Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem  (Læst 7136 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Dato: 16 ſeptember , 2014, 19:31 »
Hej alle

Vi overtog nogle høns (2 stk voksne isa på ca 1 - 1,5 år) for noget tid siden. Selve flytningen tog de begge pænt. Da vi havde plads til flere købte vi 5 unge isaer. Alle 7 lever fint sammen efter de lige fandt deres pladser.

En af de "gamle" høns lægger ofte nogle skøre æg. Dvs skallen er tynd/ikke eksisterende og de går i stykker i reden under æglægning. (Jeg kan forstå disse vist kaldes vindæg)

Hun gjorde det, da de nye flyttede ind, så jeg tilskrev det stress. Hendes æg blev pænere igen efter ca to uger, men ikke ligeså flotte som den anden voksne hønes æg.

Så begyndte de små isaer på deres æglægning og nu er der igen skøre æg fra den samme høne. Jeg tænker igen noget stress? Hun er den der gokker højest, når der lægges æg.

De får æglægningsfoder, fri adgang til græs i haven, madrester, skaller, lidt korn. Skallerne står både til fri afbenyttelse, blandes i foderet og blandes med den lille smule korn de får.

Hun havde plukket sig/den anden ha de plukket hende, da vi fik hende. Vi har fået hende fra en privat hønseejer, der desværre ikke havde overskud eller plads til at have høns. Hendes hals pg gump var bar. Halsen har hun fået fjer på igen og gumpen er lidt mindre bar - dog stadig lyserød.

Udover den manglede fjerdragt og tossede æg så virker hun sund og rask. Hun er frisk og tillidsfuld. Den anden høne fra samme hjem havde fuld fjerdragt og lægger hele tiden fine æg.

Jeg kan læse mig frem til at levertran og hvidløg skulle være gavnligt, men er der andet, jeg kan gøre?

Hvad hvis det bliver ved? Er der risiko for hende? (Læste om læggenød og blev lidt skræmt over hvis et æg går i stykker i hende) Vi har snakket om, hvorvidt hun så er bedre tjent med aflivning, hvis risikoen er smertefuld død.

Tidligere ejer kan ikke huske, om hun lagde skøre æg der ind imellem.

De andre lægger alle æg med flot skal (undtagen den sidste kylle, som først skal til at starte æglægningen)

Jeg håber, I kan vejlede en begynder, der gerne vil gøre det bedst muligt for hønsepigerne.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2014, 19:52 »
Hvis en høne får læggenød er det bedste ofte en hurtig aflivning. Det er desværre noget man må tage med, men det sker nok snarere for en høne der lægger for mange/store æg end for en høne der lægger vindæg. Nogle høner har tendens til at lægge vindæg, og det bliver aldrig bedre. Det er heldigvis sjældent, men mange høns lægger vindæg lige når de starter og efter fældning. Hvis det kun er et par gange om året er det helt fint. Hvis hun bliver ved med vindæggene ville jeg nok hugge hovedet af hende. De andre høns (og hun selv) kunne få smag for æg, og så er det slut med selvforsyningen i den lille hønsegård.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2014, 20:20 »
Tak :-)

Det er rart at blive lidt klogere på de fjerede venner.

Hun har lagt sære æg hele tiden vi har haft hende. I små to uger var de dog faste nok til vi kunne få dem ind i huset (knækkede stadig nemt)

Hvis det er pga fældning, hvor længe vil det så ca stå på?

Hun ligger forresten længe derinde, når hun skal lægge æg. Hun er markant længere om det end de andre og forstyrres meget let.

Jeg tror vi giver det nogle uger mere for at se, om det bliver bedre.


Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2014, 21:44 »
En af mine høner lagde også æg uden skal eller med meget tynd skal. Det stod på i månedsvis, til jeg blandede knuste æggeskaller fra kogte æg i foderet. Det blev straks bedre med hendes æg, så jeg kunne se, at det altså var kalkmangel (de andre høns lagde fine æg). Den ene høne var altså "dum" eller "kræsen", når hun ikke gad spise skallerne, der var i en skål. Nu strøer jeg også skaller i hønsegården og i strøet. Der forsvinder mange flere skaller på denne måde, og alle æg er flotte.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #4 Dato: 17 ſeptember , 2014, 06:50 »
Tak for svar

Udover skaller i skål, så får de i foderet og på græsset/i hønsegården, så jeg tror, de er dækket ind med kalk. Jeg har dog ikke prøvet skaller fra kogte æg.

De har fået hønseguf her til morgen, godt med hvidløg.


Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #5 Dato: 18 ſeptember , 2014, 19:49 »
Jeg ved ikke, om hun har hørt os snakke om suppegryden, for ægget i dag var helt. Lidt deformt, men med tynd skal og kunne bæres ind uden at gå i stykker. Det bliver spændende at se, om det fortsætter

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #6 Dato: 18 ſeptember , 2014, 22:32 »
Tillykke!

Offline sust

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #7 Dato: 19 ſeptember , 2014, 08:16 »
Jeg har fået at vide at man ikke må give æggeskaller, det kan gøre at høns får smag for dem og at de hakker de æg de lægger i stykker...

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #8 Dato: 19 ſeptember , 2014, 11:17 »
Hvis æggeskallerne er knust til ukendelighed, tror jeg bestemt ikke, hønsene kan genkende dem. Når de ydermere blandes i blødfoderet, skal de være de rene detektiver.
Hvis man kun bruger skaller, der har været kogt, er der vel heller ingen fare for at overføre sygdomme.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #9 Dato: 19 ſeptember , 2014, 12:07 »
Endnu et fint æg i dag. Skallen føles endda fastere.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #10 Dato: 20 ſeptember , 2014, 09:47 »
Og dag tre med fint æg /o

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #11 Dato: 20 ſeptember , 2014, 09:56 »
Det kører bare nu /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #12 Dato: 20 ſeptember , 2014, 10:22 »
Det lader til det. Jeg tror, hun er en "sart" lille høne, der reagerer på stress.

Jeg er ret glad for, at det ikke bliver suppegryden i første omgang. Hun er virkelig sød og klart en af de sjoveste, der gerne tripper i gåsegang efter mig.

Offline Fru Heegaard

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #13 Dato: 27 ſeptember , 2014, 07:22 »
Nå, hun tog en æglægningspause på to dage og lægger nu vindæg igen.

Offline Mariba

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
  • Brogede heste er de bedste <3
Sv: Ny hønseejer - hjælp til ægproblem
« Svar #14 Dato: 30 ſeptember , 2014, 00:29 »
Vi har haft gode erfaringer med knuste æggeskaller i vådfoder ......!
Parcelhusbedriften består af:
0,1 Maran
0,1 sølvblå kønigsberger
0,1 grønlægger
0,1 sperber
1,0 blå Britte
1,0 brun lab
0,1 hollænder kanin
1,0 broget pony, der dog er opstaldet udenfor matriklen