Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?  (Læst 14629 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johnny Paulick

  • Bruger
  • Indlæg: 6
En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Dato: 15 ſeptember , 2014, 13:58 »
Sidder og læser om en hønes daglig foder forbrug...
Pr.. ÅR....!
 20kg kornfoder
18kg fritfoder
25kg grøndt
2kg.kalkskaller
0,5kg kråsegrit
0,1kg trækuld
15L.Syrnet mælk og 80L.vand..

Men hvis den har frit udløb... ( en hønsegård ) som de fleste nok har , men hvor der er noget føde den selv kan hente..( grønt og div. )
 15kg. kornfoder
6kg fritfoder
10kg. grønt ( om vinteren )
2 kg kalkskaller
trækuld
15L Syrnet mælk 80L.vand..

Et andet sted i bogen er der lavet en udregning pr dag.... og her er der også " Blødfoder " 
Pr. Dag..
60g.kornfoder + 10g.majs
70g. grønt
50g. blødfoder
Under vitaminer og mineraler står der at man også skal give dem 0,15g. SALT ( kogesalt ) pr kg totalfoder..

 :o Ved ikke hvormange der var klar over at man skulle give sine høns SYRNET MÆLK OG SALT.. 
Men ikke om andet så får man en ide om hvormeget ens høns skal have pr. dag.
I en anden hønsebog ( som jeg lige har afleveret på biblioteket ) var der også en udregning om hønens behov, også dens behov for mad og mineraler til også at kunne give et Æg.... !   Den giver jo et æg på ca. 35 -60 g pr dag... og den skal jo også selv have noget at leve af... :) 
Men det giver da lidt til eftertanke....  /o
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2014, 10:32 Fra Johnny Paulick »

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2014, 14:40 »
Jeg ved ikke rigtig hvad mælken skal bruges til?
Jo mælk indeholder vand, fedt, kalk, nogle vitaminer og mineraler. Mælk i dit skriv er mælk direkt fra koen.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2014, 14:49 »
Mon det gælder for en lille Sebright på 500 gr. og en Jersey Kæmper på 4,5 kg. Eller er det mon for en hybrid på 1½-2 kg. som er de talrigeste høns. ;) :o

Alt andet lige så skal en høne selvfølgelig have dækket sine behov og især når de fleste også forlanger at den skal lægge 365 æg om året.

For en ting er vedligeholdelse/overlevelse, noget andet er ydelser i form af æg og måske også kød.
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2014, 14:51 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2014, 21:38 »
Jeg ved ikke, om jeg gør det rigtigt, men jeg har læst, at høns er eminent gode til selv at finde ud af, hvad der er sundt for dem.
 
Mine får blødfoder (en blanding af kogte fuldkornsris, pasta, kartofler, tomater, kål, hvidløg, madrester, gulerødder osv.) Jeg salter kogevandet, som til vores egen mad.
Jeg beregner ca. 50 g. af dette blødfoder pr. høne/hane. De guffer det i sig i løbet af få minutter, så af og til får de en lidt større portion.

De har fri adgang til blandsædskross (byg, hvede, havre), + et fuldfoder fra møllen, + en blanding af 40% æglægningsfoder + 60% hvede (står på emballagen, at det bør det være).

De løber rundt på et stort græs- og ukrudtsklædt areal, så jeg får "fuckkloen", hvis jeg tror, at mælkebøtter er en delikatesse. Derimod holder de gerne salatorgie, når salaten er løbet i stok, og de kan overtales til at æde squash, hvis frugterne er skåret op. Rå tomater, jordbær osv. er et hit.

Skaller lægges i rigelig mængde i strøet og i hønsegården sammen med groft grus.

Mine høns er ikke fede ud. De stormer glade rundt, lægger pænt med æg, og "teenagerne" mobbes moderat (jagtes, i værste fald holdes fast i en vingefjer).

