Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane slagtning  (Læst 15537 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Hane slagtning
« Dato: 25 November , 2014, 14:10 »
Hej.
Jeg skulle for første gang slagte en af mine høns her i weekenden.
Jeg slog den i baghoved hårdt med en god pind og så forventede jeg at den ville stivne og strække halsen, men den vred og drejede sig og stak hoved ind under sig selv så måtte vende den lidt sidelæns ned for at kunne hukke hoved af.
Hvorfor opføre den sig sådan? Jeg slog hårdt og kontant og tror den var bedøvet, da den ikke sagde noget bare kæmpede imod.
Det er en Orpington.
Det var sku en ubehagelig oplevelse jeg har gået og frygtet længe.
Nu ved jeg ikke om jeg vil have høns mere  :-\
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hane slagtning
« Svar #1 Dato: 25 November , 2014, 14:21 »
Den var sikkert død allerede ved slaget, og så er de nerverne der får dyret til at spjætte og vride sig. Det er ikke normalt at de "strækker hals" som du forventede. De bliver enten slatne eller også spræller de.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Hane slagtning
« Svar #2 Dato: 25 November , 2014, 15:26 »
Ok havde bare hørt at de ville strække halsen. Det er bare et satans stort dyr at stå med når den kæmper imod.
Findes der en lettere metode?
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hane slagtning
« Svar #3 Dato: 25 November , 2014, 16:15 »
Giv den hellere et gok for meget end for lidt. Jeg plejer at tage fødderne med højre hånd, vingerne oppe v skulderen med venstre hånd og så slå nakken ned i huggeblokken ca 3 gange. Det slår dyret ihjel. Så har vi sat et par søm i huggeblokken, som man kan sætte halsen i klemme lige under hovedet, og så er det lidt nemmere at hugge hovedet af. Jeg synes dog det er meget det nemmeste at være to personer. En til at holde dyret og slå nakken ned i blokken og en til at hugge hovedet af. Især når det er de store tunge racer.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: Hane slagtning
« Svar #4 Dato: 27 November , 2014, 08:16 »
Jeg synes, at det lyder som om, at den ikke har været slået ordentlig ud. Altså at den ikke var bevidstløs.
Der skal et rimeligt kraftigt slag til, især hvis man ikke rammer helt rent. Så er der ikke andet for end at slå igen, til den ligger stille. At slå en gang med en pind er næppe nok. Slå den med øksens bagkant eller endnu bedre slå direkte ned i huggeblokken, og tag fat som Raziel beskriver.
Hvis den ikke er slået ordentlig ud, så spræller den og trækker hovedet ned imellem skuldrene, præcis som du beskriver. Og så er det jo ikke til at hugge.  :o
Jeg har slagtet en del høns, og jeg oplever altid, at de strækker hals som bevidstløse. Hvis ikke strækker, så i det mindste at de ikke vrider og trækker halsen til sig.
Og så ligger de stille til hovedet er hugget af, hvorefter de atter spræller en del.
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Hane slagtning
« Svar #5 Dato: 27 November , 2014, 13:31 »
Jeg syntes bare ikke man kan få ordentligt fat til at svinge den ned i blokken når det er en så stor høne. Jeg har forsøgt at holde på mange måder og mærke om det kunne lade sig gøre at svinge hønen (Selvfølgelig uden at gøre det) men man skal jo have fat i alt for hvis der kommer en vinge fri bremser den jo svinget meget.
Derfor vurderede jeg at jeg havde mere kontrol ved at tage dens vinger om på ryggen/ op i luften og så holde den bag ved vingerne på jorden og så slå den med pinden og der efter løfte den på og hugge.
Jeg ramte ret præcis og hårdt men næste gang vil jeg prøve at slå nogle flere gange.
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Hane slagtning
« Svar #6 Dato: 27 November , 2014, 13:40 »
Loven siger man skal bedøve kræet før aflivning,men alle de mislykkede slag man risikere at påføre dyret før øksen må da være smertefulde,hvad er der egentlig galt i at tage hovedafbryderen i et hug.?
« Senest Redigeret: 27 November , 2014, 19:51 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hane slagtning
« Svar #7 Dato: 27 November , 2014, 14:38 »
Jeg har også haft et par uheldige slag hvor jeg var usikker på om dyret var bedøvet. Det er virkelig ubehageligt. Første gang havde jeg kvalme resten af dagen og havde det dårligt over det. Da vi skulle slagte anden gang -en stor ( meget stor) Orpingtonhane fik jeg naboen til at gøre det. Det hjalp at se det. Jeg har lært det og er jeg idet mindste i tvivl svinger jeg den een gang til a la Raziel.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hane slagtning
« Svar #8 Dato: 28 November , 2014, 15:58 »
Hej.
Jeg skulle for første gang slagte en af mine høns her i weekenden.
Jeg slog den i baghoved hårdt med en god pind og så forventede jeg at den ville stivne og strække halsen, men den vred og drejede sig og stak hoved ind under sig selv så måtte vende den lidt sidelæns ned for at kunne hukke hoved af.
Hvorfor opføre den sig sådan? Jeg slog hårdt og kontant og tror den var bedøvet, da den ikke sagde noget bare kæmpede imod.
Det er en Orpington.
Det var sku en ubehagelig oplevelse jeg har gået og frygtet længe.
Nu ved jeg ikke om jeg vil have høns mere  :-\

Selvfølgelig vil du have høns igen.Al begyndelse er svær.Du skal bare prøve et par gange,så lærer du det.Jeg har selv brugt det med 2 søm i huggeblokken som Raizel skriver.Det er en stor hjælp.Et bedøvende slag og hovedet i klemme mellem de 2 søm,så kan du hugge uden problemer
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hane slagtning
« Svar #9 Dato: 28 November , 2014, 18:35 »
I øvrigt så vil jeg tro at du sagtens kan finde en tæt på dig, der vil komme og vise dig fremgangsmåden. Desværre bor du lidt langt fra mig, ellers ville jeg gerne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Sv: Hane slagtning
« Svar #10 Dato: 29 November , 2014, 14:37 »
Vi er altså to til slagtningen.
Den ene holder dyret i begge hænder rundt om kroppen og ud fra sig, derved strækker dyret halsen frem. Den anden står med et softballbat (som er virkelig effektivt), eller en trækølle og slår dyret lige i nakken to gange hurtigt efter hinanden. Hvorefter vi skærer hovedet af med en skarp udbener kniv (med øksen blev det noget værre svineri).
Dyrene spjætter på forskellige tidspunkter i processen, men vi giver først slip, når hovedet er skåret af.
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Hane slagtning
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2015, 09:27 »
Jeg ved godt det er ved at være en gammel tråd det her men jeg tænker at der nok er mange der oplever begyndervanskeligheder ved slagtning.

Her har vi brugt forskellige fremgangsmåder før vi fandt den der passer os. Vores hønsehold er forholdsvis nyt. De ældste høner er små 2 år så vi har stort set kun slagtet haner indtil nu og det er haner af stor race. Jeg er højrehåndet så jeg tager hanen under højre arm, tager godt fat om anklerne med min venstre hånd og lader nu hanen hænge nedad. Når den slapper af (der kan nogle gange gå et øjeblik) får den et slag med en fastelavnskølle. Kun en gang har den trukket sig så jeg måtte slå igen. Så er det ellers bare op på huggeblokken og fruen hugger hovedet af. Hun vil også være med  /o Trillebøren står ved siden af med en stor kraftig pose i som hanen kommer i og sitrer og bløder af i. Jeg læste et sted herinde om en der bruger et passende rør i stedet. Det vil jeg prøve næste gang lige som tricket med to søm i huggeblokken.

Køb en fastelavnskølle og brug den. Man holder godt om den, den er ikke lang og uhåndterlig, der er passende vægt og balance i den til at give et velrettet slag. Alt det der med at gokke hovedet ned i blokken, bruge øksens håndtag eller bagsiden af øksehovedet, en tilfældig pind osv. er ikke tilstrækkeligt hvis du spørger mig.

- Fat om anklerne og lad hovedet hænge nedad
- Velrettet slag med fastelavnskøllen
- Hug hovedet af
- Ned i pose eller rør

Så er det nemt og dyret lider ikke overlast.

Jeg håber du får eller har fået lyst til at have høns igen  /o   
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hane slagtning
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2015, 09:50 »

Køb en fastelavnskølle og brug den. Man holder godt om den, den er ikke lang og uhåndterlig, der er passende vægt og balance i den til at give et velrettet slag. Alt det der med at gokke hovedet ned i blokken, bruge øksens håndtag eller bagsiden af øksehovedet, en tilfældig pind osv. er ikke tilstrækkeligt hvis du spørger mig.

Der vil jeg altså tillade mig at være uenig :)

Jeg bruger metoden med at slå nakken/baghovedet ned i blokken, og der dør de faktisk med det samme.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hane slagtning
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2015, 10:06 »
Ja, det er ubehageligt, hvis det ikke klapper perfekt første gang, men man kan trøste sig med, at selv om man kan blive nødt til at slå 2 gange, før dyret er helt bedøvet, så er det meget kort tid, den føler ubehag. Vores dyr skal ikke indfanges på en skræmmende måde, de bliver ikke transporteret langt, og der går meget kort tid, før de er døde. Selv om man er nybegynder, er det mere humant for hanen, end den måde industrien behandler millionvis af høns.

Man kan undgå det ubehagelige sprælleri, når dyret er dødt, ved at putte det ned i en spand.

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Hane slagtning
« Svar #14 Dato: 06 Februar , 2015, 08:28 »
Der vil jeg altså tillade mig at være uenig :)

Jeg bruger metoden med at slå nakken/baghovedet ned i blokken, og der dør de faktisk med det samme.

Hvis de dør med det samme har du vel ingen grund til at slå den i blokken 3 gange. Jeg står stadig ved fastelavnskøllen men nu er det her vidst heller ikke en konkurrence men snare en erfaringsudveksling. Et enkelt velrettet slag skal være nok hos mig. Derfor fastelavnskøllen. Jeg tænker også at en nybegynder i slagtning kan have svært ved at svinge dyret ned i huggeblokken. Jeg finder det nu heller ikke særlig tiltalende.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul