Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forholdsregler ved Mareks  (Læst 4065 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Forholdsregler ved Mareks
« Dato: 05 November , 2014, 16:18 »
Jeg har desværre måtte aflive indtil videre 2 sebright med symptomer på mareks. Hvilke forholdsregler kan jeg ta for at mindske faren for resten af bestanden, hvor de yngste er en flok 3 mdr gamle marankyllinger?

Gruppen hvor de 2 aflivede indgik i, har ikke gået sammen med, men ved siden af hovedflokken, men smitten er jo luftbåren, så den hænger vel overalt i stalden? Under alle omstændigheder er de 3 tilbageværende i flokken med syge dyr, flyttet i den anden staldlænge.

Hvor nervøs skal jeg være for at resten af flokken bliver syge? Og hvor længe skal der gå, før jeg med god samvittighed kan sælge ud af de ungdyr, jeg har planer om at sælge?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Forholdsregler ved Mareks
« Svar #1 Dato: 05 November , 2014, 16:33 »
Jeg ville tage det helt rolig. Jeg har, som du ved været igennem det.

De racer jeg havde, og som var disponeret for Mareks er Sebright og Engelsk Araucana som du også har.

Jeg havde mange racer (rigtig mange) gående sammen, og så kun sygdommen i de to nævnte racer.

Sebright har jeg ikke mere, (desværre) men Engelsk Araucana har jeg, og har haft 5 - 6 i år der fik sygdommen, men har stadig 15 - 20 raske dyr.

Måske kan man avle sig ud af det.
Hilsen
Peter

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Forholdsregler ved Mareks
« Svar #2 Dato: 05 November , 2014, 17:12 »
Tak for svar. Jeg prøver at ta det roligt, bare ikke nemt, når man som os også har mange kælehøns ;)

Er maran ikke også disponeret for mareks? Det synes jeg at jeg har læst et sted. Mine yngste kyllinger er jo som nævnt maran, og nu fik jeg lige tjekket efter. De yngste 3 er kun lige godt 2 mdr gamle, og så har jeg 11 stk på 3 mdr.

Mine to engelske araucanaer er fra april, så jeg håber de er ovre den farlige periode. Den ene er min datters, og hun vil blive meget ked af hvis "Lissi" bliver syg.

Er der nogen retningslinier om salg? Jeg har wyandotter og brahma jeg gerne vil ha solgt, og på et tidspunkt også nogle af de unge maraner. Men jeg vil hellere slagte dem, hvis der er bare den mindste risiko for at få smitte ud til en anden hønseholder.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Forholdsregler ved Mareks
« Svar #3 Dato: 05 November , 2014, 17:31 »


Er maran ikke også disponeret for mareks? Det synes jeg at jeg har læst et sted. Mine yngste kyllinger er jo som nævnt maran, og nu fik jeg lige tjekket efter. De yngste 3 er kun lige godt 2 mdr gamle, og så har jeg 11 stk på 3 mdr.



Jeg har haft Maran siden 2009, og i dem har jeg aldrig set Mareks, derimod til tider coccidiose (eller hvordan det ellers lige staves).



Mine to engelske araucanaer er fra april, så jeg håber de er ovre den farlige periode. Den ene er min datters, og hun vil blive meget ked af hvis "Lissi" bliver syg.

Er der nogen retningslinier om salg?

Dine EA er desværre ikke ovre det kritiske tidspunkt endnu, så der må man jo krydse fingre.

Dine raske Brahma, Maran og Wyandotter kan muligvis være raske smittebærer hvis de kommer i en besætning med høns som er disponeret. Men helt ærligt, så vil jeg tro at sygdommer er der i forvejen.
Hilsen
Peter

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Forholdsregler ved Mareks
« Svar #4 Dato: 05 November , 2014, 17:46 »
Endnu engang tak for svar. Jeg krydser fingre for at der ikke bliver flere syge.

Jeg læste et sted at man mener at mareks virussen er til stede i ca. 95% af alle hønsehold, og også at virussen kan svæve rundt i luften i op til et år. Det er da godt nok svært at komme udenom så.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Forholdsregler ved Mareks
« Svar #5 Dato: 05 November , 2014, 18:18 »


Jeg læste et sted at man mener at mareks virussen er til stede i ca. 95% af alle hønsehold, og også at virussen kan svæve rundt i luften i op til et år. Det er da godt nok svært at komme udenom så.

Ja, og derfor tror jeg man bare skal avle sig ud af det, med de dyr der er resistente.

Man kan vaccinerer, men ved det løser man jo ikke problemet.

Men lad os høre om der er andre der er af anden opfattelse.
Hilsen
Peter

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Forholdsregler ved Mareks
« Svar #6 Dato: 19 November , 2014, 08:59 »
Øv, så har jeg kun en af mine unge sebright tilbage, og han går og kalder. Så jeg er i et dilemma. Skal jeg lade ham gå alene indtil jeg er sikker på han ikke bliver syg? Og hvor længe er det lige? Eller skal jeg lukke en af de gamle hunner ind til ham? Hvis jeg vælger at lukke en hun ind til ham og han så skal aflives, så kan det jo være svært at få hende tilbage til flokken.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Forholdsregler ved Mareks
« Svar #7 Dato: 26 November , 2014, 16:05 »
Så er der tegn på mareks hos den sidste unge sebright. Sikke noget møj. Det er da absolut ikke en sjov race at ha med at gøre :(
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.