Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde  (Læst 16848 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Dato: 30 Oktober , 2014, 10:07 »
Er der nogen, som har købt dyr hos Dyreriget? Jeg vil gerne fraråde at købe der p.gr.a. nedenstående.

En veninde har købt 2 hvide, 2 gule Sussex og 2 blomsterhøns i Dyreriget den 7. august. Hun får at vide at de er klækket uge 15-17. Hun har også købt et hønsehus.

De lægger endnu ikke æg og det er hun selvfølgelig ikke så tilfreds med. Hun kontakter dem, men de beder hende om at henvende sig i en fjerkræklub, som kan give hende gode råd.

Jeg undrer mig også over formuleringen på deres hjemmeside:

"Hvis du har brug for råd vedr. pasning af kyllinger bedes du læse pasningsvejledningen ved at følge linket herunder ...dette produkts hjemmeside, eller købe bogen "Høns i Haven". DyreRiget har desværre ikke ressourcer til yderligere rådgivning, hvilket vi forventer at kunderne respekterer."

Det synes jeg er mærkelig kundebetjening. De blev heller ikke bedt om at opgive navn og adresse. Min veninde spørger så om ikke hun skal registreres. "Nej, det har de aldrig gjort".

Hønsene kan jo stadig nå at begynde på at lægge æg, men de er trods alt mindst 27 uger og når hun har 6 burde chancen for æg være større. Hun er meget obs på de bliver i løbegården, så de lægger ikke æg i haven.

Jeg har endnu ikke selv set hønsene, det får jeg måske mulighed for i weekenden.

Jeg skriver mest dette for at advare andre mod at købe dyr sådan et useriøst sted. Min veninde skriver nu til dem at hun ønsker de tager dyrene tilbage eller et afslag i prisen, så hun evt. kan slagte dem. Hun har givet kr. 150,- pr. stk.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2014, 10:15 »
Ingen erfaring her om hønsekøb, for jeg kunne aldrig drømme om at købe høns fra en dyrehandel.

Men jeg synes at der er mange ansatte i dyrehandler, som ikke har en skid forstand på dyr og som står direkte står og fortæller om forkert pasning. Og det har jeg selv set og hørt i dyrehandler, med fisk og krybdyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2014, 10:19 »
"Hvis du har brug for råd vedr. pasning af kyllinger bedes du læse pasningsvejledningen ved at følge linket herunder ...dette produkts hjemmeside, eller købe bogen "Høns i Haven". DyreRiget har desværre ikke ressourcer til yderligere rådgivning, hvilket vi forventer at kunderne respekterer."

Dette viser jo bare deres "ansvarlig". Helt utroligt at de tørrer ansvaret over på klubberne eller en hønsebog.....

For øvrigt så ER DET LOVPLIGTET at man skriver købers og sælgers oplysninger ned og gemmer det i min. 2 år. når man handler høns. Og det gælder ALLE høns og ikke kun racehøns med faste fodringe på. 
Så det er lidt utroligt at en forretning kan omgås dette. 
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2014, 10:21 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2014, 10:38 »
Haha, så er jeg da ikke den eneste, som bliver gal i skralden over sådan noget. Synes også det er dybt uansvarligt. Det er jo ikke mel og gryn, som de handler med.

Og den regel om at registrere har været der i mange år. Er der regler om også registrere folk ved køb af andre dyr? Måske skulle man tippe Fødevarehalløjet Sjælland??
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #4 Dato: 30 Oktober , 2014, 10:51 »
Øv øv
Denne historie lever fuldt ud op til mine meget lave forventninger. Beskrivelserne fra denne slags forretninger er ikke forbrugeroplysning, men blot salgsgas. Jeg er desværre også enig med Lene i hendes diplomatiske udlægning af personalets indsigt og uddannelsesniveau.
Den slags hønsehus (uden jeg har set det) er også noget man kun kan tørre af på førstegangskøbere. Øv, og igen øv.
Jeg håber for din veninde at handlen kan gå tilbage. Men uanset dette, så tag kontakt til en lokal fjerkræklub og spørg om nogen kan komme på et konsulentbesøg og give råd om opstarten. De bedste råd får du on lokation, de næstbedste her :)
Med fare for at virke belærende (undskyld), så syntes jeg at man SKAL have de praktiske ting på plads først.
Køb ikke en sådan nybegynderpakke inkl. Dyr.
Positivt med interessen for at få høns, men skaf praktisk hjælp så det bliver en succes. Det er ikke svært, så giv ikke op.
Held og lykke.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #5 Dato: 30 Oktober , 2014, 11:21 »
Jeg var med som rådgiver på sidelinien, men jeg kan jo ikke bestemme det hele :-D Jeg synes Dyrerigets bur så ok ud. Havde anbefalet at købe høns hos Bangs, men det er jo et frit land vi lever i og det kunne jo sagtens have været gået godt. Håber hun kan komme ud af det på en god måde, men hun har vist købt for sidste gang hos dem.

Jeg forstår ikke at forretninger ikke har bedre betjening - man køber jo kun én gang sådan et sted, hvorimod hvis man får en god betjening anbefaler man til højre og venstre og køber selv kun der....
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2014, 12:36 Fra Jette Jensen »
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #6 Dato: 30 Oktober , 2014, 11:21 »
Man skal i hvert fald registreres hvis man handler klovbærende dyr, med chr. nr. Dette er dog nok ikke så aktuelt med dyrehandler.

Og hunde og heste skal alle være mærkede.

Men jeg tror ikke der er krav om registrering af salg af fisk, fugle og krybdyr. Medmindre det er udrydningstruede arter som kræver cites papirer (eller hvad de nu hedder).

Men til fjerkræ er der regler om det og "i gamle dage" skulle oplysningerne endda gemmes i hele 5 år. Så det kunne måske være en sag for FVST.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #7 Dato: 30 Oktober , 2014, 11:35 »
Dette glemte jeg.......
I mine tidligere angreb på færdigpakkerne, -er der så nogen som tror at man kan glæde sig over hønsenes naturlige adfærd og trivsel når de går i deres 0,70 X 1,20 "løbegård"????

Et rigtigt hønsehus kan laves på en weekend! Stolper og plader fra Silvan, + en rulle 25 m. Tråd og 1,40 m hegnspæle fra Harald Nyborg. Sidstnævnte sted får du også vand og fodertrug.
Der er tonsvis af gode råd at finde om hvordan du skruer det sammen. "Jamen jeg har 20 tommelfingere på hver hånd"' eller "jeg er en talentløs bypige, som ikke kan finde ud af det med både gulv og tag (nogetsomhelst)" ;). Ok, men så kan du sgu da købe en kasse øl og ringe efter et par gutter fra den lokale hønseklapperklub. Vamos!
Godt at endnu en har besluttet at få høns, og så er det bare fremad så hun kan blive klar til foråret;D
Hilsner
« Senest Redigeret: 08 November , 2014, 18:47 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #8 Dato: 30 Oktober , 2014, 12:47 »
Haha, hvem ved om hun fik en hønsekæreste med i købet.

Der er noget om det du siger, men jeg kunne ikke have lavet hønsehus/gård uden en mand, der elsker vaterpas. Og det er ikke alle hønseejere forundt at have en gård i Jylland med 20 tønder land og 100 m2 lade :-D

Min veninde er ufattelig ordentlig og har læst og læst - men på et tidspunkt må det jo prøves. Jeg tænker bare på hvad vidste vi andre (eller skulle jeg skrive jeg?) da vi anskaffede os høns. Det går jo step by step og man får nogen erfaringer. I flere år havde jeg Jørgen Liljensøes bøger ved hånden, men min virkelighed stemte ikke altid med hans. Og jeg husker en fjerkræbog fra biblo med et helt skema over dårligdomme/sygdomme og jeg fik en fritidsbonde til at vride sig af grin, da jeg mente at mine nyanskaffede høns havde æg-læggerkrampe, når de høfligt bøjede sig ned, når jeg nærmede sig. Da han var færdig med at grine, kunne han fortælle mig at de troede jeg var hanen. Nå ja, så vidste jeg da det.  *g
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #9 Dato: 30 Oktober , 2014, 13:03 »
Hønsene kan jo stadig nå at begynde på at lægge æg, men de er trods alt mindst 27 uger og når hun har 6 burde chancen for æg være større. Hun er meget obs på de bliver i løbegården, så de lægger ikke æg i haven.

Jeg tänker lidt at de jo kun er et halvt år gamle og sussex er en stor race. Hvis ikke hun har extra lys i hönsehuset tror jeg ikke att de begynder at lägge äg i år, men venter til foråret. Mine blomsterhöns fra uge 10 begyndte at lägge äg i midten/slutningen af august og stopped igen i slutningen af september/starten af oktober, men de har jo også haft meget längre dage til at spise. Ment på den måde, at hvis mine var kläkket i uge 17, så tror jeg ikke de var kommet igang i år.

« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2014, 13:08 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #10 Dato: 30 Oktober , 2014, 13:11 »
Glad for at du både ser humoren :D og alvoren :police: i mit svar.
Godt at forberede sig ved at læse om det, men det er omsætningen til praksis som tæller. I de gode bøger overgår forfatterne hinanden med finurligheder, derved risikerer man at en begynder tror at det er svært. Høns er dejlige nemme og robuste dyr.
Lad standarddimensionerne på træpladerne bestemme hønsehusets størrelse og lad længden på rullen af hønsetråd bestemme hønsegårdens størrelse.
Hen ad vejen kan man altid lege videre med den kosmetiske forskønnelse.
De færdigkøbte hønsehuse er ofte bedre egnet til marsvin og dværgkaniner, at putte høns i den slags om vinteren er synd. Derfor syntes jeg ikke at den slags er ok, selv om man bare betragter det som en opstart. Kulde, fugt og snæver plads giver sygdom og mistrivsel og næppe mange vinteræg. Undgå et hastværk som kan give bagslag. Det er sjovere at gå videre med denne hobby hvis du starter med en succes.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #11 Dato: 30 Oktober , 2014, 15:19 »
Jeg har, kun ganske kort, haft blomsterhøns, så jeg kan ikke udtale mig om deres æglægning, men jeg har haft Sussex og hybrider i mere end 20 år og vi har aldrig givet lys og alligevel fået æg om vinteren. Det var kun Orpington-hønniker (anbefalet af Liljensøe .... men det varede ikke længe ;-) ) der ikke lagde æg før næste forår. Jeg tror lige jeg starter en ny tråd med Sussex's æglægningsstart :-)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #12 Dato: 30 Oktober , 2014, 18:10 »
Nu kender jeg jo hele historien,  men jeg kan ikke se hvorfor Dyreriget skulle tage hønsene tilbage. Tror I, at der noget galt med dem? Jeg synes at det lyder utroligt at 6 høns fra 3 stammer af industrihøns (hvilket det vel er?) skulle få samme problemer uden at det er noget at gøre med manglende lys, foder, utøj, orm eller andet. Får de evt. for mange madrester? Dette absolut ikke sagt for at være negativ,  mere tænkt som en opfordring til at tjekke hønsene endnu en gang. Håber at det ordner sig på den ene eller anden måde.
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2014, 19:45 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #13 Dato: 31 Oktober , 2014, 07:59 »
Og jeg husker en fjerkræbog fra biblo med et helt skema over dårligdomme/sygdomme og jeg fik en fritidsbonde til at vride sig af grin, da jeg mente at mine nyanskaffede høns havde æg-læggerkrampe, når de høfligt bøjede sig ned, når jeg nærmede sig. Da han var færdig med at grine, kunne han fortælle mig at de troede jeg var hanen. Nå ja, så vidste jeg da det.  *g
*f *f *f
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Erfaringer med Dyreriget ved Roskilde
« Svar #14 Dato: 31 Oktober , 2014, 08:34 »
Og jeg er også ret sikker på at de et eller andet sted skriver at dyr tages ikke retur. Men igen det kan jo være som Hallserydsgård er inde mange andre ting, som er årsag til manglende æglægning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub