Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Maden er levende!  (Læst 9546 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Maden er levende!
« Dato: 23 ſeptember , 2014, 19:21 »
Her i dag da jeg skulle lægge nyt sand i bunden af hønsehuset, var jeg nødt til at fjerne mad- og vandbeholderen. Men så da jeg løftede madholderen væk, var det helt levende nedenunder! <R Jeg skyndte mig at få hønsene udenfor og spærret af i åbningen. Jeg fjernede alt det levende i sandet og tog så noget af det med indenfor for at se på det. I den lille bunke var der nok omkring 500-1000 små dyr, men hvad det var, viste ingen. Så jeg udskiftede alt sandet, gav dem deres vand tilbage og da de ikke havde mere mad tilbage, ville jeg give dem noget nyt... Og hvad ser jeg!? :o Maden var fyldt med de ækle bæster! /d Føj for den lede! Så nu må hønsene sulte, end til vi får skaffet noget nyt.

Her kommer så mine spørgsmål:

Kender I nogle skadedyr der spiser hønsefoder?

Dyrene var røde og hvide/gennemsigtige, hvad kan det være for nogle skadedyr?

Er de farlige for høns, og kan høns tåle at æde dem?
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Maden er levende!
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2014, 19:33 »
Prøv at google lagermider. Synes dog ikke de lagermider vi har haft, har været rødlige. Lagermider skader ikke dyrene, men er ret irriterende, fordi de spreder sig helt vildt. Jeg har ikke haft dem i hønsefoder, men i det svinefoder, jeg bruger til mine mus.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Maden er levende!
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2014, 20:52 »
Jeg havde på et tidspunkt..faktisk to gange..melmider (valgte jeg at kalde dem) i al foderet, det var økofoder. Det var føj adder ulækkert og det hele blev kasseret, men de var micro små og næsten ikke at se med det blotte øje..jeg fornemmede dem bare og kunne lugte dem. Om de var blevet lige så store og væmmelige som dine, det skal jeg ikke kunne sige.. Håber du har fået bugt med dem og fundet ud af, hvad det er for nogle ulækre stoddere
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Maden er levende!
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2014, 21:07 »
Ja, altså på lang afstand ligner det bare en rød klump, men når man kommer helt tæt på, er de gennemsigtige. De er også bittesmå og bevæger sig på en vildt ulækker måde! Men tror jeg har fået bugt med dem. Nu må de så ligge udenfor på den kolde jord, hvor de kan skamme sig. :laugh: Men vil det sige at de godt må spise foderet, eller skal det bare kasseres?  ???
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Maden er levende!
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2014, 09:07 »
Jeg tror ikke på nogen måder, at de små kryb er farlige for hønsene..høns spiserjo alle slags kryb fra naturen, det er mere dét at de er ulækre og har åbenbart dannet koloni et sted, hvor de IKKE har fået lov.. Hvis det var mig, ville jeg brænde stakken med sand/spåner, hvor de var i, bare for at sikre, at de var væk og ikke bevæger sig over til et nyt sted på matriklen
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Maden er levende!
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2014, 10:29 »
I stillestående vand er der en flue art der lægger sine æg og de bliver til larver, vi havde dem i sommers i vores pool fordi vi ikke havde styr på kemien ...

Billedet her er meget forstørret, vi troede bare det var lidt jord eller noget i bassinet indtil vi fik fisket det op og så det var levende, arghhh ;)

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Maden er levende!
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2014, 10:33 »
Det er myggelarver. De lægger kun æg i vand og ikke i foder.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Maden er levende!
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2014, 10:40 »
Nej det er netop ikke myggelarver, de er mere som orme.

Fandt navnet da vi havde dem, men nu kan jeg selvfølgeligt ikke finde det igen ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Maden er levende!
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2014, 11:03 »
Jeg kender godt de der røde 'orme', de var også i vandet hos hestene det ene år, fordi rideskoleejeren var for sløset med at skifte vand..men de er på størrelse med myggelarverne. Men jeg tror nu kun at de røde orme her lægger æg i flydende vand
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Maden er levende!
« Svar #9 Dato: 24 ſeptember , 2014, 15:55 »
Okay, jeg har fået kasseret foderet nu, det ligger ude i regnen sammen med den store beholder det lå i. :) At brænde det bliver af den grund jo lidt svært. :laugh:

Men gider I lige, det her er ikke en hyggetråd, det er skadedyrsproblemer man ikke skal gøre grin med. >:(
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Maden er levende!
« Svar #10 Dato: 25 ſeptember , 2014, 19:27 »
Har stadig ikke fået bugt med de lagermider! Men de er heldigvis nemme at komme af med, da de kan drukne i vand. :laugh:
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Maden er levende!
« Svar #11 Dato: 26 ſeptember , 2014, 08:34 »
Hvem gør grin med det?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Maden er levende!
« Svar #12 Dato: 26 ſeptember , 2014, 11:30 »
Tubifex små vandlevende røde fåbørsteorme , som man bruger som foder til akvariefisk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Maden er levende!
« Svar #13 Dato: 28 ſeptember , 2014, 16:12 »
Hvem gør grin med det?
Jeg synes nu heller ikke at nogen har skrevet noget grinagtigt..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Maden er levende!
« Svar #14 Dato: 01 Oktober , 2014, 17:36 »
Jeg mener bare at jeg ikke har det rart med de små kryb, jeg faktisk fik mareridt på et tidspunkt. :(

Men i dag tror jeg, jeg gjorde det af med dem. /o Ingen insekter kan gemme sig for støvsugeren! :P
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D