Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Næste avlssæson  (Læst 12936 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Næste avlssæson
« Dato: 28 November , 2014, 13:10 »
Efter veloverstået udstilling melder spørgsmålene sig angående næste avlssæson;
1. Jeg ved at det står et eller andet sted på forum, men kan ikke finde det igen. Hvor mange æg bør en høne mindst have lagt inden man tager rugeæg?   

2. Hvad er minimumsalderen for haner, hvis man vil opnå et rimeligt resultat, af følgende racer?
 
Jersey Kæmper

Maran

Italiener/Leghorn baserede racer

Det er bare sådan cirka, for der er jo også forskel på de forskellige stammer inden for samme race. Jeg ved godt at jo ældre jo bedre for de store haner, men når jeg nu har fået kyllinger for sent sidste år, så skal hønerne jo lige begynde at lægge æg, før jeg kan begynde at ruge.  Og så er der jo også de almindelige pladsproblemer om vinteren.
Mvh Mette

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Næste avlssæson
« Svar #1 Dato: 28 November , 2014, 16:56 »
Efter veloverstået udstilling melder spørgsmålene sig angående næste avlssæson;
1. Jeg ved at det står et eller andet sted på forum, men kan ikke finde det igen. Hvor mange æg bør en høne mindst have lagt inden man tager rugeæg?   

2. Hvad er minimumsalderen for haner, hvis man vil opnå et rimeligt resultat, af følgende racer?
 
Jersey Kæmper

Maran

Italiener/Leghorn baserede racer

Det er bare sådan cirka, for der er jo også forskel på de forskellige stammer inden for samme race. Jeg ved godt at jo ældre jo bedre for de store haner, men når jeg nu har fået kyllinger for sent sidste år, så skal hønerne jo lige begynde at lægge æg, før jeg kan begynde at ruge.  Og så er der jo også de almindelige pladsproblemer om vinteren.


Uden at være ekspert,vil jeg mene at æggene skal være tæt på standardvægten  for racen , inden man samler rugeæg.Jeg ville ikke selv samle rugeæg der vejer for lidt.Hellere vente en måned eller to.Men jeg kan følge dig.Man er utålmodig og tiden går for langsomt.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Næste avlssæson
« Svar #2 Dato: 28 November , 2014, 17:42 »
som sådan er der vel ikke nogen minimums alder på dyrene, udover at de skal være kønsmodne.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Næste avlssæson
« Svar #3 Dato: 28 November , 2014, 18:37 »
Jeg læste i en anden tråd at der anbefales kun at ruge æg ud fra høner, der er to år eller ælde, da de lægger større æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Næste avlssæson
« Svar #4 Dato: 28 November , 2014, 19:24 »
som sådan er der vel ikke nogen minimums alder på dyrene, udover at de skal være kønsmodne.

Nej, det ved jeg godt, men samtlige af mine kæmper var for unge til udstillingen.  De var 7 1/2 måned - det trak en del ned. Det var mere for at slippe det fradrag til næste år.
Mvh Mette

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Næste avlssæson
« Svar #5 Dato: 28 November , 2014, 19:26 »
Jeg læste i en anden tråd at der anbefales kun at ruge æg ud fra høner, der er to år eller ælde, da de lægger større æg.

Hvad gør man så, når man bare har 1 års høns?  :o
Mvh Mette

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Næste avlssæson
« Svar #6 Dato: 28 November , 2014, 19:31 »
Man kan også se om de "gamle" høner ser fine ud og kan udstilles.
Jeg har selv udstillet ældre høns pga. deres gode kvalitet, og det gav hhv. 95 og 96 p. som 1, 2 og 3 års. Med god pasning og lidt held mht. fældning, så kan det lade sig gøre. Men ha` altid nogle unge høner at satse på også til udstillingerne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Næste avlssæson
« Svar #7 Dato: 28 November , 2014, 20:13 »
Det er mennesker som har fastlagt tiden for udstillingerne, ikke hønsene. Der udstilles ofte bare store kyllinger, fordi de voksne og færdigudviklede høns er i fjerskifte når der skal udstilles.
Man skal tydeligvis presse naturen med at udruge vinterkyllinger for at blive klar til udstilling.
Hvis man ikke går op i udstillingssporten, og i stedet kan følge det mere naturlige årshjul - så vil man i foråret få endnu bedre, og mere naturligt stærke dyr.
Det ville glæde mig om det blev muligt at se flere rigtigt voksne høns på udstillingerne.
Jeg udstiller ikke selv, men har stor respekt for dem som går op i det med liv og sjæl, for jeg anerkender at de sideløbende med deres interesse for udstillingerne er med til at bevare racerne. /o
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Næste avlssæson
« Svar #8 Dato: 29 November , 2014, 07:56 »
Årstiden for udstillingerne er nu den bedste på den tid de ligger. For så laves kyllinger (alt efter hvilke race det) fra januar og frem til april/maj hvilke er det mest optimale. Og kyllinger bliver sørme også både sunde og stærke alligevel, for de får hele foråret og sommeren at vokse i, hvor dagene er lange og græsset grønt.

Og der udstilles langt fra ofte kun store kyllinger. De fleste udstillede høns er trods alt både fine og færdig udviklede.

Men "sjovt" nok er det altid folk som ikke har udstillet, eller besøgt en udstilling eller aldrig kunne drømme om at udstille, som åbenbart er de klogeste på udstilling. ;) :o :P ;D

Angående rugeæg fra unge høner, jeg ruger dem nu ud, for æggene får hurtigt en god størrelse. Men der er stor fordel ved at beholde de gamle høns, så man kan se om de holder kvaliteten.
« Senest Redigeret: 29 November , 2014, 09:00 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Næste avlssæson
« Svar #9 Dato: 29 November , 2014, 08:14 »
Mette er du på Facebook, for så kan jeg anbefale denne her meget seriøse gruppe for racefjerkræ og udstillinger https://www.facebook.com/groups/306333719431775/

Her er vi en masse ligesindede, nye såvel som "gamle" som "nørder" en masse racefjerkræ.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Næste avlssæson
« Svar #10 Dato: 29 November , 2014, 11:22 »
Man kan også se om de "gamle" høner ser fine ud og kan udstilles.
Jeg har selv udstillet ældre høns pga. deres gode kvalitet, og det gav hhv. 95 og 96 p. som 1, 2 og 3 års. Med god pasning og lidt held mht. fældning, så kan det lade sig gøre. Men ha` altid nogle unge høner at satse på også til udstillingerne.

Kan man det? Jeg troede kun man kunne udstille årets 'produktion'.
Mvh Mette

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Næste avlssæson
« Svar #11 Dato: 29 November , 2014, 11:26 »
Tak for alle svarene. Så vil jeg prøve at klække nogle så tidligt som muligt. 

@Lene,
Er Jersey Kæmpe haner klækket i starten af februar klar udstilling i slutningen af november?

Jeg overvejer at gå med i fb-gruppen.
« Senest Redigeret: 29 November , 2014, 11:28 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Næste avlssæson
« Svar #12 Dato: 29 November , 2014, 11:32 »
Man kan sagtens udstille ældre dyr, hvis de er i kondition til det. Især er det en fordel, når det er haner af de langhalede racer, som f.eks. Yokohama og Fønix.

En Jersey hane fra februar kan godt blive klar til november.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Næste avlssæson
« Svar #13 Dato: 30 November , 2014, 15:22 »
Hej Lene Lestat
Jeg har ikke på noget tidspunkt gjort mig klog på udstillinger, derfor kan jeg konstatere at det ikke er mig du hentyder til ovenfor :)
Jeg ved derimod en del om hvordan man skaber trivsel for høns, og det er ikke usandsynligt at jeg har haft høns længere end du.
Det er ikke noget angreb på udstillerne (absolut ikke), når jeg blot konstaterer at man udfordrer naturen med både varme, naturlig føde og dyrenes instinkter ved at fremavle kyllinger om vinteren i stedet for foråret!
DFF burde kunne rumme både de aktive udstillere og os andre med havehøns, og dette ville føles lettere hvis du lejlighedsvis modererede dig selv ;D.
Bedste hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Næste avlssæson
« Svar #14 Dato: 30 November , 2014, 17:14 »
Jeg har selv puslet med tanken om at udstille, men synes også, at det er svært at få skrukhøns tidligere end april, formentligt med udklækning i maj. Og jeg har altså ingen rugemaskine, og egentlig heller ikke ønske om at have en selv. Jeg har i nød og betryg lånt mig til plads i en rugemaskine, når jeg har fået æg udefra og ikke havde en skruk, men det var tanken, at det skulle være begynderproblemer.