Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Prissætning af haner  (Læst 6732 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Prissætning af haner
« Dato: 27 Oktober , 2014, 12:15 »
Jeg undrer mig ofte over den lave pris på haner. Jeg har indtil videre solgt mine unghaner af stor race for 75,- hvilket jeg synes er lavt, men der er flere der prøver at få prisen ned.

Men hvis jeg nu ikke får mine haner i fryseren, og i stedet skal ud og købe nogen i supermarkedet, så synes jeg da også prisen skal svare dertil.

Men hvad koster egentlig en god ca 2 kg kylling fra køledisken, hvis det skal svare nogenlunde til en maran/brahma/sussex eller noget i den stil? Altså ikke en der er vokset op mellem 1000 andre kyllinger og slagtet som 6 ugers, men måske mere à la skrabehøns eller hvad det nu svarer til hos slagtekyllinger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prissætning af haner
« Svar #1 Dato: 27 Oktober , 2014, 13:12 »
Ja, jeg undre mig også over alle dem, som fodre, passer og forkæler sine haner og derefter forære dem væk........... eller sælger dem til meget lav pris, og derefter kører ned i den lokale butik og køber papkyllinger, som ikke har hørt om dyrevelfærd. Men sådan er vi jo så forskellige.

Mine haner, dem som ikke skal beholde eller som ikke bliver solgt, de ryger i min fryser og jeg er derfor 100 % selvforsynet med fjerkræ kød.
De er så størstedelen som gør det, for det er de færreste som køber 4 haner og 1 høns ;)

Hvis jeg skulle sælge dem slagtet, så ville jeg tage 50 kg. pr. kg. Renset og plukket, hvis dette have været lovligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Prissætning af haner
« Svar #2 Dato: 27 Oktober , 2014, 13:43 »
Ja jeg tænker også lidt at jeg skal ha priserne op på mine unghaner, når de har nået en vis størrelse. Hvis ikke jeg kan få 100,- for en 6-8 måneders brahma eller maran, så kan jeg jo lige så godt smide dem i fryseren.

De fleste ryger også i fryseren under alle omstændigheder, men jeg har nogle stykker jeg synes har nogle gode kvaliteter, så de fortjener at få chancen for at blive solgt. Men altså ikke for enhver pris. Selvom det er hobby, så må man jo tænke lidt økonomisk også.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Prissætning af haner
« Svar #3 Dato: 27 Oktober , 2014, 20:56 »
Enig i betragtningerne.
Årsagen til de lave priser på haner er at vi nok er nogle hyklere som blander følelser for kæledyr ind i det. Når vi har navngivet vores kræ og børnere leget med dem, så er det lettere at sælge end at myrde dem og servere på eget bord.
Alligevel sælger jeg ikke haner længere.
For mange år siden var der en som i fuldt alvor ville prutte med mig om prisen," for han kunne jo få fire for en hund i Bilka".
Med mindre man er villig til at betale for kvalitet, så hænger det ikke sammen at sælge slagtede dyr fra hobby-hønsehold. Den længere tid vi giver dem i opvæksten hæver kvaliteten over det som er tilgængeligt i butikkerne, økologisk eller ej.
Sådan tror jeg det er, så derfor ryger vores haner i vores egen fryser.
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Prissætning af haner
« Svar #4 Dato: 27 Oktober , 2014, 21:01 »
En god fransk frilandskylling koster 90 kr i Netto (Løgismosekyllinger) og en økologisk kylling koster endnu mere, så det er da prisen for en god hanekylling. Jeg sælger dog hanerne lidt billigere hvis de bliver solgt med en flok høner til avl, men eller så ender de også i fryseren.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Prissætning af haner
« Svar #5 Dato: 27 Oktober , 2014, 21:29 »
Hvis jeg sælger en hane, er det mere for at hjælpe en interesseret køber, vi kan sagtens fortærer de overskydende haner selv, og når de sælges er prisen 100 kr. eller, hellere 10 rugeæg på et senere tidspunkt.
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prissætning af haner
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2014, 21:51 »
Det burde vel måske være omvendt, så hanen er dyrest, hvis man snakker om racehøns til videre avl. F.eks. 200 kr. for hanen og 150 kr. pr. høne.
For haner køber folk jo kun en hane.

En lille historie fra det virkelige liv:
En Italiener opdrætter vil købe en god avlshane fra en anden Italiener opdrætter. Hanen skal koste 200 kr. men da køber kommer, vil han have den billigere.
Sælger siger "lige et øjeblik" og går. Han kommer tilbage lidt efter med hanen, som er blevet et hoved kortere og siger "værsgo her er din hane til billigere pris".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prissætning af haner
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2014, 21:53 »
Men alt andet lige, så er det jo op til sælger, hvad prisen skal være. Og køber kan jo så bare sige ja eller nej tak.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Prissætning af haner
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2014, 23:48 »
jeg sælger ikk dyr til under 200, medmindre det er i avlsøjemed, da jeg gerne ser flere med gu/sort col brahmaer

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Prissætning af haner
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2014, 10:32 »
Det gælder jo alle animalske fødevarer.... når jeg slagter lam "forærer" jeg køber 500 -600 kr, når foder og slagter er betalt, og mange vælger ikke at købe da det er for dyrt... Ja i forhold til de Newzealandske der IKKE behandles som værdige dyr, har en anden smag og tekstur end dansk lam.
De der køber kød hos mig vender altid tilbage med positive oplevelser omkring kødet - så godt kød har de aldrig fået før mv. og det er jeg da taknemmelig over at de gider ulejlige sig med, men det er fordi de faktisk ER overrasket over så stor en forskel der er.

Så kast ikke med sten hvis du bor i et glashus.. tænk over hvilke fødevarer (animalske produkter) du selv køber...

Er DET dansk, økologisk, fritgående osv?. Sjovt nok hører man sjældent folk der siger: jeg køber det billigste, papkyllinger, kød fra udtjente malkekøer eller fra udlandet eller bare slagtet i udlandet.

Folk der er forarget over folk i pels tænker ikke over hvilken hud deres sko/handsker/læderlakker kommer fra og spiser gerne svinekød der kommer fra en so der lever hele livet i en stald, hvor den får det ene kuld efter det andet mens den aldrig har sat trynen i jorden og levet som et svin.

Hvorfor skrev jeg så det??? fordi jeg er træt af folk der brokker sig over at andre ikke vil betale det det koster. Sådan er det bare!  ... sælg eller lad være.
Mvh Christina

1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prissætning af haner
« Svar #10 Dato: 28 Oktober , 2014, 10:48 »
Der er da heller ingen, som brokker sig. Det er da en helt fredelig og rolig debat. :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Prissætning af haner
« Svar #11 Dato: 28 Oktober , 2014, 11:09 »
Beklager  ;)  jeg opfattede det som lidt brok, men så er alt jo fint!
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Prissætning af haner
« Svar #12 Dato: 29 Oktober , 2014, 20:55 »
jamen hvis vi kommer en anelse sydpå, så kostede haner på hannover udstillingen mellem 30og 100euro, og det var ikke fordi de var topklassedyr at prisen kom i nærheden af de 100euro. Jeg slagter hellere mine overskudsdyr end og sælge dem billigt. De er mere værd for mig som føde, end jeg kan få for dem i kontanter
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prissætning af haner
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2014, 21:11 »
He he, ja alle dem, som synes at høns er for dyre i Danmark. De må i hvert fald ikke læse i kataloget fra Hannover, for så får de da et hjertestop og det går da virkelig ikke.  ;D :laugh: :laugh:
Men igen det gør de nok heller ikke, for kataloget er nok også alt for dyrt.
« Senest Redigeret: 29 Oktober , 2014, 21:30 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Prissætning af haner
« Svar #14 Dato: 30 Oktober , 2014, 18:36 »
ja jeg kommer nu heller aldrig til at forstå dem der forærer deres haner væk. man har netop brugt en masse tid og penge på evt rugemaskine, varmelampe og ikke mindst foder.

jeg sælger haner for den pris jeg mener de ca har kostet i foder alene. og det er ca 100 kr når de er 5-6 måneder gamle. som nok er lidt lavt sat med de dyere foderpriser.

jeg "sælger" mine haner som slagtet til 60 kr/ kg til familie. det dækker kun lige akkurat mine udgifter og lige knap på de mindste af hanerne.

det er netop en helt anden kvalitet og kan jo bestemt ikke sammenlignes med de papkyllinger der måske er 1 måned gamle.

desværre er det kun få der kan se det og gerne vil betale det mere for kvalitet og at dyret har haft det godt.

syntes det er så mærkeligt at mange ikke selv kan slagte deres haner og spise i stedet for at forære dem væk, og sikkert netop samtidig køber de dårlige fra supermarkedet.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.