Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 4 æg fra 3 høner hvor 2 var vindæg?  (Læst 4681 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
4 æg fra 3 høner hvor 2 var vindæg?
« Dato: 20 ſeptember , 2014, 17:34 »
Hej, jeg er en smule bekymret for mine høner da vi ofte oplever vindæg og andre former af underlige æg og idag er der så altså blevet lagt 4 æg hvoraf 2 var vindæg og vi har kun 3 høner der lægger æg...

Det er mine to isa brown der ser ud til at have problemerne, og jeg mistænker specielt meget den ene af dem. Vores tredje høne, en kochiner, ser ikke ud til at have nogle problemer, hun lægger et flot brunt æg hver gang, dog ikke hver dag men det regner vi heller ikke med da hun ikke er en æggemaskine som isa brown jo er.

De har fri adgang til æglægningsfoder, korn og skaller og de går for det meste frit rundt i haven.
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: 4 æg fra 3 høner hvor 2 var vindæg?
« Svar #1 Dato: 22 ſeptember , 2014, 14:58 »
Nu gider de slet ikke lægge æg fordi deres yndlingsredekasse er optaget af en skrukhøne... Hjælp til begge problemer modtages med stor glæde :(
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 4 æg fra 3 høner hvor 2 var vindæg?
« Svar #2 Dato: 22 ſeptember , 2014, 16:29 »
Jeg synes det virker til at være et ret typisk isa problem, der kommer med alderen, fordi de er avlet frem til at lægge en masse æg i løbet af de første 1-2 år, og så er deres kalklager brugt op. De ender faktisk med at nedbryde deres egne knogler for at få kalk til æggene.

Du kan evt prøve med ekstra kalk i foderet og levertran, der gør at det bedre bliver optaget i kroppen.

Dit andet problem kan jeg ikke hjælpe med, andet end at jeg ikke er sikker på at det er skrukken der er problemet. Mine lægger gerne æg hvor der ligger en skruk, og ellers lægger de bare ægget et andet sted. Jeg vil ikke mene, at de kan tilbageholde æg i kroppen fordi der ikke er et passende redested. Så ville de sandsynligvis bare lægge dem på gulvet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: 4 æg fra 3 høner hvor 2 var vindæg?
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2014, 12:40 »
De manglende æg har vi også fundet ud af nu :) der lå en del æg under skrukken og ja der blev lagt et æg på gulvet, men med hensyn til vindæggene så skulle vores isa'er kun være et halvt års tid gamle, så jeg tror ikke at det er alderen..
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: 4 æg fra 3 høner hvor 2 var vindæg?
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2014, 15:33 »
Vindæg har ikke noget med manglende kalk at gøre - vindæg ses oftest ved unge æglæggere. Årsagen kan være, at æglægningsorganerne specielt den skaldannende del ikke er fuldt udviklet endnu pga manglende hormon - så det er derfor, dine unge høner lægger disse 'ballonæg'

Når høner i deres bedste alder lægger vindæg kan det skyldes en betændelsestilstand, som medfører en øget bevægelse i æggelederen, hvorved æggeblommen bevæger sig hurtigere igennem så skaldannelsen når ikke at at finde sted. I denne alder kan det også betyde, at hønen er stresset, når den lægger vindæg.

Tyndskallede æg kan skyldes dårlig optagelse af kalk i kroppen pga D-vitminmangel, og dette ses sjældent ved unge høner.

En høne, som er ved at gå på æggepension, kan lægge både vindæg, tyndskallede æg og æg med de sjoveste former - alt fra snoede 'skorstene' og antenner til små bitte æg.

En hybridæglægger, som får tilstrækkelig med vitaminer, ordentlig foder og kalk igennem sit liv, ender ikke ud med at nedbryde sine egne knogler til brug for æg - det er en skrøne. Måske kunne det ende sådan i industrien, hvor der tænkes i stor produktion til minimal pris på kortest tid, men her bliver hønerne så ikke mere end 1½ år.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: 4 æg fra 3 høner hvor 2 var vindæg?
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2014, 10:29 »
Så hvis jeg nu siger at vi også har haft underligt formede æg og et meget lille æg, skal jeg så være bekymret for om den ene høne er ældre end købt som? Eller er det bare fordi de er unge?
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: 4 æg fra 3 høner hvor 2 var vindæg?
« Svar #6 Dato: 25 ſeptember , 2014, 11:32 »
Så hvis jeg nu siger at vi også har haft underligt formede æg og et meget lille æg, skal jeg så være bekymret for om den ene høne er ældre end købt som? Eller er det bare fordi de er unge?

Du skal ikke være bekymret - de unge skal først lige lære kunsten at lægge 'normale' æg  ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline SaphiraTWD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Sv: 4 æg fra 3 høner hvor 2 var vindæg?
« Svar #7 Dato: 25 ſeptember , 2014, 12:33 »
Ok mange tak :)
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...