Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp  (Læst 10283 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Musashi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Dato: 24 November , 2014, 10:51 »
Hejsa

Først mange tak for et fantastisk forum, vi er i opstart og er ved at anlægge hus/gård til de kommende beboere, og må sige der jo er utrolig meget hjælpe, at hente blot ved at læse indlæg her.

Vi regner med 5-8 høns.... bygger til 10. Hønsehuset er en del af af muret skur, og er ca 4kvm, Gården bliver omkring 20-25 kvm, og de vil få mulighed for, at komme ud i haven. Til start bliver det nok Isa Brown, men planlægger andre racer også, mest for syns skyld :-)


Jeg har dog et par spørgsmål som jeg ikke har kunnet finde svar på.

Hønsene:
- Nogen særlig ting, man skal tage med i overvejelserne i forbindelse med etablering (isa, orpington, australorps...)

Hønsehuset:

- Har det nogenbetydning hvis der bygges plade henover indgangshullet. cirka 50cm højde fra gulv?

- Er det en fordel med redekasser i forskellighøjde? Indretning af huset gør jeg helst vil sætte alle i ca 50cm højde...

Hønsegården:

- Vil bruge almindeligt hønsenet(180cm). Hvor stor kan afstanden være mellem stolperne? Påtænker eventuelt skråstiver mellem stolperne, så der kommer lidt yderligere mulighed for hæftning af nettet

- Overdækning/halvtag, vi har etableret halvtag, men er egentlig kommet i tvivl om der er en god i ide med "fast bund"?

- Sandbad hvor meget skal man gøre ud af det? er det nok af strø sand ud i et område, eller skal der laves en kasse hvor de kan være?

Der kommer sikkert flere spørgsmål :-)

venligst simon

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #1 Dato: 24 November , 2014, 10:58 »
Egne æg og kød fra egne høns er nu også det bedste  /o

Men jeg synes, at du skal overveje om du vil støtte industrien og deres måder at producere fjerkræ (Isa og andre ) på eller om du vil støtte nogle private opdrættere, som har høns under ordnede og gode forhold (som kan ses og besøges) og så vælge racehøns eller blandinger deraf.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #2 Dato: 24 November , 2014, 11:29 »
Ang. valg af høns, så synes jeg du skal læse denne tråd igennem og så se om du stadig har lyst til at støtte industrien
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=40900.0

Du kan godt ha en plade hen over indgangshullet. Det har ingen betydning for om hønsene vil gå ud, hvis det er det du mener. Du skal bare være meget obs på at der ikke kan komme træk fra indgangshullet eller nogen andre steder fra. Høns er meget følsomme over for træk.

Redekassernes højde skal komme mere an på racen/racerne du vælger. Tunge racer foretrækker lave redekasser, mens lettere racer godt kan komme op i de 50 cm.

Overdækning er altid en god idé, så hønsene kan komme i læ ved regnvejr. Du skal nok under alle omstændigheder sørge for at holde bunden i hønsegården ren. Det bliver hurtigt overskidt, og skal holdes rent ligesom indenfor ved at rive klatter væk mm.

I disse fugleinfluenzatider kan vi jo godt komme ud for at der bliver et krav over at hele gården skal overdækkes....

Sandbad skal som sådan ikke være sand. Støvbad er nok mere korrekt, og høns foretrækker tørt jord at støvbade i.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Musashi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #3 Dato: 24 November , 2014, 11:56 »
Lige en kommentar omkring hønsene. I udgangspunkt er jeg helt enig i betragtningen omkring velfærd, og på sigt er det nok også racehøns vi vil have. Dels udfra en etisk betragtning, men også fordi det jo så er noget for øjet. En kombination af et par racer bliver nok det endelige. Nu forholder det sig sådan, at nogle bekendte skal af med deres Isa'er grundet flytning. Derfor vælger vi nok dem i første omgang.

