Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er der i min kylling  (Læst 8338 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotus

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Hvad er der i min kylling
« Dato: 19 Oktober , 2014, 21:28 »
Jeg svingede øksen over nogle kyllinger i dag, og fandt dette 'objekt' i 2 kyllinger.




Konsistensen var fast, og indholdet var delvist ildelugtende.
Jeg kan desværre ikke huske kønnet på kyllingen.
Hvad er det ?! et æg?

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #1 Dato: 20 Oktober , 2014, 21:10 »
Jeg tror det er galdeblæren du har fat i dér - den skal være der, og der skal være noget surt stads inden i, men man skal undgå det kommer i berøring med kødet under slagtningen, for den vamle sure smag følger med.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #2 Dato: 21 Oktober , 2014, 07:24 »
Galdeblæren plejer at være klart grøn, tror ikke, det er den.. Ud over de 2, slagtede du andre kyllinger at sammenligne med? Og havde de anlæg til 'rigtige æg'? For umiddelbart synes jeg, det ligner noget misdannet fra æggelederen, men det lyde usandsynligt, at du er stødt på 2 tilfælde - og så hos unge høns.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lotus

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #3 Dato: 21 Oktober , 2014, 09:36 »
Indtil videre er der slagtet 24, kun to af dem havde dette fænomen, men der mangler at blive slagtet ca. 15 endnu.
Det er min klare opfattelse at det ikke er er begyndelsen på æg, jeg har set det før, og der var kun en af de her cyster i, og desuden ud fra min erfaring er mine kyllinger måneder fra at begynde at lægge æg.
Jeg har googlet lidt, og det kunne måske minde om INFECTIOUS BURSAL DISEASE.

Aftenen før slagtningen blev de alle lukket ind i deres hønsehus, pladsen var begrænset, og da de blev fanget næste dag opstod der selvfølgelig tumult i hønsehuset, efterfølgende døde 3, jeg ved ikke om de blev trampet på af de andre og fik skader der resulterede i at de døde.
Jeg er ihvertfald lidt bekymret nu  :-\

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #4 Dato: 21 Oktober , 2014, 10:15 »
Det lyder lidt voldsomt at der er  tre døde. Gik de så tæt eller alt for varmt eller stressede de sig ihjel ?
Hvilke slags kyllinger er det forøvrigt ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lotus

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #5 Dato: 21 Oktober , 2014, 10:56 »
De plejer at kunne være der allesammen i deres lille hus på marken når de skal sove, men her blev de lukket inde til lidt op af formiddagen + at de selvfølgelig fløj rundt i hinanden da de blev fanget enkeltvis lige før de blev slagtet. Et punkt til forbedring til næste år...
De er krydsninger at flere forskellige slags.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #6 Dato: 21 Oktober , 2014, 12:45 »
Jeg plejer at pakke kyllinger der skal slagtes ned i flyttekasser med halm i bunden for natten. Så ligger de mørkt og roligt sådan en 3-4 stykker sammen (afhængigt af om det er hanekyllinger eller høniker), og man kan uden den store balade pille dem op en for en.
Der kan godt virke lidt varmt nede i kassen, men aldrig så de ligger og halser som på en varm sommerdag. Tror det føles varmt, fordi høns har en forholdsvis højere legemstemperatur end mennesker?

Jeg tror desværre godt, at "jagten" i forbindelse med slagtningen kan have stresset de tre ihjel, uden at de nødvendigvis har fejlet noget, men måske bare været de svageste :-\

Men hvad dimsen er kan jeg ikke svare på, men synes jeg selv har set noget lignende, dog uden at tænke nærmere over det :o

Og nej, det er ikke æggeanlæg og det er ikke testikler, for de sidder oppe under ryggen.
Galdeblæren er irgrøn og sidder hæftet på leveren med en smal streng, så det er heller ikke den.

Synes dog i øvrigt at kyllingen ser sund og rask ud inden i - i modsætning til de billeder som den foreslåede sygdom viser.
Desuden burde dine kyllinger så ikke have været sløje - igen i følge beskrivelserne af sygdommen?

Meget mystisk - men jeg ville nok ikke selv være alt for bekymret...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #7 Dato: 22 Oktober , 2014, 23:42 »


Hvis du spørger om den næsten helt runde dims, som pilene peger på, så er jeg ret sikker på, at det er milten. Den ser umiddelbart ikke ud til at være hverken plettet eller misfarvet, selv om billedet ikke er helt skarpt nok til at det kan ses tydeligt. Da der ikke er noget størrelsesforhold, skal jeg ikke kunne sige, om den er forstørret.

Alle høns har en milt, men den er let at overse, når man tager dem ud.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #8 Dato: 24 Oktober , 2014, 15:14 »
Jeg synes ikke, det ligner en milt .. De plejer at være glatte og af samme farve som leveren. Under alle omstændigheder ville jeg ikke spise det/de dyr  :o
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #9 Dato: 24 Oktober , 2014, 16:54 »
Der er ihvertfald godt med fedt .
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #10 Dato: 24 Oktober , 2014, 18:26 »
Forslag,
Billedet kan evt. Sendes til billeddiagnostik ved Universitetshospitalet for familiedyr, tidl. landbohøjskolen.
Dyret ser jo ud til at være ved godt huld, og har ikke vist sygdomstegn (?). Måske umiddelbart lidt hårdt bare at kassere dem.
Mvh.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lotus

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #11 Dato: 24 Oktober , 2014, 18:32 »
Kan man gøre det gratis?

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #12 Dato: 24 Oktober , 2014, 19:33 »
Det er længe siden jeg selv har haft brug for det, og da var det gratis. Det mener jeg fortsat det er.
Måske er der en vagttelefon, ellers frys "beviserne" og prøv i næste uge.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad er der i min kylling
« Svar #13 Dato: 24 Oktober , 2014, 21:03 »
Har du prøvet at skære 'dimsen' op? Kunne måske være et fremmedlegeme eller en parasit som er blevet kapslet ind.