Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukænder smadrer egne æg m ællinger i  (Læst 2820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Skrukænder smadrer egne æg m ællinger i
« Dato: 23 Oktober , 2014, 10:43 »
Hej

Mine 2 moskusænder fik begge første kuld tidligt og gav sig derfor til at ruge igen for ca 5 uger siden. De har dog lagt æg i den samme rede og lagt side om side og ruget. Problemet er nu at én eller begge ænder dagligt slæber et æg ud af reden og smadrer det I vandtruget. Jeg ved at de er tæt på klækning og der ligger også både æggeskal og helt klar, men jo druknet/død ælling i vandet. De har fået ekstra halm og læ men hvorfor hulen fjerne de æg?

Er der mon noget at gøre andet end måske at komme dem i rugemaskine? Det er bare lidt træls at finde den ene døde men færdige ælling efter den næste...

Kan de bare ikke finde ud af det når de ligger 2 (dvs de vil fjerne hinandens æg)? Eller er det for koldt? Der er jo nok noget aldersforskel på æg for selvom begge virkede skruk samtidighed kan den ene jo godt have lagt æg..
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Skrukænder smadrer egne æg m ællinger i
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2014, 14:29 »
Jeg har godtnok aldrig før hørt om ænder, der gør sådan.... Heller ikke selvom de har delt rede.
Jeg tænker om det kan være noget andet, som tager æggene? Vi har f.eks. mistet mange andeæg til krager/råger i år. De kan sagtens finde på at gå helt ind i redekasserne og de er stærke nok til at tage æg med sig.
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Skrukænder smadrer egne æg m ællinger i
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2014, 09:52 »
Jeg tror snarere at ænderne rydder op!
Mange moskusænder er eminent gode til at sortere rådne/døde æg fra, og ja, de ender som regel i vandbaljen.
Så hvis de har lagt æg i samme rede over flere omgange og måske endda for stor en mængdr, kan nogle nemt være gået til, fx fordi de ikke er blevet dækket/ruget stabilt og så i ustadigt efterårsvejr.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Skrukænder smadrer egne æg m ællinger i
« Svar #3 Dato: 03 November , 2014, 19:50 »
Moskusænder uanset om de kommer fra rugemaskine eller andemor, plejer at være super gode mødre.. Jeg tror ikke på, at de ødelægger deres egne levende æg med vilje, for de eeelsker deres æg, jeg tror nu mere på, at det er krager eller lignende. Kunne det være andrikken?? Jeg har før haft mange problemer med de forskellige andrikker, jeg har haft..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Skrukænder smadrer egne æg m ællinger i
« Svar #4 Dato: 03 November , 2014, 21:26 »
jeg tænker også det er krager eller lign. der tager dem. har før oplevet krager tage æg der er tæt på klækning inde under anden. hvordan ved jeg ikke, for jeg får blå mærker hver gang anden napper fast i armen  ;D
dog ville jeg så mene kragerne burde spise ællingen i æget. jeg ved de ihvertfald meget nemt tager æg og spiser indholdet hvor kun skaller er at finde tilbage. husker ikke helt hvad jeg fandt da det var æg tæt på klækning. husker bare der var mange væk en dag og der lå skaller og vidst også få ællinger.

jeg har aldrig oplevet mine ænder fjerne æg fra reden selv. kun meget få gange er et æg kommet væk fra reden. og jeg har mange ænder der ruger hvert år :-) jeg fjerner så også ubefrugtede æg fra reden. så der ikke er risiko for sprængte rødne æg og anden ikke skal varme æg der ikke bliver til noget.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.