Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til pasning af kyllinger  (Læst 3420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Hjælp til pasning af kyllinger
« Dato: 16 ſeptember , 2014, 09:25 »
Jeg har jo fået klækket 7 lækre maran kyllinger i rugemaskine.
De er indenfor i stor kaninbur med varmelampe. De er 2 uger nu.
Hvornår må de begynde at komme ud i et lille bur på græs i fx 5 min?


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hjælp til pasning af kyllinger
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2014, 09:44 »
Det er jo ikke højsommer og varmt længere, men kan du finde et sted med læ og sol, så kan du godt sætte dine kyllinger ud i 5 minutter+ allerede nu. Om sommeren, når jeg har kyllinger fra rugemaskine, så kommer mine ud på græs, når de er 4-8 dage gamle - de har så en varmeplade med, men den bliver stort set ikke brugt.

Du skal blive hos kyllingerne og holde øje med, at de ikke begynder at pippe og klumpe sig sammen, for så fryser de. Sådan nogle minutters 'græsøvelse' hver dag, vil de have godt af. De første dage vil de nok være lidt forsigtige og utrygge ved det nye, men efterhånden, som de vænner sig til omgivelserne og får flere fjer, så kan du gøre tiden udenfor længere og længere
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp til pasning af kyllinger
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2014, 18:14 »
Som Helle skriver, har de rigtig godt af at komme ud, men de kræver læ og varme. Kyllinger kan alting selv lige bortset fra at holde varmen.
Jeg sætter altid mine moderløse kyllinger ud, så meget som overhovedet muligt, også selv om det er lidt bøvlet, sommetider har jeg dem ude flere gange i løbet af en dag. På den tid af året, hvor vejret er mere stabilt, har jeg dem gående i en "hønsefræser" og er vejret lidt svingende lægger jeg gennemsigtigt vinyl helt eller delvist over net-delen, så får de en god varme med ganske lidt sol. Hvis du har en babyalarm, kan du evt sætte den op hos dem, så så du kan høre, hvordan de har det. Høj pippen kræver øjeblikkelig indgriben.

Det er min erfaring, at kyllingerne bliver meget mere hårdføre og sunde, hvis de kommer "på græs" i en ret ung alder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Hjælp til pasning af kyllinger
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2014, 18:46 »
Jeg har fået lidt en skør ide. De sidste 2 dage har de været på græs i et lille bur. Har siddet hos dem og de nyder det. De bor stadig inde i mit hus ellers, MEN jeg har jo lige ryddet drivhuset. Kan jeg ikke lave et godt midlertidigt hjem til dem der. Med varmelampe, halm, spåner, mad, vand osv? Så de kan være ude 24/7?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hjælp til pasning af kyllinger
« Svar #4 Dato: 17 ſeptember , 2014, 19:34 »
Jo - det kan du godt. Du skal så sørge for, at de har en dejlig rede under varmelampen, hvor temperaturen så skal kunne holde ca. 25 grader natten igennem. Om dagen - når solen skinner - så skal du være obs på, at temperaturen i drivhuset stadig kan komme op på 35 grader (det var der i mit drivhus i dag) og det er for varmt for dine 2 uger gamle kyllinger.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp til pasning af kyllinger
« Svar #5 Dato: 23 ſeptember , 2014, 06:53 »
Der er nok ikke en helt nem løsning med forældreløse kyllinger, hvis man samtidig vil give dem det gode udeliv. For "vinduet" mellem for varm og for kold kan være meget lille. Så de skal overvåges.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk