Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt forskellige spørgsmål fra en nybegynder  (Læst 4158 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline VS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Lidt forskellige spørgsmål fra en nybegynder
« Dato: 19 Oktober , 2014, 17:44 »
Hej med jer :)

Jeg er forhåbentlig snart hønseejer og jeg glæder mig !

*Dog er jeg lidt i tvivl om hvor langt høns kan finde på at strejfe fra deres hus?

Det er planen, at de skal gå løs i haven, men da vi har en nabo til den ene side (og hestefold til den anden side) så er jeg lidt i tvivl om jeg skal sætte hegn op mod naboen.

*Hvilken race er god som begynder-høne? Jeg har kigget på alle racerne og nøj det er svært at vælge :(

Pt. har vi dog kun plads til 4-6 stykker. Jeg har tænkt på et par maran (de er så flotte og lægger dejlige chokoladeæg ;) ) og så et par mørk sussex pga de lægger en del æg. Og så evt en lille silkehøne eller 2 - for hyggens skyld, de er så smukke ! :)

Men det er jo bare MIN drøm - hvis virkeligheden er en anden vil jeg hellere vide det inden jeg køber de små fjer :)
Hane har jeg pt fravalgt pga larm/naboer - selvom de skal bo i skuret, som er isoleret.

*Hvordan opbevarer i jeres æg? Bare på køkkenbordet eller sætter i dem på køl?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lidt forskellige spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2014, 18:43 »
De kan godt strejfe en del. Mine genboers høns går gerne over vejen til mig.

Synes dit valg af racer ser fornuftigt ud. Gerne to af hver race, da de har det med at være bedst venner med nogen af samme race.

Ang. silkehøns skal du tænke over at de skrukker meget, så du skal være klar på at købe nogle rugeæg til dem og lade dem ruge kyllinger ud. Jeg har haft silker lidt over et år nu, og mine 3 høns fra 2013 har alle haft to kuld kyllinger i år + de har lagt sig skruk og er blevet afskrukket 1-2 gange ud over det. Det er nogle rigtig søde og hyggelige høns, men man skal overveje skrukkeriet, fordi det er synd ikke at lade dem få kyllinger.

Ifølge tråde herinde er den optimale udenfor køleskabet, men køligere end stuetemperatur. Kan ikke huske de nøjagtige grader, men omkring 12-16 grader. Jeg har mine i køleskabet, da det er det nemmeste for mig, og da jeg ikke har et sted i huset, der er køligt nok.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline VS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Lidt forskellige spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2014, 21:21 »
Tak for svar :)

Jeg må ud og sætte hegn op inden jeg får damerne hjem så ;)

Ang. skruk - skal de have kyllinger hver gang de er skrukke? For så løber det da hurtigt op i en masse høns  :o
Og jeg tænker, at silker spiser man da ikke - eller hvad?  ???

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Lidt forskellige spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #3 Dato: 19 Oktober , 2014, 21:51 »
Man kan sagtens spise silker, men man skal bare vænne sig til at de er blå!Ud over det smager de akkurat som alle andre kyllinger. Men de behøver jo ikke ruge på silkeæg. Du kan bare købe rugeæg af en god spise-race hvis du gerne vil spise afkommet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lidt forskellige spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #4 Dato: 19 Oktober , 2014, 22:00 »
Ud over Henriettes svar, så vil jeg lige tilføje, at du ikke behøver at lade dem ruge hver gang de er skrukke, men så skal du afskrukke dem hver 2.-3. uge og det kan være vanskeligt. Desuden kan nogen høner være så svære at afskrukke at de faktisk ligger og dør af sult, hvis ikke de får kyllinger og kommer i gang med at spise igen.

Den silke af mine der har været mest skruk i år, startede med at lægge sig i marts, rugede kyllinger ud som klækkede i april, derefter gik hun med kyllingerne i 6 uger, og så lagde hun æg ca 10-14 dage og lagde sig skruk igen. Så rugede hun et hold mere ud, sammen historie og blev så skruk igen i september. Jeg afskrukkede hende, og hun lagde æg en 14 dage igen og så har hun netop lagt sig skruk igen.

Og ang at spise silkehøns, så har vi spist 3 indtil videre. Der er ikke vildt meget kød på dem, men så må man jo tilberede to, hvis man har en stor familie (vi er 7). De to vi lige har slagtet var 6 mdr gamle og vejede hhv 725 og 800 gram slagtet vægt. Vi slagtede en 11 mdrs i foråret, og han vejede 1 kg.

Men som Henriette også skriver, så kan du jo bare købe rugeæg af en anden race. Når du ikke selv har hane, så skal du jo alligevel ud og købe æg. Jeg skal bestemt heller ikke ha ruget så mange silker ud næste år. Jeg har ikke brug for flere skrukhøner og synes ikke helt det er besværet værd at slagte hanerne (jeg gør det dog gerne for ikke at lade god mad gå til spilde). Men jeg har planer om at ruge New Hampshire og Faverolles ud til næste år. De er gode i gryden, og så kan jeg beholde lidt NH høns til æglægning. Fx Maran er også en rigtig god slagterace.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline VS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Lidt forskellige spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #5 Dato: 20 Oktober , 2014, 18:49 »
Ok jeg tror til en start, at jeg nøjes med de 2 førstnævnte racer og ser hvordan det går. Jeg kan jo altid udvide, når jeg føler mig lidt mere sikker på benene  ;)

Tak for hjælpen  /o

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Sv: Lidt forskellige spørgsmål fra en nybegynder
« Svar #6 Dato: 20 Oktober , 2014, 21:14 »
Jeg kan klart anbefale maran og sussex, de er tunge, godmodige høns, der lægger godt med æg (-og i flotte farver)
Hos mig har sussex'ne været de mest stabile, de har lagt et æg om dagen også gennem hele vinteren uden lys (der har været pause i en lille månedstid, her ud på efteråret, hvor de fælder)
Hos mig bliver de fint i haven, hvor de går løse om dagen, der er et hegn på  40 cm, som de bliver indenfor. Så jeg syntes egentlig at de er lette at holde på egen grund.
Held og lykke med det
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger