Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtevægt orpington/brahma  (Læst 4001 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline taurus7549

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Slagtevægt orpington/brahma
« Dato: 15 Oktober , 2014, 18:56 »
Hej alle
Jeg har haft høns i et par år nu. De ældste kyllinger jeg har er fra starten af april og skal snart slagtes. Jeg har haft fat i nogle af dem for at mærke, om der er noget kød på dem. Til stor ærgelse, synes jeg godt nok de er lidt for økse-formede foran. Kendt problem? De får korn+grisepiller ad lib. og er fritgående med adgang til alt man kan forestille sig. Hvorfor er de stadig magre?
Mvh
Torben


Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Slagtevægt orpington/brahma
« Svar #1 Dato: 16 Oktober , 2014, 22:59 »
Jeg tror jeg ville slagte et par brahmaer nu, jeg tror du vil blive overrasket over hvor meget kød der er på. Mine ville veje ca 2,5 kg slagtet vægt på den alder, vil vil helst ikke have dem størrer da der ellers er alt for meget kød til os. Trives de ellers i det daglige? Hvis de gør ville jeg prøve.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline taurus7549

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Slagtevægt orpington/brahma
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2014, 07:24 »
Hej Lone
Ja, de trives fint. Du har muligvis ret. Jeg har bare en ide om, at brystet skal se ud som på dem, der ligger i køleren i brugsen.
Mvh
Torben

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Slagtevægt orpington/brahma
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2014, 10:41 »
Jeg tror ikke du finder racehøns der har bryst som dem i køledisken, men der er som regel ok med kød på dem alligevel. Jeg har lige slagtet en 6 mdrs brahma. Han vejede 2030 gram. Ideelt set ville jeg gerne ha ventet et par måneder, men jeg manglede pladsen og han var begyndt at blive grov ved de andre. I foråret slagtede jeg en 9 mdrs brahma hane, og han vejede 3,3 kg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Slagtevægt orpington/brahma
« Svar #4 Dato: 17 Oktober , 2014, 21:31 »
jeg syntes ikke det lyder af meget af slagte vægt i kommer med på så store dyr.

mine wyandotter. som er væsentlig mindre end brahma ligger på 2200-2900 gram slagtet. og det er når de er omkring de 6 måneder gamle.

jeg har netop været ovre med dem hos slagteren og i år har jeg også haft lidt orpington. de er så 5 måneder gamle. orperne virker som om der er noget mere brystkød på end wyandotterne. men er ret spændt på at se vægten/forskellen i morgen. syntes ikke alle dotter var så store som de plejer. men dem jeg lod være tilbage som var 3-4 uger yngre var tydeligt meget mindre. der sker virkelig meget med kødsætningen fra de er 4-6 måneder. jeg vil så nødig have dem gående længere end de max 7 måneder. de bliver lidt større, men ikke så meget at det kan betale sig med foder og de problemer der kan komme når de bliver ældre.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Slagtevægt orpington/brahma
« Svar #5 Dato: 17 Oktober , 2014, 21:57 »
Brahmaerne er meget langsomtvoksende. Derfor er det ikke alverden man får ud af en 6 mdrs i forhold til fx sussex, som jeg også lige har slagtet og som havde større slagtevægt end brahmaen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Slagtevægt orpington/brahma
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2014, 00:13 »
Ja, Brahma vokser langsomt og en stor del af vægten ligger i lårene i stedet for brystet. Hvordan det bliver når man krydser med orpington ved jeg ikke.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline taurus7549

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Slagtevægt orpington/brahma
« Svar #7 Dato: 20 Oktober , 2014, 22:25 »
Tak for svarene. Jeg har også orpington. Tror jeg vil prøve at krydse til foråret.
Mvh
Torben