Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kondens  (Læst 4330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Kondens
« Dato: 28 Oktober , 2014, 15:44 »
Efter jeg har fået lagt stålplader på et af mine hønsehuse, så er der kommet rigtigt meget kondens, nu her vejret er blevet koldere og vådere.

Men hvordan kan jeg få lavet noget udluftning uden at der bliver træk?

Huset er ca. 2 x 4½ m. og har et vindue og dør i den ene ende og to vinduer i forsiden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Kondens
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2014, 16:24 »
Taget må isoleres med noget.
Ståpladser er ikke et tag, men blot tagbeklædning. Især stålplader samler kondens, og helt galt bliver det når temperaturen skifter mellem frost om natten og plusgrader om dagen. Fugt er usundt for høns og giver grobund for utøj og sygdom.
Udluftningshuller under taget giver normalt ikke træk hvor hønsene sidder. Men rå stålpladers kondens kan du ikke udlufte dig fra om vinteren.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Kondens
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2014, 20:19 »
Jeg havde samme problem med en stor garage, som havde fået tag af stålplader. Jeg var klar over, at løsningen var isolering, og valgte en meget nem løsning: Flamingoplader 1,2 x 0,6 m, som blev limet på stålpladerne med dåseskum.

Start med at holde kanten af flamingopladen op mod stålpladen, på tværs af profilerne.
Med en blyant markerer du (på flamingopladen) midten af de langsgående profiler, som flamingoen skal ligge an mod.
Skummet udlægges i striber ud for hver blyantsmarkering på tværs af flamingopladen, og trykkes derpå mod undersiden af stålpladen med et (murer)pudsebræt, eller andet med en stor overflade (for ikke at knække flamingoen).
På denne måde kommer skummet ikke op i ståltagets profiler, men kun mod den plane underside.
Fortsæt med næste plade, men tryk den forrige plade mod loftet nogle gange, indtil skummet ikke længere ekspanderer.

Jeg brugte 10mm plader, og kondensvandet forsvandt 100%.
Hvis formålet også er varmeisolering af rummet, kan f. eks. 20mm plader benyttes.

Dåseskum er polyurethanskum, og klæber på alt, men stålpladerne bør ikke være våde, så vælg en varm og solrig dag til at udføre arbejdet.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Kondens
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2014, 21:41 »
jeg har eternit plader på begge mine huse. og pt er der også rigtig meget kondens. så meget at det dryppede en del da jeg mugede ud i søndags derinde. ellers syntes jeg ikke det overhovedet er et problem.

men ja stålplader er nok værre hvad det angår.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Kondens
« Svar #4 Dato: 30 Oktober , 2014, 18:15 »
Planen her hos mig var egentlig at få hønsehuse isoleret i løbet af sommeren. Det nåede vi så ikke. Vinterens bøller Allan og Bodil havde desværre fået lavet ulykker, som først kunne udbedres da sommerens tørke havde udtørret huset så meget at planker og tag kunne bankes/trækkes på plads ( med mig som dødvægt på taget - naboens forslag- meget flatterende  :( >:(!) Som en nødløsning har jeg sat en affugter ind og forsøgt at få den sat hvor det ikke giver træk omkring hønsene. Der en en udlufningsrist øverst på døren og hvis jeg sætter affugteren oppe i niveau med den bliver 'trækken' deroppe.

Samme erfaring fra hestestald bygget i stålplader, hvor vi lod være med at tætne overgang fra sider til tag, sådan at luftudskifningen foregik højt oppe. Der var ingen kondens.

Min bedste erfaring er en lade bygget at granrafter med en del naturlige huller imellem rafterne og ståltag. Her var aldrig træk, vind eller kondens. Altid bare tørt og fint. Passer vist godt med at en hæk med ca 30% huller ( så vidt jeg husker) standser vinden.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Kondens
« Svar #5 Dato: 30 Oktober , 2014, 18:59 »
Nogle gange er dovenskab, at gøre tingene rigtigt første gang :(
I den perfekte verden var der øverst et hårdt tag (eternit,stålplade eller plast) eller bare tagpap. Dernæst en vandfast træplade (aldrig spånplade), isolering og så underbeklædning. Over undertaget kunne man have lagt et dampspær af afdækningsplast, meeen..
Hvis situationen er at man skal redde en eksisterende konstruktion som ikk kan skilles ad, så kan forslaget fra GOK om flamingoplader fastgjort med fugeskum måske bruges. Fugeskum er noget giftigt stads mens det bruges derefter er det dog ufarligt. Husk at dåsen skal vende nedad, og normalt binder det bedst på en fugtig overflade. Brug handsker og læs vejledningen. Overskudsskum kan ler skæres væk når det er stivnet.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.