Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagt/plukning og alder på moskus  (Læst 8391 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Slagt/plukning og alder på moskus
« Dato: 19 November , 2014, 00:21 »
Jeg har læst mange indlæg om det, at moskusællinger kun må slagtes hver 4. uge fra klækningsdatoen, da de skifter fjer imellem og har fjerstabbe, som er svær at plukke.

Men holder det fjerskifteri ikke op på et tidspunkt? Jeg havde håbet på, at det var lige meget, når de var 5-6 måneder.

Min kæreste har dog plukket én i dag, som var enten 5 måneder + en uge eller 4 måneder + 3 uger (ved ikke hvilket hold), og der var gigantisk mange dun (det er jo vinter) og også stabbe, og det tog ham 1,5 time at plukke den...
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Slagt/plukning og alder på moskus
« Svar #1 Dato: 20 November , 2014, 21:47 »
jeg syntes især det fjerskifte de har når de er ca 4 - 5 måneder er tydeligt at se. dog må jeg sige at jeg har dyr med farver det er til at se på da de bliver lysere af solen og det derfor er tydeligt at se de nye mørkere fjer. var de bare hvide kunne jeg ikke.
men ellers kan man tage dem op og se om der er stabbe.

jeg syntes faktisk kun det er her jeg ser et tydeligt fjerskifte. som det eneste efter de sætter fjer.

jeg plejer at slagte når de er ca 6 måneder gamle. dog er nogle  ældre og nogle yngre, da ikke alle er klækket samtidig og jeg helst vil køre dem alle til slagter samlet. de plejer at være over deres fjerskifte når de er 6 måneder, men i år syntes jeg de har været MEGET længe om det fjerskifte og de yngste jeg har er ca 5 måneder pt og skifter også fjer. hvor de ældste er ovre det nu.

det bedste er selvfølgelig at vente med at slagte til de er færdig med fjerskiftet. men kan det ikke lade sig gøre vil de "bare" være lidt stabbede.

mine er meldt til slagteren og håber de bliver slagtet næste uge. de yngste er så 5 måneder og de ældste ca 7 måneder. vægt mæssigt er der nok ca 1 kg til forskel når de er slagtet.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Slagt/plukning og alder på moskus
« Svar #2 Dato: 21 November , 2014, 02:43 »
Det var interessant, at du kan se det på de farvede fjer. Mine er blå- og sortbroget, så burde det også kunne lade sig gøre.
Men kan du se, at der ligger fjer rundt omkring, som der gør, når de voksne dyr skifter fjer én gang om året?

Og sjovt, at du siger det med, at de er længe om det i år. Gad vide, om det har noget med det milde vejr at gøre, og at de ikke tror, at det er vinter allerede. Herhjemme er der også stadigvæk mælkebøtter til dem, og de spiser græs, som de ikke gider, når det er 'rigtig' vinter.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Slagt/plukning og alder på moskus
« Svar #3 Dato: 21 November , 2014, 20:46 »
ja jeg tænker også at det milde vejr måske er årsagen til det ikke går så hurtigt i år, og også virker forsinket. har nogle billeder af dem i fjerskifte på mobilen, for ja farven er meget forskellig. de "gamle" fjer bliver ret lyse af solblegningen (mine går ude året rundt) og de nye fjer som så har den rigtige farve igen er en del mørkere. eks. er mine splash nærmest blevet helt hvide af solen. og nu hvor de nye fjer er på vej er der kommet farve på dem igen. de er jo egentlig noget hen ad perlegrå farvet i virkeligheden. især de blå er meget tydelige at se syntes jeg. hvor de sorte er sværere. på de ældre dyr er der også vild meget forskel i farven. man kan knap nok se de blå er blå og de brune er brune inden de skifter fjer :-)

jeg ser ikke voldsomt med fjer når de unge skifter. der ligger jo altid lidt fjer og mine går i en stor indhegning så bemærker det måske bare ikke. men har en ide om de heller ikke smider fjerdragten så voldsomt som de ældre ænder gør. og syntes faktisk de har været mere normale med deres fjerskifte.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Slagt/plukning og alder på moskus
« Svar #4 Dato: 23 November , 2014, 02:13 »
Mine går også ude året rundt, så jeg må lægge mere mærke til, om jeg kan se, når de bliver bleget af solen. Det undrer mig dog, at den smule efterårssol kan afblege dem så meget på en måned, og de efter sigende skifter fjer hver måned?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Slagt/plukning og alder på moskus
« Svar #5 Dato: 26 November , 2014, 23:00 »
jeg tror ikke de skifter fjer hver måned. ved ikke hvor du har læst det , men har aldrig oplevet det selv. jeg ser aldrig et fjerskifte fra de sætter fjer til de skifter dem når de når de ca 4-5 måneder. derfor bliver de nemlig ret blegede af solen sommeren igennem. skulle de skifte fjer hver måned, ville de jo gøre det konstant? for det tager da ca 1 måned eller også mere for et fjerskifte. og det giver ikke rigtig mening for mig hvis de konstant skulle skifte fjerene under opvæksten.

jeg har fået slagtet mine i dag. og som forventet var mange af de yngste på ca 5 måneder lidt stabbede. dog ikke voldsomt. men tydeligt at de ældste som var helt over deres fjerskifte var fine uden stabber. og har fået den største and nogensinde. 3700 g. slagtet og klar til fryser  /o de yngste og mindste lå på 2650 g.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Slagt/plukning og alder på moskus
« Svar #6 Dato: 09 December , 2014, 00:22 »
Jeg skulle tage mig sammen og finde de tråde, hvor jeg læste det med fjerskifte hver 4. uge. Det må have været her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=13223.0
Og i en anden tråd var der noget med, at industriænder skal slagtes ved enten 8 uger eller først igen ved 14 uger, da de efter 8 uger begynder et fjerskifte/fjersætning, som koster dem energi og de holder op med at vokse et stykke tid.

Måske har jeg misforstået det, og de sætter nye fjer hver 4. uge uden at smide de gamle?

Jeg synes for øvrigt, at jeg har set rigtigt mange små fjer rundt omkring de sidste par uger, det passer fint med hvad du siger med fjerskifte ved 5 måneder.

Tak for oplysninger om slagtevægt. Jeg er meget spændt på vores. Begynder du på en decideret færdigfedning, og hvis ja, ved hvilken alder?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Slagt/plukning og alder på moskus
« Svar #7 Dato: 09 December , 2014, 19:10 »
jeg ser rigtig mange meninger om hvornår man slagter ænder. 14-16-18-20-22 uger har jeg hørt.

jeg ved bare at ved mine moskus skal man enten tage dem inden de starter deres tydelige fjerskifte. og det er som ca 4-4,5 måneder. eller når de er 6 måneder eller derefter.
og jeg syntes de er lige små nok inden det fjerskifte.

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad Mette har ment med det hun har skrevet angående fjerskifte i det link du har lagt ind. jeg ved bare at jeg ikke ser flere fuld fjerskifte undervejs i deres opvækst.

jeg ændrer ikke på foderet i den sidste tid inden slagt. men fodrer fra de er helt små med godt dækkende foder med rette mængde protein behov. jeg giver dog også majs for at få dem lidt federe de sidste par måneder.


Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Slagt/plukning og alder på moskus
« Svar #8 Dato: 09 Januar , 2015, 02:35 »
Jeg har netop genlæst denne tråd:
Maja, din mindste and på 2650 g, var det den mindste af både drenge og piger?

Mine andrikker lå slagtet mellem 3,0 og 3,5 kg, samt en enkelt på 4 kg, hvilket er udmærket.

Pigerne lå mellem 1,6 og 2 kg, hvilket jeg godt kunne tænke mig lidt større, samtidigt er det ikke usædvanligt, når jeg læser tidligere tråde. Og så er det da vildt, at din mindste and på kun 5 måneder kom op på 2,65 kg?

Ud over de nævnte var der også to kroppe på 2,6 og 2,8 kg, og desværre ved jeg ikke, hvilket køn de var. Hvad tror I andre, at de var, når man ser vægten på mine andre dyr? De var alle +/- 6 måneder gamle.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Slagt/plukning og alder på moskus
« Svar #9 Dato: 10 Januar , 2015, 23:44 »
alle mine slagtede var andrikker  :) og vægten er vejet efter de er hentet hos slagteren og ligger klar til frysning/tilberedning i pose. ja de mindste lå på 2650g. og var ca 5 måneder. mener jeg havde 2 og ellers var de opefter. og dem på 6 måneder og lidt over lå på ca 3-3,7 kg.  og mine piger ligger også på 1,6-2 kg. så det er helt normalt. tror det bliver meget svært at få dem større end det. det er ulempen ved moskus til slagt, den store kønsforskel i størrelse.

også derfor jeg de sidste par år har solgt alle pigerne til levebrug. for når jeg sælger dem slagtet kan det slet ikke betale sig i forhold til slagte og foderpris. men til eget forbrug er de jo fine nok.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Slagt/plukning og alder på moskus
« Svar #10 Dato: 11 Januar , 2015, 14:58 »
Ja det vejer mine også, og det er minus hals hjerte mave og lever, bare kroppen. Indmad og hals fryser jeg ned for sig selv, til forskellige andre retter. Jeg har haft nogle få hun
ænder som vejede over 2 kg, de andre ligger fra 1,7 til 2 kg. Vi slagter omkring 6 mnd. gamle.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Slagt/plukning og alder på moskus
« Svar #11 Dato: 12 Januar , 2015, 04:05 »
Mine var inkl. posen med indmaden. Kan det passe, at den vejer ca 300 g? I så fald er der lidt plads tilforbedring.

Maja, er dine inkl.indmaden, når de kommer tilbage fra slagteren?
Og hvordan er det, når de slagtes på godkendt slagteri? Du må vel gerne sælge dem, men ikke fryse dem ned og sælge de senere?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.