Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sådan ser blodmider ud - Hvis der er nogen der er i tvivl.  (Læst 6165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Jeg tænkte jeg ville dele mine oplevelser med blodmider så andre også kan få gavn af mine observationer engang i fremtiden.

Har set flere der spurgte hvordan de ser ud. Det korte svar er "De ligner birkes - Forskellen er bare at de kravler og splatter ud med rødt blod når man maser dem mellem fingerne"

Og så er de bare pisseklamme og onde ved hønsene!

Jeg havde besøg af dem for et halvt års tid siden, men så så ikke rigtigt mere til dem i en periode efter at have renset huset godt ned, brændt alle sprækker og pinde med en ukrudtsbrænder og drysset hemexcide.

Nu kunne jeg så forleden igen finde nogle få, noget i retning af 10 blodmider ved at køre hånden under siddepindene i huset, i alt ca 4 "pindemeter". Så angrebet var ikke slemt, men jeg ville gerne af med dem, så jeg tog lidt mere drastiske midler i brug og pille de gamle siddepinde helt ned og smed dem langt langt væk. Derefter støvsugede jeg hele huset med min industristøvsuger og gav til sidst alle kanter og overflader en tur med en ukrudtsbrænder, dog uden direkte at sætte ild til huset!

De nye pinde blev monteret med vinkelbeslag så der kan gøres rent omkring dem og der nemt kan "renses" i enderne med en ukrudtsbrænder og drysses hemexcide overalt.

Jeg har lagt et par billeder ind.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Sådan ser blodmider ud - Hvis der er nogen der er i tvivl.
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2014, 21:45 »
Huset da det var pænt og rent indvendigt.. og de nye pinde.

Hønsene havde fundet en solbeskinnet plet at hygge sig på mens jeg gav deres hus en overhaling.

Huset får endnu en gevaldig omgang om en lille uges tid, så jeg er sikker på at krybene er væk! Det håber jeg så de er!
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Sådan ser blodmider ud - Hvis der er nogen der er i tvivl.
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2014, 08:53 »
Tak for at du deler dette med os andre. Det er lærerigt.
Håber at du har fået bugt med dem alle.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Karina Bundgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Sådan ser blodmider ud - Hvis der er nogen der er i tvivl.
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2014, 10:01 »
takker for delingen... det er jo skønt at vide hvad man som nybegynder skal kigge efter...
men hvad bekæmper man det kryp med..??
FAMILIE: dejlig mand og 6 skønne børn
HØNS: 1,2 maran, 0,3 wayndotter, 0,1 lys sussex, 3,3 kyllinger, 0,3 danske landhøns, 0,1 grønlægger/Araucana,
DIV DYR: 0,2 golden retriever, 2,3 heste/ponyer (som jeg desværre skal af med) ?,? vildkatte 3 stk., 3 kaniner, 6 dværg hamstere som skal væk....

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Sådan ser blodmider ud - Hvis der er nogen der er i tvivl.
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2014, 10:05 »
Det er en god idé at kalke alt og strø med hemexide
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Cookie

  • Bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Sådan ser blodmider ud - Hvis der er nogen der er i tvivl.
« Svar #5 Dato: 26 Oktober , 2014, 16:44 »
Føj, hvor er de klamme! Tak fordi du deler, så vi andre ved hvad vi skal kigge efter.
1 stk. Orpington-dværghøne
3 dværgwyandotter

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Sådan ser blodmider ud - Hvis der er nogen der er i tvivl.
« Svar #6 Dato: 16 November , 2014, 20:44 »
Som opfølgning kan jeg berette at det virkede ret godt at blande 1 del hemexcide til 2 dele vand i en håndsprøjte (sådan en blomster pift-pift sprøjte) og give hele huset to omgange indtil alting var vådt. Da det tørrede blev det hele fint gråt og støvet.

Jeg har ikke kunnet finde blodmider under siddepindene siden behandlingen for snart 3 uger siden.

Behandlingen bliver gentaget i løbet af ugen for at sikre mig at der er hemexcide overalt
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Sådan ser blodmider ud - Hvis der er nogen der er i tvivl.
« Svar #7 Dato: 16 November , 2014, 21:28 »
Jeg har også "kalket" hele mit hønsehus indvendigt med hemeexide. Når der er vådt ligner det brunt mudder, det var lige før jeg fortrød. Men tænkte hvis blodmiderne dør må jeg leve med at huset ligner noget fra en børnehaves mudderbad. Fortvivl ikke efterfølgende når det tørre bliver det lysegråt men smitter meget af.der hvor hønsene gnider sig op af væggene gnides det af. Men også hos mig er blodmiderne væk.
Venlig hilsen
Eva