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #4 Dato: 16 ſeptember , 2014, 20:55 »
Hahahaaaaaa "fuckkloen" til mælkebøtter!!! Det er sjoooovt

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #5 Dato: 17 ſeptember , 2014, 07:10 »
Tror at den syrnede mælk er godt for tarmsystemet. Acidolphilus er i hvert fald med til at holde maven i orden.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #6 Dato: 17 ſeptember , 2014, 18:29 »
Mine får faktisk tit mælk eller syrnet mælk! Ikke at jeg vidste visse bøgerne skriver, at det skal de have..men fordi vi til tider har noget, der lige bliver en dag for gammelt og så får hønsene det... og de eeelsker det
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2014, 09:26 »
Det lyder ellers som en spændende bog - hvad hedder den?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #8 Dato: 20 ſeptember , 2014, 10:03 »
Den bog MÅ jeg da eje,,,, Forfatter, titel og cv.nr. tak  ;D
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Johnny Paulick

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #9 Dato: 20 ſeptember , 2014, 10:25 »
Den ene bog...
"Det rimelige hønsehold" af  Flemming Schiøtte.... (  Den syntes jeg så i det store hele ikke at den var skrevet særlig godt. Den og gik meget op i Økohøns )  ???
Den anden...   
" Den store hønsebog"  af Jørgen Liljensøe .... ( Den har en meget bedre forklaring på mange ting og er forståeligt skrevet til en som mig som er nybegyner )  /o
Og i en af disse bøger var blandt andet også en udregning om værdien af æggets størrelse... Vi vil jo gerne have store æg... men i udregningen blev det vist at blommemæssig så er der langt mere blomme i et lille æg end i store ... Store æg har bare meget mere hvide.!  ::)  Men i det hele taget interessant læsning..

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #10 Dato: 20 ſeptember , 2014, 11:09 »
Lige netop store æg har bare mere hvide
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #11 Dato: 20 ſeptember , 2014, 12:49 »
Ooooh - Schiøtte og Liljensøe, to guruer indenfor høns  /o

Jo, Schiøtte skriver megateknisk og svært at forstå - men han har lavet nogle spændende forsøg!
Mener det var ham, hvis høns levede frit i en skov, og som han aldrig blodfornyede med nye avlsdyr udefra. Og i bogen er vist beskrevet forsøg med immunisere hønseflokken fra coccidiose og hønselammelse, simpelthen ved at lade de svage dø og avle videre på de overlevende.

Så han er "tænkeren", hvor Liljensøe er "pragmatikeren", der fortæller, hvordan man gør - god kombi :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #12 Dato: 20 ſeptember , 2014, 15:10 »
Jeg ved ikke om det var Flemming Shiøtte, men jeg kender i hvert fald til at nogen engang havde brune Danske Landhøns igennem 25 år, uden at blodforny med nogen helst dyr udefra.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nemesis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
  • starter vores første hønsehold i juni 2014.
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #13 Dato: 26 ſeptember , 2014, 22:15 »
Spændende læsning . Det kunne være man lige skulle investere i en ny bog. :-)
- mobilsvar

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: En høne bør daglig have..... men også mælk & salt.! ?
« Svar #14 Dato: 28 ſeptember , 2014, 09:18 »
I bogen "Fjerkræ- håndbog for den praktiske fjerkræholder" - en ældre sag- er der en gennemgang af foderemner. Mælk - specielt skummemælk- er beskrevet som et godt fodertilskud.

1- skummetmælk hører til blandt de mere proteinrige fodermidler. 200g protein pr foderenhed (FE). Bør gives sammen med ekstra korn for at udnytte mælkens protein bedst. 1dl mælk pr høne.

2-mælk indeholder vitamin B2, som har en positiv indflydelse især på æg, der skal bruges til udrugning. Hvis hønsene får rigeligt grønt, får de B2 gennem det.

3-hønsene optager mælken som et ekstra foder (påvirker ikke negativt deres indtag af korn og fritfoder), og det giver bedre ydelse og tilvækst især i vintermånederne, hvor der ikke er så meget grønt.

4-under krigen, hvor det var svært at skaffe foder, var skummetmælk en vigtig del af hønsefoderet.

Iøvrigt en bog der er anbefalelsesværdig på trods af dens alder. Kan sjovt nok ikke se, hvornår den er fra, men jeg vil gætte, at den er fra lige efter krigen. Skrevet af forfattere med høj fagligt niveau. Kan fås antikvarisk.