Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: El-hegn  (Læst 3041 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JA DU

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
El-hegn
« Dato: 19 November , 2014, 08:55 »
Jeg har købt et el-hegn, som skal rundt om hønsegården for at holde ræven ude (Har én gang før kommet hjem til lutter døde høns - og det gør jeg ikke en gang til!!).
vi har sat tråd rundt om hønsegården - en for neden og en for oven - så håber vi ham Mikkel bliver væk.
Det er et ret kraftigt hegn. Jeg fik at vide, at det kan trække 6 km hegn der står frit, og 2 km hegn, hvis det samtidig skal slå græs og ukrudt ned. Vi har ikke ret mange meter tråd sat op i forhold til det. Men har købt det for, at det selv kan "slå græsset".
Men nu er min mand helt nervøs for, om vores andre dyr (høns, hund, kat) kan dø, hvis de kommer til at røre ved hegnet?

MVH Jadu

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: El-hegn
« Svar #1 Dato: 19 November , 2014, 10:25 »
Hvis man rører ved elhegnet, så vil det føles som et slag. Jeg har selv anvendt det som en supplerende rævebeskyttelse da jeg boede på landet. Jeg har aldrig oplevet eller hørt om at det kunne dødeligt for hverken dyr eller mennesker.
Jeg anvendte en tråd i 30 cm højde 20 cm udefor hønsenes hegn. Evnen til at slå græs er måske nok overdrevet og der skal vedligeholdes fra tid til anden med at fjerne græs. Græsset kan lægge sig over tråden og tappe effekten ikke mindst når det er vådt. Der hvor problemet er kan du høre det som et"klik-klik" og måske endda se gnisten hvor strømmen afledes.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: El-hegn
« Svar #2 Dato: 19 November , 2014, 13:19 »
Jeg har et fåre el hegn rundt om hønsegården.
Hunden er rendt i det 3 gang, og lever stadig.  Men hold da op han hyldede som en stukket gris
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: El-hegn
« Svar #3 Dato: 19 November , 2014, 20:04 »
elhegn har mange volt og få ampere, derfor gør det nas men er ufarligt :)

Har dog hørt om skader hvor dyr har siddet fast i tråden i lang tid, det kan helt undgås ved at bruge en af de nye tråde der kan rykkes over i stedet for det gammeldags metaltråd :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: El-hegn
« Svar #4 Dato: 19 November , 2014, 20:15 »
Elhegn kan godt slå andre, mindre dyr, ihjel. Den laveste tråd hos os er 15 cm over jorden, og her har flere pindsvin og tudser måtte ladet livet, når de (går jeg ud fra) har fået et hjerteslag ved første berøring af tråden. Billedet viser en ret stor tudse, som jeg pillede ned af tråden et par uger, vil jeg tro, efter den var død. Som man kan se på billedet, er benet løftet til at kravle ind over tråden, og sådan fandt jeg den også. Død på stedet, ved berøring af tråden.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: El-hegn
« Svar #5 Dato: 19 November , 2014, 21:00 »
Har mange gange under jagt, oplevet at hunde går i strøm hegnet.  De skades ikke,  men de er meget forsigtigt ved hegn,  efter sådan en oplevelse.   Helt korrekt,  ang volt og amp.   Det er amp , der dræber,  heldigvis ikke volt. 
1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter