Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moularder-hvem skal jeg vælge??  (Læst 8152 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Dato: 16 ſeptember , 2014, 21:35 »
Jeg vil lave et par moularder næste år..bare for at prøve noget andet end moskusænder til jul, og jeg har en fin Sachsen and gående (Anders), men nu har jeg fået mulighed for at få fingre i en helt rigtig tysk Peking, altså ikke bare en hvid land and. Hvem skal jeg bruge til at lave mine kommende moularder? For og imod mv modtages gerne
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2014, 22:30 »
Kan du ikke bare bruge begge?
Bare andrikken er moskus, så du ikke får størrelsesforskellen på ænder og andrik som hos moskus.
Jeg går ud fra at både din sachsen og pekinganden er hunkøn?
En moskusandrik kan sagtens klare begge to:-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2014, 07:02 »
Jo men jeg har også 3 moskusænder, og så mange ænder vil jeg heller ikke have gående vinteren over..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2014, 18:32 »
Men altså.. Hvilken and giver de "rigtige" moularder??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline mkc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #4 Dato: 17 ſeptember , 2014, 20:40 »
Det gør moskus andrik x landand. Sådan har jeg fået fortalt, at det er sådan man laver dem. Uden at have prøvet :)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #5 Dato: 17 ſeptember , 2014, 21:08 »
ja så vidt jeg ved er det moskusandrik og landand. er faktisk ret sikker. landanden for at give mere fedt på kroppen og moskus for det gode kød. har altid kun hørt moularder omtalt ved kryds af disse racer.

syntes også det fremgår lidt af navnet mou (moskus) lard (landand) men det kan bare være mig der syntes det og det ikke har noget med navnet at sige  :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #6 Dato: 17 ſeptember , 2014, 21:23 »
Hmmm. . Skulle Peking anden ikke kunne give nogenlunde samme fedtmarmorering som landand en eller..?? ☺ Og har nogen af jer smagt Sachsen and, som kan fortælle lidt om kødkvaliteten?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #7 Dato: 17 ſeptember , 2014, 23:47 »
Når der tales om "landand" er det ikke nødvendigvis deciderede landænder (racen). Når man skal lave mularder, krydser man moskus med en race af landandetype, dvs. f.eks. rouen, landand eller peking, og jeg mener også at sachsen er en landandstype (er dog ikke sikker).
Jeg mener at de mularder man kan købe hos forhandlere er moskusxhvid landand:-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #8 Dato: 18 ſeptember , 2014, 05:52 »
Tusind tak for svar alle sammen
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #9 Dato: 18 ſeptember , 2014, 20:21 »
En "rigtig" Moulard er jo en industri krydsning, så det er nok ikke racen Dansk And som er brugt.  Hvad der er brugt af linjer er nok lige så hemmelige som hybridhønsenes er.

Mange industri ænder kaldes dog både for Peking og Landand...... men de er langt fra disse i standard, ligesom industriens Maran, Sussex og Plymouth Rock er det.
« Senest Redigeret: 18 ſeptember , 2014, 20:28 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #10 Dato: 18 ſeptember , 2014, 20:29 »
Det var dog ikke et svar til hvilke du skulle vælge, for mon ikke det er hip som hap. Men måske er Peking "bedst".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #11 Dato: 18 ſeptember , 2014, 20:31 »
For øvrigt HVIS jeg skulle have Moularder (som dog aldrig bliver tilfældet), så ville jeg købe dem varmefri og fodre dem op og slagte dem, så jeg slap for at bruge plads og foder på forældre dyrene (især når pladsen er knap i forvejen).  ;)

Men det er jo bare min ubehagelige mening.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #12 Dato: 19 ſeptember , 2014, 09:55 »
Fordelen ved Moulard er den fede smag fra Landænderne, men med ringe fedtsætning fra Moskus Ænderne. En anden god ting er man ofte med de rigtige stammer forøger størrelsen også og undgår størrelsesforskellen som ved Moskus.

Fordelene ved hvide fjer er eventuelt fjerstubbe ikke skinder igennem på det færdigplukkede produkt, men Sachsenændernes sarte farve ses nu heller ikke. Dog kan den ændres når den bliver krydset så den måske får fjer med lidt mere farve i.

Sachsen kan til gengæld blive skruk selvom de har det med at være noget nervøse på reden. Dette skulle være avlet helt ud af Pekin racen. Dog skulle dine moskus ellers godt kunne klare dette problem for dig.

Lidt du kan tage med i overvejelserne, men ellers gå efter det moderdyr der har den største og mest kødfulde krop, da dette vil give de største Moularder.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #13 Dato: 20 ſeptember , 2014, 14:24 »
Åh dilemma!! Dog ville jeg absolut ikkekøbe varmefri moularder og fodre dem op.. Mine egne ællinger vokser så rigeligt hurtige.. Dog hælder jeg mest til at bruge Peking anden til moskusandrikken, og ja da..selvfølgelig får mine moskusænder lov til at ruge æggene ud, det var lidt dét, der var meningen. Men jeg vidste faktisk ikke, at "moularder" også var industri produkter, troede faktisk man selv kunne lave nøjagtig det samme..men man kommer nok derhen af, hvis man blander moskusandrik med en anden and :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Moularder-hvem skal jeg vælge??
« Svar #14 Dato: 20 ſeptember , 2014, 15:08 »
Alt fjerkræ fra industrien er af nøje gennem(ind)avlede igennem mange årtier, ud fra devisen om mest muligt (æg/kød) for mindst muligt (tid/foder), så de kan ikke sidestilles med det samme vi private kan formå at lave af krydsninger.

"Min" lille lokale slagter er for øvrigt ikke pjattet med moularder og mener bestemt ikke at de er de bedste andestege og at de endvidere også er de værste ænder at plukke. (og min slagter har endda både maskiner og voks til det).

Den bedste andesteg jeg indtil videre har smagt var en Dansk Landand - sort/hvidbrystet. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub