Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vinter i hønsehus - kondens  (Læst 5649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Vinter i hønsehus - kondens
« Dato: 30 Oktober , 2014, 17:35 »
Hej

Kan man isolere et hønsehus med vintermåtter lagt hen over tag og ned langs et par sider af hønsehuset, og så få et bedre indeklima i hønsehuset ?

Har du erfaring med en vinter-isolering udvendigt med et godt resultat og vil dele din erfaring ?

Jeg spørger, fordi vi har vores første efterår og vinter med hjemmebygget lille hønsehus uden isolering. Huset er lavet af alm. beklædningsplader og taget er af en 12 mm plastplade (som f.eks. bruges til hestebokse o.lign). Men det er ikke nogen bal-sal for vores pt. 7 fjerkræ, og der dannes kondens under loftet og vægplader/spåner bærer spor af fugt/skimmelsvamp.

Indenfor de næste par måneder slagtes 3 haner, men de resterende 4 høns skulle jo gerne have en god og behagelig vinter i hønsehuset. Jeg er dog i tvivl om, om vintermåtter lagt hen over taget vil forbedre indeklimaet, eller om de blot vil holde endnu mere fugt inde i hønsehuset.

Hvad gør I andre ?

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Vinter i hønsehus - kondens
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2014, 18:43 »
Noget isolering er bedre end ingen isolering.
Det er højst tænkeligt at vintermåtter som en kortsigtet løsning kan begrænse den dug og senere rim som kommer på undersiden af taget.
Se den sideløbende tråd om samme problem.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Vinter i hønsehus - kondens
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2014, 22:54 »
Jeg er ikke enig med Veteranen. Jeg bruger ikke isolering og har aldrig oplevet kondens. Dug kommer ikke på undersiden. Det er nærmere fugt fra hønsenes udånding og evt. våde fjer. Der mangler udluftning.

Høns kan sagtens klare hård frost. Bare de kan holde sig tørre og har adgang til foder og vand. Det hjælper også hvis de kan sidde på pind tæt sammen.

De kan også klare meget vind/træk. Dog kan træk i nogle tilfælde være et problem (har ikke selv oplevet det). Jeg går ud fra at det er ved træk af kold luft i et varmere rum.

Høns har bestemt ikke godt af fugtig luft fyldt med dunst fra deres møg. Så får de luftvejslidelser som denne side har bragt mange eksempler på.

Nogle af mine høns bor i en stor hønsefræser. Altså med græs i bunden.  Der er kun net i siderne op til ca. 50 cms højde. Så vinden fiser altså afsted under hønsene på pinden. Der har ikke været så meget som en snøftende høne i den fræser.

Mit råd til dig vil være at åbne huset mere.
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2014, 22:56 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Vinter i hønsehus - kondens
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2014, 23:52 »
Der er vist ingen som har anfægtet at de fleste hønseracer kan tåle kulde. Det er heller ikke derfor et tag bør isoleres. Ikke mindst om vinteren vil der opstå kondens når den relative varme i hønsehuset mødes af kulde udefra. Dette vil skabe fugt. Hvis taget er en træplade som er beklædt med tagpap, så vil disse to materialer til sammen naturligvis være bedre end f.eks. En rå metalplade. Hvis man vælger en eller anden form for isolering,  vil man både løse et problem om vinteren og om sommeren undgå at hønse huset bliver en ubehagelig stegeovn, når hønsene skal ind og lægge æg midt på dagen.
Udluftning i hønsehuset kan du lave med ventiler/huller lidt under taget. Denne udluftning har til formål at give hønsene frisk luft og lade ammoniakdampe M.V. Slippe ud.
Gå selv ind i dit hønsehus, hvis der er rart at være, så har du intet problem. Men hvis det drypper med fugt fra taget og strøelsen er slatten og klam, så har jeg hermed givet min anbefaling.
Også DFF er en fri verden, så selvfølgelig gør man bare det man vil :).
Held og lykke med hønseholdet, uanset /o
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Helle R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Vinter i hønsehus - kondens
« Svar #4 Dato: 31 Oktober , 2014, 07:06 »
Hej

Tak for input.

Vi er herhjemme blevet enige om at bore nogle udluftningshuller under taget til at starte med. Og så se om det kan afhjælpe problemet helt eller delvist.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Vinter i hønsehus - kondens
« Svar #5 Dato: 31 Oktober , 2014, 13:47 »
Ok Veteranen, men min pointe er, at hvis høns godt kan tåle kulden, hvorfor så skabe den varme i hønsehuset der giver kondens ved mødet med den kolde luft udenfor?
Så er det bedre med et åbent og dermed koldt hønsehus.

Helle, jeg er bange for at nogle borede huller ikke er nok, men det naturligvis fint at prøve det først.

Det kan godt lade sig gøre at lave et velfungerende hønsehus med isolering. Især hvis det er stort i forhold til antallet af dyr (= mindre luftfugtighed). Men det ender ofte med at have for lidt udluftning. Fordi mange gerne vil give deres høns en lunere vinter. Men det er egentlig ikke nødvendigt.
Eller fordi de før eller siden ender mere flere dyr i hønsehuset end oprindeligt planlagt.

Og når de laver udluftning ender det ofte med at give træk på en måde som ikke er gavnlig for hønsene. Derfor er det min opfattelse, at mange ville være bedre tjent med at lave langt mere åbne hønsehuse end der er tradition for i Danmark.
Det er nemmere at få til at fungere.

Men høns er ved at blive kæledyr for mange, og så synes man det er synd for hønsene at sove i frost. Men det er faktisk kombinationen af enten kulde og fugt (fra hønsenes møg og udånding) eller kombinationen af lun luft og kold træk der er problemet.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).