Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kælegås kommet til skade med næb  (Læst 7321 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
kælegås kommet til skade med næb
« Dato: 27 Oktober , 2014, 09:30 »
da jeg kom ud i morges havde min gås blod ned af brystet.Hun har på en eller måde fået revet 3-4 mm af sit næb. Det er holdt op med at bløde men hun vil ikke spise eller drikke.Jeg har hældt lidt opblødt foder og derefter vand i halsen på hende, så hun har fået lidt. Er der mon håb for hende og har i nogle gode råd til hvad jeg kan gøre?

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #1 Dato: 27 Oktober , 2014, 10:17 »
 :'( aldrig et dejligt syn, når ens dyr lider, umidelbarttror jeg du har gjort hvad der er at gøre, bare næbet ik er flækket /revnet længere op gror det jo nok ud igen, eller den lærer at leve med det

 *t

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #2 Dato: 27 Oktober , 2014, 10:31 »
tak for dit svar. Hvor lang tid vil du tro der vil gå før det holder op med at gøre ondt og at hun begynder at spise selv

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #3 Dato: 27 Oktober , 2014, 11:12 »
Kommer nok an på hvor på næbbet det er sket, altså om hun belaster området når hun spiser - men så længe hun drikker kan hun sagtens klare sig uden at spise nogle dage.
Du kan evt. diske op med opblødt foder hvis hun vil tage det, eller måske noget blendet æble eller andet blødt og lækkert :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2014, 05:55 »
Nårh, stakkels lille gåsling! :'(

Gæs bliver ofte voldsomt forskrækkede og får en chokreaktion, når de slår sig eller kommer til skade, også selv om skaden er ubetydelig. Det kan tage flere dage, før de mentalt er sig selv igen. Som nimrod skriver, kan hun fint klare sig uden mad et par dage, men hun skulle helst være begyndt at drikke nu.

Har du nogen ide om, hvad der kan være sket? Jeg tænker, det ville være godt at forebygge en gentagelse. Har du tjekket hendes mund og næb for at se, om hun har noget til at sidde fast, og om tungen er ok?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2014, 09:45 »
Det er det yderste stykke af overnæbbet . Hun sover i et voliere som er skærmet af så der er læ, så jeg tror at hun har haft næbbet ind i volierenettet . Den 1.dag: Hun ville ikke spise og drikke selv. Jeg bløde foder op og kom det i en frysepose som jeg så kunne bruge som sprøjtepose og gav vand med en drikkedunk. Hun sagde ikke et båt før om eftermiddagen, om aftenen drak hun selv men kunne se at det gjorde ondt. Den 2.dag: Hendes humør er som der plejer at være hun snakker og er glad, drikker vand men har svært ved at spise men hun prøver. Det bliver bedre i løbet af dagen, hun finder ud af at ligge hovedet mere på skrå så hun ikke støder spidsen af næbbet. Idag er det som igår, håber at næbet vokser ud igen, det er jo lige de 3-4 mm der går ud over undernæbbet som gør at det lukker helt sammen ude i spidsen.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #6 Dato: 29 Oktober , 2014, 10:56 »
Stakkels gåsepige

Hun skal nnu nok komme sig, der er jo vilje når hun drikker og forsøger at spise,,
God bedring med hende, der skal nok gå nogle dage før hun ikke er øm mere,,,
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #7 Dato: 30 Oktober , 2014, 07:14 »
Dejligt at høre, at hun er i bedring.

Det yderste stykke af overnæbbet, "neglen", skulle have en ret god chance for at vokse ud igen, selv om det kan tage lidt tid.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #8 Dato: 30 Oktober , 2014, 08:05 »
Kære Anja B.
Faktisk dejligt at kunne læse den kollegiale støtte og omsorg som denne kreds har for en hanekam eller som her et gåsenæb.
Hvis der er revner længere op i næbet, kunne man måske overveje at fiksere det med neglelak indtil det selv begynder at gro sammen?
Jeg tror det vil glæde flere at høre en opfølgning fra dig når gåsen er kommet sig.
Fortsat god bedring med hende.
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #9 Dato: 30 Oktober , 2014, 17:51 »
Jeg har også været meget glad for den støtte og omsorg. Har været meget bekymret for Pipper som hun hedder, hun har i forvejen haft en hård opvækst da gåsefar ikke ville vedkende sig faderskabet. Pipper var næsten hvid med grå aftegninger hvor de andre var gule med brune aftegninger, så det kunne ikke være hans mente han også fulde gåsemor trop .Så jeg har været sammen med Pipper 24-7 i de første 4uger af hendes liv, derefter fik jeg overtalt andemor, som har ællinger på samme alder ,til at hun kunne være en del af flokken. Jeg skrev godt nok kælegås men der skulle nok havde stået kælegæsling for Pipper kun 12uger. I dag 4. dag siden skaden:Det går godt med at spise igen men hun har lidt svært ved at holde sin fjerdragt så ren som den plejer at være.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #10 Dato: 31 Oktober , 2014, 07:59 »
det med fjerdragten, er vel naturligt, for det gør jo sikkert ondt på hende hvis hun pudser sig, så sørg for at hun kan svømme lidt rundt i rent vand og at hun ellers har tørt leje, da fjerne ikk isolerer så godt, når de ikk er velplejede

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #11 Dato: 31 Oktober , 2014, 08:02 »
Det har da godt nok været en ublid start for Pipper.

Må vi se billeder?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #12 Dato: 31 Oktober , 2014, 13:08 »
Jeg gør rent hos dem hver dag, under opsyn af andemor som går med ind og retter på halmen mens hun logere med halen og siger en masse søde lyde. Det er straks være med rene badevand, for det holder max en halv time, på den her årstid hvor det regner meget og græsset ikke slutter helt tæt mere. Sidste år havde jeg grus under deres badekar og vandfade så de ikke snadre alt det jord op i vandet og det virker godt. Har bestilt grus hos gemalen men han har ikke haft tid endnu.

Jeg har ikke prøvet at sætte billeder ind endnu men vil prøve senere.

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #13 Dato: 16 Februar , 2015, 23:52 »
En svær beslutning er taget Pipper skal slagtes :'( Hun trives ikke, for hun vil gå sammen med de andre gæs og de er bare ikke søde ved hende.Når Snapper som gasen hedder, træder hende bidder de 2 gæs hende imens. De kan godt gå og græsse sammen i flere timer uden at der er ballade men jeg tør ikke lade dem være alene. Nu er hun så begyndt at kalde på de andre om aften/natten så det går bare ikke mere. Det bedste ville være at få en gase til hende men jeg har desvære ikke plads, så eneste udvej er slagt. Det bliver en hård omgang for det er utroligt så glad man kan blive for en gås.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: kælegås kommet til skade med næb
« Svar #14 Dato: 17 Februar , 2015, 20:16 »
Hej Anja, helede næbbet? Og havde uheldet med næbbet nogen forbindelse med de senere sociale problemer?
Øv at du skal slagte hende  :(, men nok alligevel det bedste.
Omgangen med fjerkræ giver flere glæder end sorger, så bare se fremad /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.