Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken udsillingsdag er bedst?  (Læst 8687 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Dato: 25 Oktober , 2014, 17:38 »
Er der nogle fællesprocedurer ved udstillingerne? Hvad sker på førstedagen og hvad på andendagen? Hvilken dag er bedst hvis man gerne vil blive klogere på bedømmelserne? Lære noget om racerne osv. Har aldrig være på udstilling før, så håber jeg ikke spørger for dumt?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2014, 19:53 »
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029060 her er lidt om udstillinger.

Ellers er denne her lange tråd også : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9264.0

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2014, 19:54 »
Førstedagen bliver dyrene bedømt og udstillingen åbnes når det er sket. Så der er mange udstillere for at se hvad dyrene har fået. Der er også den dag at der normalt er flest tilskuere. Andendagen uddeles så præmier sidst på dagen og derefter tages dyrene ud af burene og hjem.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2014, 20:02 »
Kort fortalt:

Først starter frivillige hjælpere og bestyrelsen med at hente bure og alle de andre ting, som skal hentes og køre dem til stedet hvor udstillingen holdes. Så der er klar til at dyrene indleveres.

På de fleste lokaludstillinger indleveres dyrene fredag om aftenen, lørdag morgen og formiddag bedømmes de af dommerne.

Udstillingen åbner derefter for offentligheden f.eks. lørdag fra kl. 13-17 og søndag fra kl. 10-16. Mange dommere bliver en tid på udstillingen om lørdagen, så man kan nå at få en snak med dem.

Søndag eftermiddag f.eks. kl. 15 er der præmieuddeling og kl. 16 er udstillingen slut og dyrene tages ud og der ryddes op og gøres rent i hallen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2014, 21:05 »
Synes nu både der er flest publikum og opdrættere om søndagen.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #5 Dato: 27 Oktober , 2014, 09:20 »
Tak for svarene. Måske lidt individuelt hvad man foretrækker og oplever. Jeg er egentlig ikke interesseret i, at det vrimler med folk. Hellere lidt fred og ro og tid og plads.

Ikke noget tidspunkt hvor enkeltdyr bliver fremhævet og kommenteret af dommerne? Jeg tænker på hestekåringer (det jeg kender til), hvor der bliver giver givet en karakteristik i ringen. Kan være meget lærerigt.

Er ved at tygge mig igennem Lene L's lange tråde om udstillinger mm. Det er virkelig spændende læsning - kunne faktisk godt samles og udgives som et hæfte - eller hvem ved måske nok til en bog. Synes de fleste hønsebøger handler om racer, sygdomme og pasning.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2014, 10:22 »
lene det du efterlyser kan du måske finde ved specialklubbernes ungdyr dage, der dog normalt kun er for klubmedlemmer.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2014, 10:31 »
lene det du efterlyser kan du måske finde ved specialklubbernes ungdyr dage, der dog normalt kun er for klubmedlemmer.

Det har du nok ret i - tror dog jeg skal ret langt nordpå for at finde een. Vil lige prøve at finde ud af det - absolut en mulighed.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2014, 11:29 »
På hønsedage (lokalklubber/specialklubber) mødes man og man kan have dyr med, som gennemgås af en inviteret dommer. Alle dyr bliver gennemgået og man få en snak om dem og der kan selvfølgelig også spørges om alt muligt.

Et eksempel på en hønsedag i Brahma klubben, som jeg var med til :
Dommeren som vi havde bestilt aflyste og jeg blev derfor bedt om at "tegne og fortælle" om de fremødte dyr.
Der var mødt lidt Brahma i både store og dværge og i lidt forskellige farver, så der var noget at snakke om.

Da der også var helt nye medlemmer (DEJLIGT) med, så valgte jeg at snakke lidt om bla. Den Skandinaviske Fjerkræ Standard (biblen for racefjerkræ) og lidt om generelle ting vedrørende avl og udstilling.
Og så gik vi dyrene igennem og fik en snak om hver enkelt : gode ting og mindre gode ting. Og de garvede opdrættere supplerede med tips og oplysninger og nybegynderne spurgte ind til det de var i tvivl om.

Jeg synes jo at hønsedagene er guld værd, for det er her der er tid til at spørge, høre, lære og se i ro og mag.

Hønsedagen blev for øvrigt startet med lidt morgenbrød og kaffe/te og der blev serveret lidt pølser med brød til frokost og til sidst kage og kaffe/te.

En anden hønsedag i Sydhavsøernes Fjerkræ Klub, sluttede vi af med at grille.
« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2014, 11:40 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #9 Dato: 27 Oktober , 2014, 11:33 »
På udstillinger er der 1000 ting, som skal laves af bestyrelsen og dommerne har også travlt fra meget tidligt om morgenstunden.

Et eksempel : Jeg skal over at dømme høns på Fyn (Salbrovad) her lørdag den 1. november, jeg skal være der kl. 7 og jeg bliver nødt til at tage broen, da der ikke er nogen færge, som sejler så tidligt.
Dvs. jeg skal køre hjemmefra kl. 4. Og stå op noget før og gøre klar. Jeg bliver så lidt og kigger på udstillingen om eftermiddagen og vil selvfølgelig gerne snakke lidt med folk også + ikke mindst se alle dyrene.
« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2014, 11:51 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #10 Dato: 27 Oktober , 2014, 16:50 »
På udstillinger er der 1000 ting, som skal laves af bestyrelsen og dommerne har også travlt fra meget tidligt om morgenstunden.

Et eksempel : Jeg skal over at dømme høns på Fyn (Salbrovad) her lørdag den 1. november, jeg skal være der kl. 7 og jeg bliver nødt til at tage broen, da der ikke er nogen færge, som sejler så tidligt.
Dvs. jeg skal køre hjemmefra kl. 4. Og stå op noget før og gøre klar. Jeg bliver så lidt og kigger på udstillingen om eftermiddagen og vil selvfølgelig gerne snakke lidt med folk også + ikke mindst se alle dyrene.

Jeg har fuld forståelse for at dommerne ikke har tid til alt. Tænkte blot at det måske var et punkt på programmet, hvortil der var afsat tid. Og iøvrigt tak for dine uddybende og fyldestgørende svar :).

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #11 Dato: 27 Oktober , 2014, 17:29 »
Der er ikke afsat tid, meen de fleste hønsefolk er nu meget snakkesalige og hjælpsomme, så mon ikke du kan få spurgt nogen af dem alligevel.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #12 Dato: 28 Oktober , 2014, 11:15 »
En god ide er også at melde sig under fanerne som praktisk-gris til disse udstillinger, der er intet som lidt arbejde der fremmer en skøn hønsesnak :)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #13 Dato: 28 Oktober , 2014, 11:21 »
Men køb et katalog og se hvem der udstiller de høns du er interesseret i, og så spørg ved indgangen om de kan udpege personen :)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken udsillingsdag er bedst?
« Svar #14 Dato: 28 Oktober , 2014, 11:29 »
Lige netop, vi kan ALTID bruge flere hjælpende hænder, så det ikke kun er bestyrelsen, som altid tager slæbet.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub