Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: sygdom ??  (Læst 3062 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Carces

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
sygdom ??
« Dato: 18 ſeptember , 2014, 11:31 »
Vi havde i forsommeren en ung høne som pludselig begynde at vælte, ja for mig lyder det meget mærkeligt at en høne vælter og vi gik i en uges tid og rejste hende op når vi så at hun lå ned igen (efter nogle dage satte vi hende i et bur for sig selv for bedre at kunne holde øje med hende), men til sidst væltede hun så snart vi rejste hende op, altså sådan helt ned på siden med benene stikkende ud til den ene side og hun var slet ikke i stad til at gå. Efter ca. en uge hvor vi ikke så nogen forbedringer valgte vi at aflive hende.
Men så her i går aftes opdagede vi en ny høne som vælter, hvorfor sker det og er der noget vi kan gøre? jeg er lidt bange for om det er noget sygdom men det er jo efterhånden noget tid siden vi oplevede det sidst og denne gang er det en dværg høne der gør det og sidst var den en svensk blomme høne.

Er der andre der har oplevet det ? og hvad gør jeg nu skal jeg aflive hønen med det samme eller skal hun have en chance for at komme sig? Eller kan det være noget sygdom som smitter? HJÆÆÆÆLP.....


Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: sygdom ??
« Svar #1 Dato: 20 ſeptember , 2014, 09:49 »
Jeg har ikke selv erfaring med den sygdom, men prøv at søg på 'hønselammelse' eller 'mareks disease' her på forum. I nogle hønseracer er det desværre ikke en ualmindelig sygdom.

Jeg har selv lige mistet en ung høne til en infektion, og hun var så afkræftet, at hun også væltede om på siden. Har hønen andre symptomer f.x tynd mave?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Carces

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: sygdom ??
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2014, 12:38 »
Nej, hønsene virker friske og sunde og så pludselig vælter de bare og kan ikke rejse sig igen, jeg håber virkelig ikke det er noget der smitter men det der er så underligt er jo at det først var en ung svensk blommehøne og nu en ca. 2 år gammel dværg høne og der er gået ca. 6 måneder fra den første væltede til denne her gjorde det.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: sygdom ??
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2014, 13:15 »
Jeg har haft et par tilfælde med haner der ikke kunne holde sig på benene. Den ene kunne vælte helt umotiveret eller ved lidt blæst. Den anden lå en morgen i hønsehuset og kunne ikke rejse sig. Begge haner var afkræftede og kom sig da årsagen blev fundet og behandlet. Jeg tager altid dyret ind til observation også for at se om det drikker, spiser og klatter normalt. Ofte er de på benene efter et par dages ro og ekstra kræsefoder.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: sygdom ??
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2014, 13:31 »
Lige en vild idé.... kan det måske være at de bukker under for noget utøj? Hvis de er lidt sløje af den ene eller den anden grund, så får utøjet gode vilkår, og jeg synes jeg har læst om mange herinde, der pludselig får akutte problemer med en enkelt høne pga utøj.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.