Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtning af hanekyllinger  (Læst 10208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Slagtning af hanekyllinger
« Dato: 30 Oktober , 2014, 12:58 »
Har en flok på 5 Orpington høns (2 haner og 3 høner)
De er 20 uger gamle. Hvornår vil det være et godt tidspunkt at slagte den ene hane på?
Jeg regner med at beholde den ene til næste år og så skifte den ud med en hane fra en anden opdrætter.

PS. Har 2 gule (hane og høne) 2 sorte (hane og høne) og en grå/ blå (høne) som er lidt mindre end de andre.
Det er som om de går sammen gul og gul - sort og sort og så lidt den grå/ blå for sig selv. Kan det passe eller er det tilfældigt?
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2014, 15:35 »
Jeg har indtryk af at de fleste slagter i 6-8 mdrs alderen. Jeg har selv prøvet at ramme de 6 mdr i år, men mest pga at jeg manglede pladsen til næste flok hanekyllinger, der skulle skilles fra flokken.

Det kan sagtens passe at dine høns går farvevis. De kan bedst li venner af deres egen race og nok også farve ;) Selv de kuld jeg har haft, hvor der er ruge to forskellige racer ud, de deler sig hurtigt, selvom de jo i praksis er søskende.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2014, 15:41 »
Slagtetidspunktet afhænger af hvilken størrelse du ønsker. Her er der ikke rigtig eller forkert. Jeg selv kan godt lide dem store, så Jeg havde nok ventet en måned endnu.
Ja høns er racister og også mine høns søger helst selskab af deres egne farver. Dette også selv om de kom til verden i samme kuld. Der er meget bøvl der undgås hvis man kun holder sig til en race og af samme alder, især i de hønsehold hvor der ikke er en hane.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2014, 17:58 »
jeg slagter normalt mine wyandotter når de er blevet 6 måneder. i år har jeg så også haft lidt orpington. og de kom med til slagteren da de var ca 5 måneder. de var fine og godt kødfyldte.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #4 Dato: 31 Oktober , 2014, 08:04 »
Grunden til jeg spørge er at jeg har på fornemmelsen at hanen skal slagtes mens den stadig er "kylling" for ikke at blive sej ligesom en gammel høne. Vil jeg få blandings farver nu hvor jeg har forskellige farver hvis jeg lader nogle æg udruge?
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #5 Dato: 31 Oktober , 2014, 08:56 »
Det med at blive sej kommer mere an på tilberedningsmåden end alderen på dyret.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #6 Dato: 31 Oktober , 2014, 09:49 »
Den bliver da ikke sej før den er over et års tid gammel. Men tilberedningsmetoden er vigtig. Hvis du klasker den i ovnen for fuld hammer, så bliver den sej allerede nu. Tænk på at købekyllinger er babyer på 5 uger, og vores dyr er et halvt års tid gamle og har fået lov til at bruge deres muskler. Det er noget helt andet kød. Så ikke noget med grillkylling. Grydestegt, langtidsstegt f.eks. i stegeso eller lignende er fremgangsmåden til fantastisk hjemmeavlet hanesteg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #7 Dato: 31 Oktober , 2014, 10:02 »
 /o I må lige bære over med mig men er ret ny på området så det kan godt være det er nogle underlige spørgsmål jeg stiller nogle gange, men ellers lære man intet.
Det var mere fordi man jo altid siger at når man spiser kylling, så er det ung haner og at hønerne kun er til suppe gryderne.
Men tænkte at for at hanen stadig er en kylling, skulle de slagtes inden en vis periode, og det kan jeg så forstå er inden et år.
Satser på at min kæreste kan trylle, det plejer hun i hvert fald at kunne  :D
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #8 Dato: 31 Oktober , 2014, 10:46 »
Ja, du vil få blandings farver, men de smager jo lige så godt som de rent farvede
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #9 Dato: 31 Oktober , 2014, 10:58 »
Spørg løs, spørg løs. Det er sådan man bliver klogere, og vi var allesammen nybegyndere engang. Om et par år er det dig der sidder og svarer på spørgsmål.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #10 Dato: 31 Oktober , 2014, 12:53 »
Skal det forstås sådan at haner over et år er til suppegryden? Eller kan de med den rette tilberedning godt bruges som steg?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #11 Dato: 31 Oktober , 2014, 16:26 »
Måske kan de bruges i coq au vin indtil de er lidt ældre, men over 1½ år gamle ville jeg nok pr. automatik smide dem i suppegryden. Men måske er der andre der har andre erfaringer. (Det med rødvins-hanen er fordi sprut mørner kødet).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #12 Dato: 31 Oktober , 2014, 22:52 »

Måske kan de bruges i coq au vin indtil de er lidt ældre, men over 1½ år gamle ville jeg nok pr. automatik smide dem i suppegryden. Men måske er der andre der har andre erfaringer. (Det med rødvins-hanen er fordi sprut mørner kødet).
Jeg har een på et år i fryseren. Den går måske an som steg? Har allerede en aftale med naboen om at de skal komme og spise med ( og nabomanden hader suppe).

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Slagtning af hanekyllinger
« Svar #13 Dato: 31 Oktober , 2014, 23:17 »
Vil slagter i 5 6 mdr. Alderen og steger dem som grill kyllinger, det kan vil godt lide, men vil lader kødet modne 1til 2 dage inden de ryger i frysere, stegesoen skal være større end vores, hvis det er en stor kylling. ;-)
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand