Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor længe beholder i jeres hane?  (Læst 8709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Hvor længe beholder i jeres hane?
« Dato: 22 November , 2014, 21:04 »
Hej forum,

Vi går og spekulerer over hvor længe i andre hønseinteresserede beholder jeres haner. Vi har selv kun haft en hane i godt et år ad gangen, og af forskellige årsager skiftet ham ud.

Vi har oplevet at hønsene er mere rolige og klarer udsving i dagligdagen bedre når de har været til længere tid. Eksempelvis i sne har vores gamle isa brown altid førertrøjen på, når det gælder om at bane vej gennem 10-15cm sne op til huset :)

En sådan mere moden og robust opførsel hos en hane vil være ganske velkommen i vores lille flok her på parcellen. Ofte oplever vi hanen som mere aggressiv og bange for nye ting - måske fordi vi ikke har haft en i længere tid?

Hvad oplever i med jeres haner når de runder et eller to år? Er der hold i vores teori om at de bliver mere modne og robuste med alderen?

Vi vil gerne beholde hanen men han skal naturligvis også kunne befrugte hønerne, er der et tidspunkt hvor alderen tynger for meget - og dermed en "optimal" alder for en hane?
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #1 Dato: 22 November , 2014, 21:17 »
Oftest ca 3 år - og det er kun for at undgå for megen indavl, at vi skifter der. Og jo, jeg har oplevet at haner blev mere rolige og myndige, når de rundede 1 år. Men aggressive haner - det synes jeg er håbløst. Jeg har ikke set en blive helbredt for det endnu. Her på matriklen går det ikke over med alderen, tværtimod. Find en rar hane - og overvej at beholde den i nogle år.
Jeg tror ikke frugtbarheden falder under det acceptable til alm. hobbybrug de første 5-6 år eller mere. Medmindre selvfølgelig, at I er meget seriøse avlere. Altså .... frugtbarheden bliver selvfølgeligt ikke dårligere, fordi I er meget seriøse, men accepten af et mindre fald i frugtbarheden bliver jo mindre.....

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #2 Dato: 26 November , 2014, 14:12 »
Nu er jeg ikke veteran,, faktisk har jeg ikke skiftet hane endnu. Min er fra 2012 og han får nok et år eller to endnu,, medmindre at jeg får tilbudt en stor og smukkere herrer. Grunden til at jeg vil beholde ham er at han har kæmpet mod ræven to gange og overlevet. Det synes jeg er cool.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #3 Dato: 26 November , 2014, 14:25 »
Så længe mine haner er sunde og raske og har temperamentet i orden, så regner jeg ikke med at udskifte dem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #4 Dato: 26 November , 2014, 22:46 »
Hvad er jeres erfaring mht alder og 'rolighed'? Har også sådan en ung hane der let bruser op men falder ned når vi taler beroligende til ham. Håber meget at han bliver bedre til at vurdere situationerne med tiden. Forleden var naboen ovre og hente en dims i vores skur og da han kommer ud farer hanen lige i flæsket på ham. Selvfølgelig forsvarer hanen sine damer, men han forstår ikke helt hvad der er farligt og hvad der ikke er. Har overvejet et skilt på havelågen : Her vogter hanen!

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #5 Dato: 26 November , 2014, 23:23 »
Hej Lene
Jeg havde også en ung hane, den én gang fløj i hovedet på mig. Det var meget dumt af ham, for han fik ikke lejlighed til at gentage forsøget. Tænk, hvis det havde været et barn, det gik ud over. Fint, at han var ung, for så havde han endnu ikke sylespidse sporer.

Senere fik jeg en meget ung hane (for ung, for hønsene mobbede ham grusomt i starten).
Han gik rundt og lærte, hvordan man opfører sig. Har aldrig været det mindste aggressiv over for mennesker. Er dygtig til at vise katten ud af indhegningen, og passer ellers godt på sine høner. En hane skal være så venlig, at man kan lade børn gå ind i hønsegården og håndfodre hønsene og hanen med selvfølgelig.

Ung hane smager godt!

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #6 Dato: 27 November , 2014, 00:45 »
Ja Lene, spis den. Haner som angriber mennesker kan man ikke stole på, og det bliver kun værre. Dem som ikke gør kan man beholde så længe man har lyst. Jeg skifter ud efter 2/3 år og tror at befrugtning af æg falder meget efter 3 år, men hvem har prøvet det?
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #7 Dato: 27 November , 2014, 10:34 »
Tjaa ... hvis min hane Elvio havde været 'klog' nok til at forsvare sine høner og sig selv imod fremmede, som på egen hånd invaderer territoriet, så var han måske ikke blevet kidnappet i sin tid - og jeg ville have haft det rigtig fint med, at tyveknægten havde fået et ordentlig lag tærsk af ham.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #8 Dato: 27 November , 2014, 11:25 »
Vi har ikke selv synderlige problemer med ham. Han er normalt meget rar og sød. Fremmede kan han ikke lide. Indtil videre prøver vi at hegne så han kommer til at gå længere nede i haven hvor der er mere ro, og hvor han ikke så let kan følge med i hvad der foregår omkring huset. Så kan orpingtondamerne være kælehøns for børnebørnene i stedet. Det er de også bedre egnede til. Nogle rigtige hyggefrynser  :)

Hanen kommer i gryden om nødvendigt, men lige nu gør jeg meget for at beholde ham da jeg har en fantastisk-super-æglægger-australorp-høne som jeg må have kyllinger efter til foråret. Det vejer tungt.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #9 Dato: 27 November , 2014, 11:48 »
Tjaa ... hvis min hane Elvio havde været 'klog' nok til at forsvare sine høner og sig selv imod fremmede, som på egen hånd invaderer territoriet, så var han måske ikke blevet kidnappet i sin tid - og jeg ville have haft det rigtig fint med, at tyveknægten havde fået et ordentlig lag tærsk af ham.

Sikke en træls oplevelse!
Her omkring har der været en del tyverier af havetraktorer, havemøbler, værktøj mm i fuld dagslys, så måske meget godt med en vagthane. Havde han være en gase ville hans opførsel vel bare have været anset som naturlig.

Egentlig synes jeg også godt børnebørnene må lære at nogle dyr er 'no go'.
« Senest Redigeret: 27 November , 2014, 12:04 Fra Lene Skelmose »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #10 Dato: 27 November , 2014, 14:48 »
Hvis hanen er helt uden for rækkevidde, er aggressiv og angriber alt og alle hele tiden, så er der måske en skure løs, men ellers forstår jeg ikke rigtigt, at folk har så travlt med at få økset haner, som viser et sundt beskytter instinkt over for sin flok. Sunde og naturlige instinkter står højt på ønskesedlen rundt omkring, men en hane, som passer på sine ...er no go

Hvis vi bliver ved med at fravælge disse haner i avl, så ender det vel med, at slutresultatet bliver en samling underdanige vatp*ikke, som måske kan gale og lave kyllinger men ellers ikke ved, hvad han skal bruge sin tid på.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #11 Dato: 27 November , 2014, 15:25 »
Jeg tror min hanes mistro opstod som følge af een bestemt hændelse.
Vi havde passet hundehvalp ( stor race) en weekend og jeg havde sat et hegn på tværs af haven for at beskytte hønsene og haft snor i hunden når vi var ude.

Da ejerne så kommer efter hunden, leger sønnen lidt vildt med den (uden snor) - og på et tidspunkt forsøger den at trænge igennem hegnet hvor hanen står på den anden side og føler sig ret provokeret ( han var på det tidspunkt ganske ung og havde først lige fået føringen i flokken). Jeg havde regnet med at forældrene ville tage fat i hunden og få styr på den, men nej. Det var da hyle-morsomt at deres bedårende hvalp gik på en hane. Så blev jeg godt nok vred ( og måske upopulær), tog fat i hunden og bad dem hente en snor.

Jeg synes der er en naturlig forklaring på hanens mistro og det må være min opgave og hjælpe ham til at overvinde den. Det skal i hvert fald forsøges!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #12 Dato: 27 November , 2014, 15:29 »

Jeg synes der er en naturlig forklaring på hanens mistro og det må være min opgave og hjælpe ham til at overvinde den. Det skal i hvert fald forsøges!

 /o /o /o /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #13 Dato: 27 November , 2014, 16:11 »
Vi har indtil videre slagtet to aggressive haner. De startede med at angribe børnene, og til sidst også mig. Den opførsel går ikke her.

Den sidste daværende hane begyndte også at skabe sig lidt, da han var blevet den eneste hane, men han har kun direkte angrebet min yngste datter, og kun når hun har haft lyserødt tøj/fodtøj på.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Sv: Hvor længe beholder i jeres hane?
« Svar #14 Dato: 27 November , 2014, 18:33 »
Jer der beholder hanen i længere tid - kan i nikke genkendende til at han bliver mere "robust" overfor eksempelvis sne etc?

Tordenvejr er også noget de skal vænne sig til :D Vi havde en ung høne der oplevede sit første tordenvejr en sommerdag, og gik nærmest i panik over det.

Varme er også noget nogle høns skal vænne sig til. Vi havde en Barnevelder der fik overnaturlige kræfter i panik over heden, og imod al sund fornuft overanstrengte sig voldsomt og hoppede op på hønsehusets tag ved hjælp af den øverste karm på den åbne dør. Deroppe måtte hun jo ned fra, men gik længe efter og hvæsede med tungen ud af næbbet. Ligesom en hund der har løbet et godt stykke :D
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire