Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Balanceproblem og nattesyn  (Læst 1926 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Balanceproblem og nattesyn
« Dato: 26 November , 2014, 14:02 »
Min hane fra 2012 har altid haft problemmer med at gå på pind om aften.. Det 1. årstid havde han således ingen hale, da han havde gnuppet den af opad væggen, da han lå kilet ind i et hjørne på skidebrættet og altid havde lort på sig, da han skulle ligge under hønerne. Da han kom til os, lykkedes det os at få ham på pind, da vi intet skidebræt havde og at pinden måske virkede længere,, derved mere plads så han kunne hoppe op. Når han skulle op brugte han oceaner af tid på at vudere hvordan han skulle komme op. Eksempelvis forsøgte han gerne at sparke væggen bag pinden ned, som om han opfattede den som en slags trappe. Igennem tiden har han klaret det fint,, men nu er den gal igen.. Igennem de sidste 6 måneder har jeg fjernet en del ørevoks og jeg har overvejet om hans balancesans/ vuderingsevne måske skyldes ørevoks.. Dertil kommer at vi går mod vinter. Han er den sidste der går i seng og jeg har den sidste månedstid  til halvanden måtte sætte ham på pinden hver aften.. Nu osse 4-5 af hans høner,, Min konklusion er ,at jeg muligvis har en hane med et forstyrret balancecenter i ørene og med et dårligt nattesyn, hvilket åbenbart også gælder for de fleste af hønerne. Der er tale om New Hampshirehøns alle fra 2012..
 Har nogle af jer samme problemmer? og kan natteblindhed afhjælpes?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Balanceproblem og nattesyn
« Svar #1 Dato: 26 November , 2014, 14:15 »
Ofte vælger man jo den fjerneste krog af hønsehuset til sine siddepinde. Og netop der er der mørkt. Da jeg ikke bruger kunstigt lys, så har jeg lavet et relativt stort vindue ud for siddepindene for at afhjælpe problemet.
Natteblindhed kan næppe afhjælpes på anden vis end med kunstigt lys.
Viser din hane balanceproblemer i dagslys?
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Balanceproblem og nattesyn
« Svar #2 Dato: 26 November , 2014, 14:27 »
Har lige fået at vide at høns åbenbart er nærmest natteblinde, så det er svaret på noget af mit problem,,
I hønsehuset er der to vinduer, ovenlys og sidelys. Hanen bruger længe på at hoppe op i hønsehuset, hvis døren står åben, og trods sin alder laver han end imellem de der "hanespjæt" når han vil grave i vandet eller i den forhøjede madskål,, og vælter derfor tingene. Han laver ikke hanespjæt for damerne..og ser ellers ikke ud til at have balanceproblemmer når han går.. Det er udelukkende når han skal hoppe op på noget eller flytte sig rundt på pinden.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn