Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sætte kyllinger sammen med større høns/haner  (Læst 4487 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sætte kyllinger sammen med større høns/haner
« Dato: 30 ſeptember , 2014, 16:18 »
Min kære Maran kyllinger er nu 4 uger. De går i drivhuset med varmelampe om natten. Om dagen (hvis vejret tillader det, er de på græs.
Hvornår kan jeg sætte dem sammen med mine 8 Austrolorps (4 haner og 4 høner). De store er 18 uger. Hanerne skal slagtes om ca 2 uger.
De har en stor gård med hus. I huset er der sovepinde, som de store sover på. Der er 3 redekasserne med halm og hø. Bliver dog ikke brugt endnu.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sætte kyllinger sammen med større høns/haner
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2014, 18:52 »
Jeg sætter mine kyllinger sammen med flokken, når kyllingerne er ca. 10-11 uger og det vel at mærke frit i haven, så man kan finde egnede gemmesteder, hvis hierakihakkene bliver for meget og man trænger til ro.

Når du skriver, at din flok har en stor gård, hvad betyder det så i kvm?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Sætte kyllinger sammen med større høns/haner
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2014, 19:25 »
De har vel ca 40 kvm

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sætte kyllinger sammen med større høns/haner
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2014, 19:49 »
Tja...jeg ville som skrevet vente en del uger endnu, men du kan jo gøre forsøget under overvågning.

I går oplevede et medlem herinde, at en kylling på 8 uger fik hakket nakken i stykker, så huden var helt væk og kødet blotlagt, da den kom ud til flokken. Kyllingen reddede kun livet, fordi ejeren opdagede hakkeriet i tide.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Sætte kyllinger sammen med større høns/haner
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember , 2014, 20:37 »
Det må være meget sværere at få kyllingerne ind i flokken, hvis de ikke har en hønemor.

Mine kom meget hurtigt blandt de store, men de havde deres mor til at forsvare sig, og flokhanen var flink til at gå imellem, hvis gemytterne kom i kog. Kyllinger + høne havde deres eget hus, først i en meget stor gård (300 m2), hvor de store høns også gik, og senere, da hønen var træt af at være kyllingemor (kyllingerne var da 6 uger), blev "kyllebo" flyttet ind i hønsegården, som også er rummelig. Først ret meget senere marcherede kyllingerne selv ind i hønsehuset for at sove der om natten, så "kyllebo" kunne nedlægges.

Mine høns er fredelige, men flokken er ikke tolerant over for nye medlemmer.

Jeg synes, at du allerførst skal komme af med de overskydende haner, og så skal du være opmærksom på, at hanekyllinger kan få en endog særdeles ublid behandling også af hønerne.

Min flokhane var ca. 5 måneder, da han kom ind til madammerne, og han fik så læsterligt bank, før han fik sat sig i respekt. Unghøner må være lettest at få ind i en flok med en dygtig flokhane.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Sætte kyllinger sammen med større høns/haner
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2014, 08:32 »
Det kommer meget an på flokken og deres temperament. Jeg har uden problemer sat 2 fremmede 6 ugers hanekyllinger ind i flokken. Men nu ved jeg også at det er en meget tolerant stamme jeg har.

Hvis du kan dele gården op i 2 dele med et trådhegn imellem, så de gamle og de nye kan se hinanden uden at komme til hinanden er det meget fint. Eller lave et hjørne med noget hegn som de små kan smutte igennem men ikke de store. Så kan de små søge tilflugt derinde, hvis det bliver for "hedt"
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi