Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: høne i fældning - i november ???  (Læst 3074 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline VibekePie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
høne i fældning - i november ???
« Dato: 19 November , 2014, 21:38 »
Min sorte høne (fra sidste forår) gik i fældning for ca 10 dage siden - hønsehuset så i hvert fald ud som om der var slagtet en sort høne hver morgen i flere dage.
Hun ser også pjusket ud - har checket hende for utøj, intet.
Hun er fyldt med sorte stabbe (nye fjer) i bunden af fjerdragten og går omkring og spiser helt normalt.
Hun virker dog som om hun fryser lidt ? sidder og putter sig lidt på pinden efter de andre er gået ud om morgenen.
Hun er også stoppet med æglægningen.

Har I set det før ?
Der er ingen andre af mine høns i fældning.

Racen er ukendt, men hun ligner meget en sort orpington eller australops, stor, tung, god æglægger ( normalt).
Jeg mindes ikke, at hun fældede på den måde sidste efterår.

hilsen Vibeke

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: høne i fældning - i november ???
« Svar #1 Dato: 19 November , 2014, 21:53 »
Jada. Nogle af mine er også i fældning nu
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: høne i fældning - i november ???
« Svar #2 Dato: 19 November , 2014, 22:05 »
Nogle høns får en meget hurtig og kraftig fældning mens andre fælder over lang tid og man lægger knap nok mærke til det ud over at der jo aldrig kommer æg når damerne skifter tøj. Sørg for at din kraftigt fældende dame får godt med protein så hun kan komme sig.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: høne i fældning - i november ???
« Svar #3 Dato: 20 November , 2014, 05:20 »
Jeg har en maran, som også lige har fundet ud af, at hun havde glemt at skifte fjerdragt. Da hun gik i seng om aftenen, havde hun en fin og hel fjerdragt - næste morgen mødte der mig dette syn......... og hønen så ussel og pillet ud - sidste efterår fældede hun 'normalt' og behersket over en længere periode. Det koster en masse energi at producere alle de nye fjer, så hønsene er ofte trætte og holder sig lidt for sig selv i fældeperioden.
« Senest Redigeret: 20 November , 2014, 05:22 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline VibekePie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 61
Sv: høne i fældning - i november ???
« Svar #4 Dato: 20 November , 2014, 08:20 »
Hehe, ja nemlig - man holder lige vejret et kort sekund, når man kommer ud til sådant et fjerkaos  :o
Jamen det er da en trøst at min høne bare er i fældning - lidt usædvanligt men ikke helt unormalt.
Jeg afventer at hun kommer sig og bliver sit gamle solide selv.

mange hilsener

Vibeke

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: høne i fældning - i november ???
« Svar #5 Dato: 20 November , 2014, 11:03 »
Hønsene fælder ikke det første leveår - eller rettere - de kan have en partiel fældning, hvor nogle få fjer udskiftes. Det kan være så lidt at de stadig lægger æg, og da de fleste småfjer blot bliver ædt af hønsene, er det slet ikke sikkert man opdager det.

Mine tre barneveldere som klækkede i april i år har lige været igennem sådan en periode. Araucanaerne og maranerne fra samme tid har ikke gjort det, men sussex'en har gennemført en fuld fældning - men hun er også et år ældre end de andre.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Heine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: høne i fældning - i november ???
« Svar #6 Dato: 22 November , 2014, 08:17 »
Ork ja min efterhånden gamle guldhalset avlskok går først i gang på denne tid af året
Moderne englesk dværg kamphøns.
Sort.
Dværg Aseel.
Gulbroget.

Medlem af:
DFfR.
Vendsyssel fjerkræklub.
Kamphønse klubben.
Barnevelder klubben.
Zwergkampfer club Deutschland.