Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Batterilys i den mørke tid  (Læst 12233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Batterilys i den mørke tid
« Svar #15 Dato: 14 November , 2014, 16:33 »
LED kæden er i al fald lang nok. Den giver meget lys og idag ville jeg nok have valgt den gule i stedet for den hvide...

Det der meget gråvejr og ingen sol i den senest uge har gjort at batteriet er langt nede, så der skal nok en opladning til hvis der ikke kommer sol imorgen. Men eller kører det fint
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline jakobø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Batterilys i den mørke tid
« Svar #16 Dato: 20 November , 2014, 13:35 »
Man kunne jo næsten lave en lille gesjæft med sådan nogen sæt :-) solcellerne kan også med fordel købes i østen

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Batterilys i den mørke tid
« Svar #17 Dato: 14 December , 2014, 09:16 »
Generelt tror jeg ikke det er muligt at køre på solceller i vintermånederne - det er i hvert fald min erfaring

På hønsehuset har jeg et 130 solcelle panel, 120Ah Gel batteri - og er i december - februar nødt til at sætte en lader på. Solen står simpelthen for lavt og/eller det er for mørkt til at batteriet bliver ladet nok op.

I år har jeg endda skiftet laderen fra en alm. Solcelle batteri lader, til en MPPT styring.
MPPT gør at laderen løbende optimerer parametrene på panelet, så den bedste effekt opnås
Jeg håbede det var nok til at holde strøm på batteriet med en ugen mellemrum - men desværre.
Sidst i november måtte laderen på igen, men i det mindste en måned senere.

LED Lyset er timer styret, så det kun er tændt 7-9 og 15-19

Det skal dog siges at det er intelligente ladere jeg bruger, som sørger for at der ikke kan trækkes strøm fra batteriet, når der er mindre end 10V - ellers ødelægges batteriet af at blive fuldt afladet og efterfølgende delvis opladning.


En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever