Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan flere ænder ruge på en gang?  (Læst 2537 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landhønen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Kan flere ænder ruge på en gang?
« Dato: 22 ſeptember , 2014, 22:10 »
Hej
Havde dette problem med at begge mine moskusænder begyndte at ruge med en uges mellemrum. Da skete det at den ene fik ællinger og så troede den anden at det var dens, og det resulterede i at den gik af reden (æggene døde) og de delte ællinger. Hvordan kan jeg undgå at de går af reden når andre ænder ruger.
Vh Nikolai

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Kan flere ænder ruge på en gang?
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2014, 18:56 »
Moskus bliver tit skruk lige efter hinanden. Jeg ved ikke om du har flere end de to som du skriver om men jeg gør det at jeg har dem på andre æg end dem jeg vil have ruget ud, Jeg fjerner de mest friske hver dag og de beholder nogle som er bleven for gamle indtil de er skruk. Så venter jeg til de begge er skruk og så får de begge to friske æg som så klækker samtidig. Selv om der godt kan være en, to dages mellemrum i klækning forlader de ikke reden fordi de kan høre at der er liv i deres egne æg.
Jeg blander altid æg fra alle ænder så kan det ikke ske at en and ruger på ubefrugtede æg fordi andrikken ikke kan lide hende. Min redekasser er nogle plastik klodskasser hvor der ikke er plads til to ænder, de kan ikke dele en rede. Min mand har lavet en ramme hvor der kan være tre klodskasser i så at de sidder fast og ikke vælter når anden står på kanten af kassen. Håber at du kan bruge noget af det.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Landhønen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: Kan flere ænder ruge på en gang?
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2014, 19:34 »
Hej Anneka
tusind tak for hjælpen, det vil jeg helt klart prøve når tiden kommer.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Kan flere ænder ruge på en gang?
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2014, 20:17 »
jeg har 12-15 ænder og stort set alle ruger på forskellige tidspunkter. uden problemer.

de må bare ikke ligge og ruge sammen.
jeg bruger mælkejunger til mine. som også har den fordel der kun kan være 1 and i.

jeg gør det at jeg fjerner and med ællinger så snart de sidste er klækket. de kommer i indhegning så jeg nemmere kan styre fodringen.

og her tjekkes befrugtningen på ægene hos alle rugende ænder. jeg gør det når de er ruget 10-15 dage. og fjerner så ubefrugtede æg så de ikke skal ruge på dem også (der er som regel kun meget få). på den måde undgår man også rådne æg der kan springe i reden.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.