Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyopstart af hønsehold..  (Læst 5112 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nannabaekdahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Nyopstart af hønsehold..
« Dato: 24 Oktober , 2014, 14:39 »
Hej Alle Hønsevenner.
Håber på nogle vil dele lidt erfaringer :) Jeg læser og læser om forskellige racer. Vi skal nemlig have høns. Bum. 3-5 stk. regner jeg med.
Jeg kan ikke beslutte mig for hvilken race det skal være - derfor tænker jeg 2-3 forskellige racer: Jeg tror det bliver Australorps, Marans, Wyandotter - alle i stor. Måske kun 2 af racerne. Men spørgsmålet er så - hvordan sætter jeg dem sammen på den bedste måde, når det er et helt nyopstartet hønsehold? Skal jeg sørge for at hente dem hjem den samme dag, og sætte dem i gården og huset samtidig? Eller er det okay at de ikke kommer hjem samme dag? Jeg tænker hakkeorden, og så lidt ballade som muligt. Vi skal kun have høns, ingen hane.
Mange hilsner
Nanna

Offline Gitte12345

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Nyopstart af hønsehold..
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2014, 15:04 »
Hej vi fik selv høns for godt et år siden og jeg vil anbefale dig nøjes med en af racerne når du ikke skal have flere. Jeg syntes også det var svært at vælge men vi kunne ikke stå for wyandotterne i stor. Vi skal ikke avle på dem de er kun til hygge (ingen hane), så vi valgte dem i forskellige farver, i stedet for flere racer. De er virkelig flotte og nogle dejlige hønsedamer som vi alle er meget glade for ikke mindst mine børn :-) Vores plan var også at starte med 3-4 stk men men men det griber om sig og pt. har vi 7 dejlige damer. Heldigvis byggede vi så stort at vi har plads til dem. Sæt ikke en enkelt ny høne ind i flokken' den får det for hårdt. Find gerne de høns du skal have og hent dem hjem samme dag. Mest af alt - held og lykke og velkommen til endnu en hønseejer :-)
0,5 Stor Wyandot
Malawi Cichlider
1, 1 børn
1, 0 mand

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nyopstart af hønsehold..
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2014, 15:26 »
Jeg vil lige tilføje til Gittes svar, at hvis du vælger flere racer, så tag mindst 2 af hver. De har det med at holde sig til venner af deres egen race, og en enkelt høne kan godt komme til at være udenfor.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nannabaekdahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Nyopstart af hønsehold..
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2014, 15:48 »
Tak for svar! :) Genovervejer lige om vi skal nøjes med en race så :) Hvis vi alligevel skal have to forskellige racer, er det så bedst at sætte dem sammen om aftenen eller om dagen?

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Nyopstart af hønsehold..
« Svar #4 Dato: 24 Oktober , 2014, 16:29 »
Høns kan være hårde til at moppe, så jeg kan meget tilslutte mig Raziels bemærkning om ikke at anskaffe enkeltvis. Og selv med to af hver er der risiko for kliker, når der ikke er og god hane til at holde orden.
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Nyopstart af hønsehold..
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2014, 00:05 »
Jeg har Australorp og Orpington gående sammen. Det er ikke helt uproblematisk selvom racerne er beslægtede. Hvis ikke hanen (Australorp) - han er modsat damerne ikke racist - holdt orden mellem de to flokke ville det ikke kunne gå. Deres temperamenter er meget forskellige og Orpingtonerne ville blive trynet totalt. Man skal nok overveje hvilke racer man sætter sammen.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Nyopstart af hønsehold..
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2014, 08:25 »
Jeg har lige pt alle de høns i min signatur til at gå sammen uden problemer. Det skal så siges at alle er opvokset i flokken. Det havde måske set anderledes ud hvis nogen var kommet til som voksne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nannabaekdahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Nyopstart af hønsehold..
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2014, 22:02 »
Dejligt at I deler jeres erfaringer. Hvordan er dine austalorps ved dig Lene? Den race er jeg nemlig næsten fast besluttet på - nu hvor du skriver de tryner dine orper. Har læst mig til at de er rolige og omgængelig (tænker især på at min søn på knap 2år skal være med).

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Nyopstart af hønsehold..
« Svar #8 Dato: 28 Oktober , 2014, 13:25 »
Australorps findes i to typer temperamentmæssigt. Det ene hold meget rolige og omgængerlige, imens andre kan være noget flyvsk skidt når man skal have fat i dem. De sidste kan også være hårde overfor andre racer.
Desuden kan blandinger imellem de to typer falde ud som mange forskellige variationer. Derfor skal man se sig for hvis det kun er den ene type man er ude efter.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Nyopstart af hønsehold..
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2014, 20:44 »
Jeg synes mine Australorps er meget nemme og omgængelige. Nysgerrige. De er utrolig gode til at finde føde i haven. Æder store mængder grønt. Meget livskraftige dyr. Flyver ikke over det 60 cm hegn jeg har - selvom de sagtens kan.  Jeg er meget glad for dem og synes de er noget af det smukkeste. Jeg har haft dem fra 14 dage gamle kyllinger. Problemet hos mig er at mine orpingtondamer er meget sindige og godmodige. De slår ikke fra sig, stikker af og går for sig selv. Jeg er nødt til at fodre dem seperat for Australorperne har ædt al maden inden de overhovedet er kommet til fadet. Jeg synes ikke der er noget galt med Australorperne, men magtbalancen mellem de to racer er hos mig meget skæv.