Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Overvægt - slankekur til fede fjerkræ?  (Læst 1342 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcsvend

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
  • Mit navn er Mirjam Clement Svendsen
Overvægt - slankekur til fede fjerkræ?
« Dato: 25 Oktober , 2014, 19:28 »
Hej alle sammen. Er der nogen af jer der - PLEASE - kan give mig nogle gode råd til at sammensætte en næringsrig, men fedtfattig diæt, til min store og efterhånden så fede høne at hun hverken kan løbe eller hoppe op på sin pind længere.
Pip og på forhånd tak  :)
Mirjam
Af fjerkræ har jeg pt.: 1 dansk landand, 3 moskusandrikker (de to 'teenællinger' skal slagtes til jul), 2 XL mix-høns (sussex/Plymouth r./kæmpe jersey), 3 x stor amerikaner (ifølge sælger) og 4 dværgfarverolles (2 er den er 'blå')
Desuden har jeg en lille flok jumbo-vagtler i mine forældres drivhus.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Overvægt - slankekur til fede fjerkræ?
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2014, 20:05 »
Hej Mirjam
Dit problem er vist almindeligt. Årsagen kan være at du har høns med flere størrelser gående sammen, og samme foder til alle. Nogle af de største racer propper i sig mens de lidt mindre viser mere mådehold. Skal alle slankes? Ellers kan du måske prøve at gøre foderet mere vanskeligt tilgængeligt for sværvægteren. F.eks. Hæve foder automaten så den kun kan nås fra en hylde som kun de andre kan hoppe op til.
Majs, hvedebrød, solsikkekerner og hvede m.v. Har lidt ekstra kakorier som i rette mængde kan være godt i denne tid hvor vejret blivere koldere.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.