Mht placering af redekasser, så tænker jeg en pind foran, og stige op til denne så de ikke nødvendigvis skal flyve derop. Det vil bare give en væsentlig bedre udnyttelse af pladsen

vh
simon

PS: AFSTANDEN mellem de stolper der!!?? Spaden er sådan set varmet op....  ;D

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #4 Dato: 24 November , 2014, 14:01 »
Hej, dejligt at høre om endnu en etablering af havehøns /o
Hegn og stolper:
Afstanden mellem stolper afhænger af om du anvender en overlægger (lægte) eller bare spænder op til en kanttråd. Generelt mellem 2 og 3,5 meter mellem stolper.
Hegnet:
Bør nedgraves aht. rovdyr.
Høns:
Vælg store rolige racer som det er let at omgås, hvis de har samme størrelse og alder så er der størst chance for at de harmonerer sammen. Vil du holde hane? Man knytter sig hurtigt til sine høns, så undgå industrihøns, du kan lige så godt starte rigtigt og undgå bøvlet ved at skifte fra disse senere.
De store, kaldet svære racer, er også dem som det er lettest at holde i en hønsegård som ikke er overdækket. Der er mange flotte farvevarianter at vælge mellem også inden for de enkelte racer.
Brug udstillingerne til at kigge de rigtige høns ud.
Bedste starttid for hønseanskaffelse er foråret, hvor naturen hjælper med.
Sandkasse:
Lav en lille sandkasse med faste sider, så der holdes lidt sammen på sandet, og under overdækning.
Hønsereder:
Mine 3,5 - 4,5 kg høns bruger reder med ca. 50 cm indstigningshøjde, ingen problemer, og som nævnt kan de lettere og mere flyvende racer også komme højere op.
God fornøjelse :)
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #5 Dato: 24 November , 2014, 15:10 »
En overlægger øverst på hegnet kan godt lokke høns til at flyve op og sætte sig eller flyve videre og ned på den forkerte side, især når det er lette racer eller hybrider.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Musashi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #6 Dato: 24 November , 2014, 16:24 »


Tak for input så langt :-)

Mht hegn, så regner jeg med at sætte et forskallingsbræt både øverst og nederst på 10cm. Dette for at have noget at fæste i. Nederst laver jeg en udbukning vandret på tråden, så den kommer til at ligge ca 45cm ud fra hegnet som sikring. Ovenpå en flisekant ind mod forskalingen...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #7 Dato: 24 November , 2014, 17:21 »
Men sæt så brædtet ca. 10-15 cm. under kanten af nettet for oven, så det øverste stykke er net.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #8 Dato: 24 November , 2014, 17:24 »
Udover de andre svar vil jeg anbefale at du bruger volierenet. Det er meget kraftigere end am hønsenet og evt. kommende kyller kan ikke smutte ud af det.

Offline Musashi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #9 Dato: 26 November , 2014, 14:01 »
En lille status pt.

Har gravet stolper igår, så der skulle lidt hyggesnedkeri til idag, som afslapning.

Soveværelset er nu etableret  :)



Laver lidt billeder af udendørs arbejde senere :-)

Offline pylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
    • Kennel Engelsparkens
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #10 Dato: 28 November , 2014, 01:05 »
Flot soveværelse  /o
1,2 Tysk pinscher
Har Engelsk Araucana

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #11 Dato: 28 November , 2014, 15:19 »
Flot arbejde  /o  8)
Jeg synes dog at have læst at alle siddepinde bør have samme højde, for at undgå slåskampe?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #12 Dato: 29 November , 2014, 20:37 »
Mine pinde er ikke i samme  højde, det giver ikke problemer. Jeg har 3 siddepinde (lægter) på ca. 120 cm længde, ca 60 cm,  85 cm   og 110 cm over gulvhøjde. De starter på den nederste og hopper videre op. Det er ikke nødvendigvis de højest rangerede, der er øverst, det synes en smule tilfældigt.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #13 Dato: 30 November , 2014, 10:20 »
Okay, det er jeg da glad for at høre :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Musashi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Opstart - et par afklarende spørgsmål - hjælp
« Svar #14 Dato: 02 December , 2014, 17:25 »
Har lavet et album med projektet udendørs
http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=1861

SKal nok lave et med indendørsprojektet også :-)