Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma hane mister fjer  (Læst 7076 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sandie86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 110
Brahma hane mister fjer
« Dato: 29 ſeptember , 2014, 21:55 »
Hejsa

Jeg har en brahma hane, hvor alderen er uvis... Jeg har haft ham i 1½ år, fik ham som gave af min far som købte ham på et marked - her var han fuldvoksen...

Her indenfor de sidste par uger har jeg opdaget at han langsomt har mistet hans flotte store halefjer...

Og idag opdagede jeg så at fjerne på hans ben også snart er væk, samt fjerne på halsen også begynder at forsvinde..

Ingen af hønsene mangler fjer eller noget...

Kan det være alderdom?? Han er egentlig glad nok.. Men han går ikke rigtig ud i hønsegården længere.. Idag åbnede jeg helt op ud til, så de kunne gå frit på ejendommen, og så bar jeg ham ud, og så hyggede han sig vældig...

Mon det er ved at være tid??  :'(  Kan godt ske det "bare" er en hane.. Men godt nok en træls beslutning at tage.. Men at han taber sine fjer, er jo ikke gode tegn??  :'(

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma hane mister fjer
« Svar #1 Dato: 29 ſeptember , 2014, 22:18 »
To ting kan være på spil her. Enten fælder han, som alle høns nu gør her om efteråret eller også plukker hønsene ham.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma hane mister fjer
« Svar #2 Dato: 29 ſeptember , 2014, 22:20 »
Og når der ikke ligger fjer i fældningssæsonen, så er det fordi hønsene æder dem.

Hvilke slags høner går han sammen med ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Brahma hane mister fjer
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2014, 05:18 »
Jeg tror da bestemt, at han fælder - det er lige tiden til det - og han er bestemt ikke den eneste, kan jeg betro dig. Her hos os ligger der dun, små dækfjer, halefjer og vingefjer over alt og jeg har en næsten nøgen høne og to helt uden halefjer...resten af flokken ser blot lidt slidte og trætte ud.

Når man fælder, så kan man godt blive meget træt, og i nogle tilfælde virke og se helt syg ud. Det kræver rigtig meget energi at producere alle de nye fjer, så vær rundhåndet med de proteinrige godbidder.

Prøv at tage et kig på ham - han har sikkert små pigge over alt, som er fjerhystrene med de nye fjer i.

Jeg tror, at din hane nok skal blive fin igen, også selv om han måske ikke er en helt ung herre længere.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline sandie86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Brahma hane mister fjer
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember , 2014, 09:03 »
Jeg prøver mig lige frem og ligger nogle billeder ind, de er ikke super da de er taget med mobilen   /d

De her stive hvide, er det så hylstre til nye fjer?? Eller er det der hvor de gamle fjer har siddet??


Og her er han i fuld figur


Hans grimme fjerløse fødder





Offline sandie86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Brahma hane mister fjer
« Svar #5 Dato: 30 ſeptember , 2014, 09:05 »
Og glemte lige at svare på spørgsmålet om hvilke høns han går sammen med..

Han går samme med 6 høns vi selv har ruget ud... De må vel gå under beskrivelsen hybrid?? De er ruget ud fra æggene fra sådan nogle almindelige brune æglægger høns, og så med en gul hane... Og hønsene der kom ud fra rugningen er så hvide  :o

Ingen af dem har tegn til at have plukket hinanden...

Burde han ikke have fældet sidste år hvis det er fældning? Eller kan det skifte fra år til år hvor meget de fælder??

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Brahma hane mister fjer
« Svar #6 Dato: 30 ſeptember , 2014, 09:20 »
Uha - han er en rigtig ussel fældefyr ;) Han ser akkurat så slem ud, som han gerne må i den periode.Han fejler ikke noget, ud over sikkert at være møg træt - og ja - alle de 'stive hvide' er fjerhystre med nye fjer. Når fjerene bryder ud af hystrene, så vil du opleve en frygtelig masse 'fnuller' som kan ligne skæl, men det er blot hylstrene som smuldrer.

Graden af fældning kan godt variere fra år til år på hvert enkelt individ, men det er jo ikke sikkert, at han har været så gammel, da du fik ham for 1½ år siden.

Du kan roligt slappe af, han bliver fin, flot og fit for fight igen /o

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline sandie86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Brahma hane mister fjer
« Svar #7 Dato: 30 ſeptember , 2014, 09:41 »
WOOOOW så er jeg da glad for at jeg besluttede lige at tænke over det, efter jeg havde spurgt naboen om de kunne hjælpe mig med at aflive ham - da vi ikke selv havde mod på det   :o   :o   :o   :o

Jeg var helt overbevist om at han var syg og skidt og skulle skydes så hurtigt som muligt, for hans egen skyld  ::)


Glæder mig til han bliver hans sædvanlige flotte jeg igen  /o

tusind tak for hjælpen!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Brahma hane mister fjer
« Svar #8 Dato: 30 ſeptember , 2014, 09:42 »
Ja -det var sørme heldigt  :o godt vi har forum ;) /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma hane mister fjer
« Svar #9 Dato: 30 ſeptember , 2014, 11:02 »
Men tjek alligevel dem for kalkben og utøj.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub