Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår ligger de æg?  (Læst 8501 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Hvornår ligger de æg?
« Dato: 30 Oktober , 2014, 11:38 »
Jeg har 5 Orpington høns som er ca. 20 uger gamle.
Hanernes kamme er knald røde og de galer, men hvornår begynder hønerne at lægge æg? Syntes ikke rigtigt jeg kan se at de har været i redekasserne, hvor jeg har lagt to golfbolde i hver redekasse.
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2014, 12:26 »
Jeg har selv en orpington fra d. 21 maj. Egentlig forventede jeg først æglægning når soltimerne tiltager i det nye år. Men netop i går fik jeg et lille vindæg :)
Æglægningen afhænger af lys og foder, og de større racer er ofte lidt længere om at komme i gang.
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2014, 12:42 »
Store racehøns som orpingtoner bliver gerne mindst et halvt år gamle før de begynder at lægge æg, og når vinteren nu nærmer sig, så kan de sagtens udskyde det til en gang til starten af foråret hvor lyste vender tilbage. Jeg tror ikke dine høns begynder at gøre æg før engang omkring februar.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2014, 12:53 »
Øv hvis jeg skal vente til Februar med æg, men det er jo en levende ting med deres ejet "ur" for hvornår tingene skal ske :)
Huset er isoleret og mulighed for lys. Jeg har som regel den låge de går ind og ud af åben om natten for at lufte ud, ville det være en ide at give dem mere varme ved at lykke lågen og tænde noget lys, eller er det ok med noget luft. Der er ikke gennemtræk kun en åbning.
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #4 Dato: 30 Oktober , 2014, 13:21 »
Høns behøver ikke varme. De kan såmænd sagtens klare sig i 20 graders frost hvis bare de ikke får træk. De har brug for lys hvis de skal lægge æg om vinteren. De har nemlig brug for lang tid til at spise nok for at de både kan holde varmen, huldet på kroppen og samtidig lægge æg. Men under alle omstændigheder vil dine høns nok først lægge æg om 1½-2 måneder, for før er de ikke gamle nok.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #5 Dato: 30 Oktober , 2014, 13:35 »
Så kan jeg lige så godt lade være med at tænde lys ved dem i år hvis du først mener de vil begynde at lægge æg til foråret :) Strøm er jo ikke gratis. Tak for svaret
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #6 Dato: 30 Oktober , 2014, 14:38 »
Det er så nok ikke det bedste at gøre :
Lade være med at tænde for lys eller klassikeren, når de ikke lægger æg, så kan de leve af korn og gammelt brød, for det er for dyrt med kraftfoder.....

For at høns, skal kunne præstere et æg (helst hvert evig eneste dag) så skal de også have forholdene til det. Og så meget koster det nu ikke at have en lampe tændt det behøver jo ikke at være en 1000 v projektør.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #7 Dato: 30 Oktober , 2014, 14:47 »
De får nu også noget ganske fint mad fra Møllerens og kalk de kan spise hvis de lyster. Men lyset er vel ikke aktuelt da de jo sagtens kan leve godt uden. Har læst mange steder her inde at det er kun hvis folk vil have æg hele året rundt men ikke at det er for hønsenes skyld.
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #8 Dato: 30 Oktober , 2014, 14:49 »
Det skader vel aldrig at have lidt extra lys på om vinteren, så hønsene har lidt mere tid at æde i.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #9 Dato: 30 Oktober , 2014, 15:33 »
Har du hønsehusplads nok til at de kan være aktive indendørs?
Bruger du lys, så skal du også have en timer som du bruger til stabilt at ændre deres aktive tid. Hvis du lader dem stå tidligere op om morgenen f.eks. To timer, så fanger du dem ikke med et pludseligt mørke mens de aktive om aftenen.
Dette med lys er noget der er lidt delte meninger om, andre mener at det er godt for dyrene at bruge vintertiden til at vokse og konsolidere sig. Det er unge høns du har, som fortsat skal vokse og i de kommende måneder også bruge energi på at holde varmen. Hvis du undlader lyset er det muligt at den kommende æglægning bliver endnu bedre. Og bare rolig æggene skal nok komme :)
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #10 Dato: 30 Oktober , 2014, 15:47 »
Mine Orpingtons (forårskyllinger) startede først æglægning i det nye år. Der er meget snak om at Orpington let bliver for fede, men min erfaring er, at hvis de har en stor have at rende rundt i, så sker det ikke. Tværtimod skal jeg sikre mig at de har nok tid til at æde i = lys i hønsehuset. Plus at det er vigtigt at de får protein nok mens de vokser. Det er store dyr og de kræver noget at vokse af.

Det er ventetiden værd!

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #11 Dato: 30 Oktober , 2014, 16:07 »
Jeg har også orpingtoner som var 20 uger ved denne tid sidste år.Den 1. høne lage æg d.17-11, og de sidste 3 lage æg midt i januar. De fik lys fra en lyskæde 4 timer hver dag.

Offline Malyho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #12 Dato: 12 Januar , 2015, 12:44 »
Nu er to af hønsene begyndt af lægge æg men ikke den sidste. Er det normalt nok eller er det fordi den sidste høne ikke hår det godt?
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #13 Dato: 12 Januar , 2015, 15:35 »
Der kan sagtens være en måned eller to imellem æglægningsstart. Jeg har fire maraner, hvoraf den sidste først begyndte sin æglægning 2½ måned efter sine søskende.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fru B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 139
  • Livet er kort -omfavn det!
Sv: Hvornår ligger de æg?
« Svar #14 Dato: 12 Januar , 2015, 18:41 »
Ja som Tanja siger, helt normalt at der er forskel på hvor længe der går før de lægger æg, selvom det er samme race og er lige gamle  /o
Mvh Charlotte :D

1,2 Orpington gul
0,1 Dorking sølvhalset(sølvgrå), 0,1 australorps 
1,3 Engelsk Araucana. 
 
 

1,0 Labrador
1,0 Kat
0,3 Galloway
2,0 Teenagere
1,0 ægtefælle