Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde  (Læst 16846 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #15 Dato: 31 Oktober , 2014, 12:36 »
HMMN.... Måske var jeg lidt for militant i min tidligere udmelding om sagen. Grundlæggende mener jeg at man skal holde sig fra de komplette hønsestartpakker, og lave sit eget hønsehus. Dette enten helt, eller ved at modificere et gedigent redskabskur af træ.
I valget af een race ville jeg beskrive ønsker, muligheder og behov for en kapacitet som Lene Lestat og tage råd om anskaffelsen herfra.
I den konkrete situation, anerkender jeg at det er en mulighed at forbedre det købte hus. Og hvis hønsene er sunde, så kommer æggene sikkert også til foråret når naturen hjælper til.
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #16 Dato: 31 Oktober , 2014, 13:33 »
Hvis dyr, som man har købt for 2 måneder siden og har sat ind i et helt nyt bur har orm, sygdomme osv har der være været noget galt med dem fra starten. - Og det synes jeg butikken skal holdes op på.

 Og hvis høns ikke lægger æg, som de ifølge "varedeklarationen" skulle have begyndt på, er der (måske) også noget galt med varen. De har stadig blomsterhøns på "hylden" hvor de skriver "klar til æglægning".

Jeg anerkender at hønsene måske skal have lidt mere tid til at begynde æglægning. Måske har de også været yngre end butikken har oplyst, så det er årsagen.

Men den primære årsag til mit indlæg er at advare mod Dyreriget. Jeg har søgt i søgefunktionen, men der har ikke været nogen "dårlige" anmeldelser af butikken - kun forespørgsler om en rugemaskine eller lignende, og det er jo ok.

Men når en butik ikke vil vejlede ang. produkterne, ringer der en alarmklokke hos mig. Vi har drevet firma i over 25 år og hvis man vil have kunderne til at komme tilbage, må man behandle dem ordentligt.

Og undskyld, Veteranen, jeg synes dine tidligere indlæg har været ok, men jeg bliver lidt irriteret, (ok, jeg har også lige drukket øl og snaps til en tage-forskud-på-weekenden-sildemad) når du udtaler dig om forbedringer på et hus, som hverken du eller jeg har set. Vi har alle forskellige måder (og muligheder) at have høns på og det har der altid været plads til herinde.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #17 Dato: 31 Oktober , 2014, 15:50 »
Der har i adskillige tidligere tråde været brok over og med Dyreriget - det samme har jeg set mange gange på facebook - både over service, byttemuligheder, hønsene, foderets kvalitet, rugemaskiner og huse.

Når man har de tråde i erindring, så vil jeg tro, at Hr. Dyrerige sagtens kan tale sig ud af oplysning om, at hønerne er "klar til æglægning", for det er de helt sikkert ...på et tidspunkt ::)

Sådan en forretning skal man holde sig fra, men det er jo umuligt at vide som nystarter - og det kan undre mig meget, at ingen af alle de negative omtaler af Dyreriget er nået frem til en plads på f. eks. Trustpilot.

Surt og trist at nye hønseejere skal starte deres nye hobby med oplevelser fra sådan et sted.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #18 Dato: 31 Oktober , 2014, 16:08 »
Høns kan nu sagtens nå at få både orm og sygdom på 2 måneder. Men hvem siger at de er syge.
Dog synes jeg at det er svært at give garanti for at et dyr levere varen på et givent tidspunkt, for det er trods alt levende væsner.

Og man må gå fra når forhold/foder er  i orden og dyrene er raske, ja lægger de æg i ca. 5-6 måneders alderen, plus / minus.

Men igen, så er det lige hvornår er hønsene lagt til. Er de lagt til tidligt på året februar-maj, så lægger de æg nu, for det gør mine desværre og nogle af dem, har været i gang de sidste par månder efterhånden.
Og er de lagt sent til i juni/juli og frem, så er det ikke utænkeligt at de først begynder til foråret med æglægning, især hvis vi ryger ind i en kold vinter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #19 Dato: 31 Oktober , 2014, 16:42 »
Forhandlere skal tage dyr med "mangler" tilbage. Det siger købeloven og den gælder også for dyr. (Private skal ikke). Men efter så lang tid og "bare" fordi de ikke lægger æg så skal de ikke. Det kan jo skyldes alverdens andre ting.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #20 Dato: 31 Oktober , 2014, 19:30 »
Der har i adskillige tidligere tråde været brok over og med Dyreriget - det samme har jeg set mange gange på facebook - både over service, byttemuligheder, hønsene, foderets kvalitet, rugemaskiner og huse.

Når man har de tråde i erindring, så vil jeg tro, at Hr. Dyrerige sagtens kan tale sig ud af oplysning om, at hønerne er "klar til æglægning", for det er de helt sikkert ...på et tidspunkt ::)

Sådan en forretning skal man holde sig fra, men det er jo umuligt at vide som nystarter - og det kan undre mig meget, at ingen af alle de negative omtaler af Dyreriget er nået frem til en plads på f. eks. Trustpilot.

Surt og trist at nye hønseejere skal starte deres nye hobby med oplevelser fra sådan et sted.
Bare lige for at gøre opmærksom på at ikke alle på trustpilot er særlig glade for dyreriget.
https://www.trustpilot.dk/review/www.dyreriget.dk
« Senest Redigeret: 31 Oktober , 2014, 19:31 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #21 Dato: 31 Oktober , 2014, 20:41 »
Bare lige for at gøre opmærksom på at ikke alle på trustpilot er særlig glade for dyreriget.
https://www.trustpilot.dk/review/www.dyreriget.dk

Nej - det har du da så bestemt ret i, Egon. Jeg har også været inde og kigge i kommentarene på Trustpilot, efter jeg skrev mit indlæg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #22 Dato: 03 November , 2014, 11:16 »
Tak for jeres svar. Jeg tror Trustpilot får endnu et indlæg.  Dårlig omtale er forhåbentlig værre end ingen omtale.

 (Trustpilot er altså heller ikke upartisk, ved jeg fra Amino.dk (iværksætterforum) Betalende firmaer får bedre rating ...  :o)

Et godt fif at kigge på kam og hagelapper, det kendte jeg ikke. Og jeg vil alligevel kunne berolige min veninde p.gr.a. jeres indlæg. Naturen går sin gang, før eller siden. (medmindre det er haner, det har jeg spurgt hende om  :laugh: )

Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #23 Dato: 03 November , 2014, 17:55 »
Tak for jeres svar. Jeg tror Trustpilot får endnu et indlæg.  Dårlig omtale er forhåbentlig værre end ingen omtale.
 (Trustpilot er altså heller ikke upartisk, ved jeg fra Amino.dk (iværksætterforum) Betalende firmaer får bedre rating ...  :o)
Det er rigtigt. Jeg har fået afvist en anmeldelse af et flyttefirma der ødelagde vores møbler under flytning, og derefter fuppede os, så vi ingen erstatning fik. Trustpilot skrev til mig, jeg skrev til dem, vice versa i flere uger, hvorefter Trust Pilot mente, at min anmeldelse ikke kunne bruges, og at den derfor ikke ville blive offentliggjort. /d
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #24 Dato: 03 November , 2014, 18:50 »
Allerførst, og for at det ikke misforstås, så er dette ikke et forsvar for Dyreriget. Men det er faktisk er god bog de henviser til i deres manglende evne til selv at vejlede deres kunder.
Læs gerne "Høns i haven", af Hilbert Jensen, Clausens Forlag. Bogen er meget begynder-instruktiv og let anvendelig. Bogen starter med både billeder og arbejdstegninger til lette hjemmelavede hønsehuse. Og i en logisk trinvis fortsættelse kommer også kapitlet om hønsehusets beboere: "Hvorfor racefjerkræ".
Alt i alt en god og let tilgængelig introduktion til opstarten af dit hønsehold.........og hvis du læser den vil du aldrig købe hverken hønsehus eller høns i forretninger som Dyreriget.
Denne ros skal de have :)
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #25 Dato: 08 November , 2014, 11:06 »
Tak for jeres svar og indput.

@ Tanja: Det er bare noget svineri, vil aldrig kigge på den side mere

 Min veninde har fået det første æg .... og et hanegal (nok ikke fra det samme dyr  <H)

Så nu glæder jeg mig til at inspicere hendes flok, når jeg får tid. Naturen vinder altid  /o
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #26 Dato: 10 November , 2014, 18:15 »
Vi har altså noget andenhånds kritik her.
En eller anden har hørt, fra en hun kender at .......

Det holder ikke vand.
Der er masser af eksempler på, at der er solgt blinde etbenede høns, til folk der ikke kunne se. Historien er fuld af den slags eksempler, det er nærmest reglen.

Når man køber noget, har man et ønske om at få en bestemt vare. Man skal beskrive varen til handelsmanden: Jeg vil have et 16 mm stemmejern, det skal være skarpt. Så må handelsmanden se, om han kan levere denne vare.
Man kan også sige, at jeg vil have nogle høns, og det vil handelsmanden så tilbyde.

"nogle høns".
En eller anden slags høns.
Her er problemet at kunden er gået til leverandøren med et sæt uopfyldte drømme: "Jeg vil have nogle høns, der kan lægge æg".
og det kan alle høns jo, så handelsmanden har sit på det tørre.
Men det har kunden ikke, for hun ved ikke nok. Hun har ikke beskrevet sit ønske tydeligt nok. Jeg vil have så og så gamle sussex.
For ved hun hvad hun taler om, så ved hun også, hvornår sussex lægger æg, og hvordan de skal passes for at gøre det.
I dette tilfælde gør hun tydeligvis ikke, hun har ikke vist rettidig omhu, og ved ikke hvordan man passer høns.
Så hun har fået nogle høns, og når de ikke lægger æg på den dato, hun forventer, så har hun ikke sat sig ordentligt ind i sagerne. Høns er ikke maskiner.
Man har et ansvar som køber af levende dyr.


Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #27 Dato: 10 November , 2014, 19:06 »
Good point Jens S
Målet med flere af mine indlæg er at få flere høns i haverne. Vejen dertil tror jeg at vise og forklare hvor let og dejligt det er at holde høns. Men dette er jo en balance, for folk må heller ikke tro at det er "for let". Misforstår man denne grænse, så bliver hønseholdet ikke til glæde og i værste fald til dyreplageri.
Det medfører et ansvar at holde levende dyr, og man skal forberede sig både gennem praktiske foranstaltninger og den rette indsigt inden de kommer.
Mange hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.