Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fodersilo/ foderautomat...SØGES  (Læst 8963 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karina Bundgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Dato: 10 December , 2014, 19:25 »
hej
jeg søger en fodersilo til at hænge på væggen... gerne i metal....
hvor der er opfyldning i top.....
nogle der ved hvor jeg kan få det henne...??
FAMILIE: dejlig mand og 6 skønne børn
HØNS: 1,2 maran, 0,3 wayndotter, 0,1 lys sussex, 3,3 kyllinger, 0,3 danske landhøns, 0,1 grønlægger/Araucana,
DIV DYR: 0,2 golden retriever, 2,3 heste/ponyer (som jeg desværre skal af med) ?,? vildkatte 3 stk., 3 kaniner, 6 dværg hamstere som skal væk....

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #1 Dato: 10 December , 2014, 19:49 »
Jeg har et par stykker af disse her fra America

http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&ukategoriid=442&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

Varenr. 505 c

dem er jeg nu ikke særlig tilfreds med
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #2 Dato: 11 December , 2014, 12:37 »
En lille væghængt foderautomat kan ret let laves af vandfast plade.
De billige af metal er oftest standset ud af plade, og derfor er de ret skarpe for hønsenes kam og øjenomgivelser, særligt hvis der er trængsel.
Det undrer mig i øvrigt at der ikke er flere af de væghængte på markedet, for de typiske runde modeller finder jeg pladskrævende og uegnede inde i de små hønsehuse.
Måtte jeg evt foreslå at man anvender et nedløbsrør i plast (vist for nyligt på DFF), det er en både sjov og praktisk måde at løse denne opgave på?
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #3 Dato: 11 December , 2014, 14:46 »
Jeg kan anbefale 110 mm kloakrør.
Der skal bruges 1m rør, to bøjninger (hvis den skal stå lodret) og en endebund til toppen.




Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #4 Dato: 12 December , 2014, 06:18 »
problemet med de væghængte er jo at de små firbenede med lange haler kan komme til dem

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #5 Dato: 12 December , 2014, 15:55 »
Jeg synes der er problemer med de langhalede i alle foderautomater.Kunne man måske beklæde væggen bag automaten med et stykke glat MDF-plade ? Hænger automaten frit,så æder de jo det spild der altid er når der bliver sorteret i foderet hvis det er en foderblanding.Måske der ikke bliver raget så meget af hvis det er pillefoder ? Rotter kan springe 1 meter i højden.Mus ? Måske også et pænt stykke. *t
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Vibeke P

  • Bruger
  • Indlæg: 23
    • Rosenbud
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2015, 16:39 »
prøv at se denne her, tænker det er ret indviklet for de små med langehaler at komme til  ;)
http://rosenbud.dk/butik/hoensegaarden/wise-feeder-til-montering-paa-fast-baggrund/
Den lykkelige ejer af https://rosenbud.dk - en webshop, hvor du kan finde specialudstyr til dine høns

Offline Horn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
    • Marans
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #7 Dato: 27 Marts , 2015, 23:26 »
Smart med det nedløbsrør.

Mht. rottesikring. Er der nogen som har erfaring med "klap" foderautomaterne

www.america-thisted.dk/eshop/produktbilleder/4997.jpg

vh
Thorbjørn
« Senest Redigeret: 27 Marts , 2015, 23:28 Fra Horn »
www.marans.dk

Medlem af maranklub DK,
Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl,
Den franske maranklub (MCF)

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #8 Dato: 28 Marts , 2015, 00:19 »
Jeg er rigtig glad for min, samme ide men ældre model i ren stål. Den holder foderet fuldstændig tørt og jeg mener, at den er musesikker og at det vil kræve en tung rotte at åbne den.
Til gengæld skal man passe på, hvis man har kyllinger. De kan hoppe op ved siden af en voksen høne, som jo er tung nok til at åbne den. Hvis så hønen stiger ned, så går det galt. Og det er jo lidt trist. Jeg har mistet en kaninunge på den konto engang og har siden lagt en sten på pladen, når der var småfolk i hønsegården, så den ikke kunne lukke. Men så holder den heller ikke foderet helt så tørt.
Og så skal man passe på, at der ikke hober sig for meget spild op under pladen, så de ikke kan træde den ned, for så kan de ikke lukke automaten op.
Det er småting at passe på, alt i alt er den super.
Det er vist også den type Helle har og er glad for.

Offline stigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #9 Dato: 28 Marts , 2015, 07:44 »
http://gamebird.no/produkt/vannforautomater/forautomater/wise-mater-10-kg

Denne kan jeg anbefale. Ikke noe søl av for, enkel å klipse av og på for rengjøring,  enkel å fylle og tar liten plass i huset.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #10 Dato: 28 Marts , 2015, 08:50 »
klap foderautomaterne er desværre ikke rottesikre.

Det har jeg selv troet de var og man kan da også sige at det er positivt at foderet ikke umiddelbart er tilgængeligt, men hvis først de lurer konceptet så kan en fuldvoksen rotte sagtens udløse klappen.
Jeg havde brugt min i 2 vintre med god succes førend vi nu her blev overrendt af rotter der hurtigt lurede foderautomaten <hmpf>

Det rigtigt trælse er jo at rotter samler til huse, så hvis man har rotter så kan de arbejde hele natten på at tømme automaten og pludseligt har man mangedoblet sit foderforbrug og skaffet foder til alle rotter i miles omkreds  >:(
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Horn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
    • Marans
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #11 Dato: 28 Marts , 2015, 10:38 »
Tak for svarene! -

Det er da surt, at de ikke virker "sikkert" mod rotter. Er din model af  typen, der kan stilles mht. vægt ? - eller er det ikke vægt udløseren der er problemet

(klippet)
"Extensive possibilities to set the weight for guaranteeing the access to the trough. This depends of course of the animal species to feed. Minimum weight to be set is 250g up to a maximum weight of 2Kg. For animals with a body weight of 500g, for example,  the treadle weight should be set to 250g and for animals with a body weight of 5Kg this value should be 2Kg"

Vh
Thorbjørn
www.marans.dk

Medlem af maranklub DK,
Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl,
Den franske maranklub (MCF)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: fodersilo/ foderautomat...SØGES
« Svar #12 Dato: 28 Marts , 2015, 11:11 »
Jo min er den fra america som kan vægt indstilles, men ;)

1) min er justeret så store varmefri ællinger kan tage, og det er nok til at en rotte også kan udløse den (voksen rotte 300-350 gram ifølge vores rottemand) - man kan selvfølgeligt stramme den om vinteren hvor der er flest rotter og kun voksne ænder, men :
2) en voksen rotte kan sagtens løfte 1kg+, dvs. de kan sagtens skubbe "låget/låsen" op hvis de først har opdaget der er mad i hvilket var tilfældet her :(

men den er selvfølgelig stadig bedre end en åben foderbeholder og som sagt har jeg haft 2 vintre med den uden rotter i den, men sikker, sikker er den altså ikke desværre, men nok alt i alt det bedste bud andet end at fodre flere gange dagligt kun efter behov (så der ikke er til rotterne).
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn