Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: stald chock og kyllinger?  (Læst 1987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lobbe81

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
stald chock og kyllinger?
« Dato: 18 ſeptember , 2014, 21:13 »
Hejsa  :)

Jeg har lige opdaget at mine høns har fået lus  men jeg er meget i tvivl om hvor gamle kyllerne skal være før de må få stald chock. De yngste er ca. 7 uger!   Håber i kan hjælpe mig  :)

med venlig hilsen
Louise

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: stald chock og kyllinger?
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2014, 08:50 »
Jeg ved godt at mange bruger det på deres dyr, men stald chock er til stalden/hønsehuset - ikke til brug på levende dyr, derfor kan man ikke sige hvor gamle de skal være ;)

Der findes andre produkter mod lus som er beregnet til brug på dyr ;)
« Senest Redigeret: 19 ſeptember , 2014, 08:52 Fra nimrod »
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: stald chock og kyllinger?
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2014, 09:04 »
Lav en urte/olie blanding og nus det ind i kyllingerne. 1 dl. olie, 1 tsk. tørret oregano, 1 tsk. tørre timian, 1 tsk. tørret lavendel. Lad det trække et par dage og smør så lidt af blandingen på dine hænder og giv kyllingerne en nussetur, så blandingen fordeler sig i fjerdragten og kommer i berøring med huden. Lus og lopper hader disse urter.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline lobbe81

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: stald chock og kyllinger?
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2014, 15:54 »
Hejsa  :)

tak for svar!

Jeg er lidt forvirret nu :o

Når jeg læser om lus og lopper herinde på siden anbefales chock sprayen til lus og lopper altså den fra america og det er også den jeg har. Hvordan hænger det sammen hvis den ikke er beregnet til dyr  :o


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: stald chock og kyllinger?
« Svar #4 Dato: 19 ſeptember , 2014, 16:34 »
Staldchok er ikke udviklet til behandling af høns, og det er derfor ikke testet for evt. bivirkninger ved brug direkte på dyrene. Erfaringer har dog vist, at det er et yderst effektivt middel mod lus og lopper på netop fjerkræ, og ved begrænset brug tager hønseene ikke skade af behandlingerne.

Da der ikke er lavet kliniske undersøgelser af, i hvilken grad staldchok påvirker hønsene, må det være naturligt, at man er tilbageholdende med at anvende produktet på kyllinger, som mere noget mere skrøbelige end de voksne dyr.

Hvis en skruk går med kyllinger, ville jeg heller ikke anvende staldchok på skrukken, da kyllingerne bruger skrukken som dyne og derved kommer lige så meget i berøring med midlet ...eller mere, da øjne og slimhinder også vil være udsatte.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14