Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af høns  (Læst 5630 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mutti-Dutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Valg af høns
« Dato: 22 ſeptember , 2014, 11:09 »
Hej, lige pt har jeg 1 stk Isa og 3 stk mørke Sussex fra Bangs. De 2 af dem bliver 2 år omkring nytår og de 2 andre 1 år yngre.
Der er ret meget høj larm i hønsegården og det er virkelig larm og ikke pga æglægning, jeg kan ikke finde ud af hvad den larm skal gøre godt for. Vi har jo en bagbo der ikke er vild med at vi har høns, så det gælder om at have stille høns.... og hvilke høns vælger man så??
Jeg skal som minimum have skiftet de 2 ældste til foråret pga. alder og manglende æglægning, og tænker så om jeg skal starte forfra og skifte alle 4 høns, men jeg bliver nærmest stresset over at skulle finde stille høns pga bagboen.
Vi kan ikke have en hane, og vil helst heller ikke slås med meget høns der bliver let skrukke.
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Valg af høns
« Svar #1 Dato: 22 ſeptember , 2014, 13:45 »
Min erfaring er at isa'er er meget stille, vores er ihvertfald ekstremt stille i forhold til vores andre høns og de nærmest hvisker når de snakker, så jeg tror det er dine sussex der er meget snaksaglige :)

Men jeg ville holde øje med hønsene og se om de virker som om at de har for meget energi, da det er grund til larm ihvertfald her hjemme, så sørg for at de har noget spændende at hygge sig med i gården. Evt. Luk dem ud i haven noget af dagen hvis der er mulighed for det, vores høns er meget mere stille når de får lov at komme lidt ud.

Ps. Hvilken race har du 3 af og hvilken 1? Der står det modsatte i dit indlæg i forhold til din liste under indlægget.
« Senest Redigeret: 22 ſeptember , 2014, 13:51 Fra SaphiraTWD »
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Mutti-Dutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: Valg af høns
« Svar #2 Dato: 22 ſeptember , 2014, 14:02 »
Undskyld, det mig der har glemt at opdaterer hvilke høns jeg har. Det er 1 Isa og 3 sussex og ja jeg har også indtryk af at det er sussex der pisker en stemning op, men jeg kan ikke rigtig tage dem på fersk gerning, da jeg ikke kan snige mig ind på dem, for de tier jo så snart de kan se at jeg kommer og jeg har ikke rigtig mulighed for at gemme mig sådan som deres gård står.
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Valg af høns
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2014, 14:08 »
Prøv at sætte dig på en stol og slappe af eller et eller andet udenfor gården, så de vender sig til at du er der og bliver ligeglade, så kan du måske finde ud af det hvis du har tålmodighed til at sidde der et lille stykke tid?
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Mutti-Dutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: Valg af høns
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2014, 14:26 »
Jeg må prøve at kamuflerer mig i drivhuset i morgen, lige ved siden af gården. Hvor mange tossede ting laver man ikke når man har dyr og børn  ;)
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: Valg af høns
« Svar #5 Dato: 22 ſeptember , 2014, 14:31 »
Haha ja, en masse tossede ting så absolut :D
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline elnegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Valg af høns
« Svar #6 Dato: 22 ſeptember , 2014, 19:22 »
Det er da uroligt man sådan skal stille hensyn.
Jeg havde været fløjtende ligeglad, hvis i må holde høns for kommunen så kan jeg ik se bagboen skal blande sig:-)
Når det er sagt så er der jo mange dejlige hønseracer.
jeg er faldet pladask for brahmaer, rolige giganter der i min verden ikke støjer så meget:-)
Min isa siger nu heller ikke et kvæk og det er ungernes farvorit, for hende kan de slæbe rundt på.
0,1 kone
1,2 børn
1,1 hunde
1,9 brahma
0,1 isa brown
0,1 lys sussex
0,3 blandings høns

Offline Mutti-Dutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: Valg af høns
« Svar #7 Dato: 22 ſeptember , 2014, 20:14 »
Det er heller ikke med vores gode vilje at vi tager hensyn. Og kommer hun igen for 3. gang kan det godt være at jeg ikke længere er så flink. Hvis du vil have ro i din pensionist tilværelse skal du lade være med at bosætte dig i et villakvarter der er 15 år gammelt.
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline elnegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Valg af høns
« Svar #8 Dato: 22 ſeptember , 2014, 20:42 »
Helt rigtigt mutti-dutti :)
det er som regel de ældre mennesker der brokker sig.
Også mine gamle naboer :)
en da legede mine unger lidt vildt i haven, "åhh så hold dog kæft" kom den bag hækken.
Jeg er normalt et hjælpsomt menneske, men sådan snakker man ikke til mine børn.
så resultatet at manden der er så fed så han dårligt kan få vejret, selv må klippe halvdelen af toppen på hækken.
og jeg smiler nu lidt for mig selv når jeg høre han puster og stønner bag hækken....
det er jo resultatet af og være et brokke hovede...
0,1 kone
1,2 børn
1,1 hunde
1,9 brahma
0,1 isa brown
0,1 lys sussex
0,3 blandings høns

Offline Karina Lykke Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Valg af høns
« Svar #9 Dato: 24 ſeptember , 2014, 22:28 »
Jeg har 5 smukke gule dværg Orpington hønniker på 6 mdr. De er fantastiske! De er en fornøjelse at kikke på, det er ren underholdning. De er super kontaktsøgende og nysgerrige og vældig livlige og så er de SÅ stille. De pippede lidt, da jeg fik dem for et par mdr. siden og de konverserer, når de spadserer rundt i haven på deres søgen efter insekter og grønt, men meget stille. Om morgenen er der ikke en lyd fra hønsehuset og de har kun skidt på en snorlige række under siddepinden (nemt at fjerne). Men nu lægger de jo heller ikke æg endnu, for det kan jo efter sigende godt afstedkomme lidt højlydt begejstring.
Men nu har jeg så netop købt yderligere 3 små sorte Orpington hønniker fra maj og de er så forskellige fra de lidt ældre damer! Der er sørme lyd på! De lægger deres efterladenskaber alle steder og mangler lidt manerer ud i madindtagelsen fra skål (de vælger at stå oppe i den), imens de andre pænt står rundt om og stikker hovederne ned. Men man kan da håbe på, at de tager ved lære af de lidt ældre mønsterhøns, for de er da så nemme at have og så morsomme at betragte.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Valg af høns
« Svar #10 Dato: 25 ſeptember , 2014, 10:25 »
Men orpingtoner skrukker altså ret meget... Ellers dejlige høns. Der er masser af de mellemsvære racer der ikke har så meget tendens til at skrukke. F.eks. RiR, New Hampshire m.fl.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Karina Lykke Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Valg af høns
« Svar #11 Dato: 25 ſeptember , 2014, 13:15 »
Ja, har hørt om, at de let bliver skruk, men jeg lever endnu med idyllen og har endnu ikke gjort den erfaring. Giver de for lidt æg, så må jeg vel bare købe nogle flere høns?   /o

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Valg af høns
« Svar #12 Dato: 25 ſeptember , 2014, 13:29 »
Jeg vil lige dele mine erfaringer med meget skrukkende høns ;)

Jeg fik sidste sommer brahmaer og silkehøns, og de har næsten ikke lavet andet end at skrukke siden marts. Der kommer måske 10-15 æg, og så ligger de skruk, ruger i 3 uger, går med kyllinger i 6 uger og så lægger de 10-15 æg og starter forfra. Den ene har lagt sig skruk for 3. gang for nogle dage siden. Håber de andre nøjes med de to gange de har lagt.

Jeg har så valgt at købe nogle andre racer, og krydser fingre for de ikke er så slemme til at skrukke :) De racer jeg har valgt er nogen som skrukker i nogle linier og ikke så meget i andre, så det er lidt et lotterispil.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.