Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flere andrikker  (Læst 7163 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bageren

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • body-stuff.dk/
Flere andrikker
« Dato: 26 November , 2014, 20:42 »
Hej... Jeg har købt 3.8 moskus kan jeg godt lade andrikkerene gå sammen eller vil de slagte hinanden?? Mvh Jonas
Mvh Jonas præst

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Flere andrikker
« Svar #1 Dato: 26 November , 2014, 22:46 »
du skal forvandle de to andrikker til juleænder  :)

det går som regel ikke med flere andrikker sammen. her slås de for alvor når vi når foråret og det bliver parringstid. og de smager fantastisk.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Flere andrikker
« Svar #2 Dato: 26 November , 2014, 23:03 »
Med 8 hunner kan du stå med 100 ællinger næste år. Er det noget du ønsker eller skal et par af hunnerne måske også spises?

Du kan også lave de 3,8 om til 1,2 + 1,3 + 1,3 hvis du har jord, hegn og hus til det.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Flere andrikker
« Svar #3 Dato: 27 November , 2014, 01:50 »
En moskus kan godt befrugte 8 hunner, så det er ikke der problemet ligger. Jeg har to hanner i samme hold, men det kan kun lade sig gøre når de har meget plads og kender hinanden så at det er klart hvem der er bossen.
Her har den gamle and sin to gamle damer og den nye tager sig af resten. den eneste argument for at gøre sådan er at jeg mistænker de gamle på at være tussegammel og uspiselig (indkøbte dyr)
Og ja, 100 ællinger af 8 ænder er nok i underkanten. Så må du være efter dem og fjerne æg. De kan ruge på 15 æg hvis de får løv og får 14 ællinger ud af det. Og det kan de gøre 3 gange i et år. Der er heller ikke noget det hedder vinter. Mine lægger befrugtede æg nu, og hvis jeg ikke tager æggene fra dem ruger de dem ud.
 Til gengæld ruger de på alt hvad der ser ud som et æg, så hvis du har nogle gæs som lægger æg men ikke gider at ruge kan de klare jobbet.
Og jeg har ikke set en eneste drabersnegl i år. Det var det jeg havde dem til.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Bageren

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
    • body-stuff.dk/
Sv: Flere andrikker
« Svar #4 Dato: 27 November , 2014, 08:00 »
Lyder rigtig godt. Tak for svarene.  Jeg slagter 2 andrikker en af dagene. Og gemmer den største. Ved godt at jeg skal være efter dem med ællinger men vi er trodsalt en stor familie på 10 snart 11 mand som rigtig godt kan lide ande steg:-) god dag til alle
Mvh Jonas præst

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Flere andrikker
« Svar #5 Dato: 09 December , 2014, 00:11 »
Wow, anneke, lægger dine ænder virkelig æg endnu? Hvad fodrer du dem med? Og får de kunstigt lys?

To af dem, som jeg købte af dig, lagde ca 10 æg hver efter ællingerne blev selvstændige (den ene havde gæslinger som børn, og de blev jo hurtigt større end hende). Èn and var en meget beskyttende mor og hendes ællinger fulgte hende pænt selv i 4 måneders alder, og vi nænnede ikke at tage dem fra, så hun har slet ikke lagt æg siden hun kom. Og én and var kommet til skade under første æglægningsperiode og lagde 10 æg igen i juli.

Så vi har ikke set skyggen af æg siden august og jeg kunne da godt tænke mig flere æg til køkkenet. Men de fik også kun det foder, de selv fandt ude, indtil vi begyndte at give dem hvede til færdigfedning for 3 uger siden...
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Flere andrikker
« Svar #6 Dato: 09 December , 2014, 11:43 »
De får ikke lys, men jeg fodrer med 2 dele hvede 1 del voksefoder hele tiden ud over alt det de finder udenfor, og det gør jeg for at få dem stor nok til Jul. Jeg plejer at sælge de første hold som får ællinger som færdigpakke om foråret, og så må de sene hold have foder til at nå at blive Juleænder. Men det er ikke nogen problem når man har adgang til billig korn.
Jeg har dem som skreven tidligere mest for at bekæmpe drabersnegle, derfor beholder jeg flere damer end dem jeg selv har brug for så kan de tage alle snegle som kommer ud af deres vinterskjul inden de lægger sig til at ruge.
Æg uden skal har jeg aldrig oplevet ved moskusser. Selv min tussegamle hvide and lægger pæne æg hver år. Så væk med den og behold bare en stor ny and i sted for. 
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Flere andrikker
« Svar #7 Dato: 09 December , 2014, 17:13 »
Ja, de sene hold skal nok have en del foder for at nå at blive store til jul. Voksefoder indeholder vel en del protein, og det er så nok til at de voksne piger kan lægge æg på det. Alligevel imponerende ift de korte dage nu.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Flere andrikker
« Svar #8 Dato: 12 December , 2014, 17:48 »
voksefoder indeholder mindre protein i forhold til start og æglægningsfoder. mange inkl. mig selv bruger ikke voksefoder. så hellere give æglægningstilskud eller startfoder og blande op med korn.

jeg fodrer altid, og mine har foder ad libitum. selv om de har græs og får en masse andet grønt og hvad de ellers finder i deres 1300kvm indhegning. så spiser de rigtig meget foder hele deres opvækst.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Flere andrikker
« Svar #9 Dato: 13 Januar , 2015, 04:57 »
Jeg har haft 2,4 moskus ænder, hvor de 2 hanner var brødre og har gået sammen altid. De går frit på min grund der er  8500 kvm. Nu er den ene andrik pludselig væk, og er ligger ikke fjer eller noget på grunde, så tror ikke det er ræven. Kan den ene godt have "sendt" den anden væk?

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Flere andrikker
« Svar #10 Dato: 13 Januar , 2015, 14:09 »
Nej, hvis den ene skal sendes væk sker det ikke frivillig, og så finder du fjer fra slagsmålet. Og den bortviste er nok ikke så langt væk, at du ikke kan finde den, Den bliver tæt på hjemmet og prøver at komme hjemme, måske om aftenen.
Ræv kan fjerne dem helt uden fjertab hvis det er en som har prøvet at fange ænder før og den kommer igen, så ind i sikkerhed med ænderne.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.