Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ællingedrab blandt moskusænder  (Læst 7437 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Ællingedrab blandt moskusænder
« Dato: 14 ſeptember , 2014, 12:34 »
Vi har nu 2 gange denne sommer oplevet at mødrene til et kuld moskusællinger på et tidspunkt begynder at jage og hakke de små ihjel. Første gang nåede de at hakke 2 til døde og denne gang er det kun gang var én død og en anden hakket voldsomt i hovedet men stadig i live da vi opdagede det. Hvorfor gør de det? Er det en særlig moskus-ande måde at opfordre til at flytte hjemmefra eller har vi et problem?

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ællingedrab blandt moskusænder
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2014, 13:19 »
i må have et problem/mærkelige ænder. for det er noget jeg aldrig har oplevet. og jeg får rigtig mange kuld ællinger hvert år.

er det mødrenes egne ællinger eller er det en anden mors ællinger der bliver hakket?

for de kan være lidt stride ved andres ællinger, dog kun bide efter dem, men aldrig hakke til døde.

jeg har kun oplevet helt store ællinger tage nyklækkede og "lege" med dem så de hurtigt dør. som om de tror det er en mus eller lignende der skal spises. men har aldrig oplevet voksne gøre andet end kort bide efter de små hvis det ikke er deres egne.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Ællingedrab blandt moskusænder
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2014, 15:06 »
Det er deres egne ællinger - 2 ænder har i fællesskab udruget ællingerne. Det har de gjort ved begge kuld - samlet alle æg i én rede, hjulpet hinanden med at bygge reden og fore den med dun og skiftedes til at ruge. Da ællingerne så kom ud så fulgtes alle ællinger med de 2 mødre rundt i den indhegning de har for sig selv. Første kuld var kun ca. 3 uger gamle før massakren udspillede sig  denne gang er de noget større - jeg vil tro 5-6 uger. Vi har nu skilt dem ad så mødrene er kommet ud til de voksne vandfugle og gå og ællingerne har fået en indhegning for sig selv.
Der er et hegn imellem hvor de voksne vandugle går og ællingernes område. De 2 mødre står konstant op ad det hegn og kalder på ællingerne som reagerer ved i flok at søge mod hegnet. Kan man forestille sig at det er syge (det så de ikke ud til) eller svage (de havde uld størrelse som de andre) som mødrene "vurderer" ikke har en chance?
Ellers må de 2 damer fedes lidt op og så bliver de slagtet.     

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Ællingedrab blandt moskusænder
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2014, 17:13 »
Det er bestemt ikke normalt. Jeg har flere hold hvor mor stadig går med hendes ællinger selv om de er voksen nu. Jeg ville slagte de to mødre hvis de var mine.
Moskus er meget stærke vanedyr og opfører sig det samme hver år. Jeg har en som altid vil tilbage til reden efter hun er kommet ud med hendes ællinger. Hende skal jeg bare lukke ind de første dage i hendes ællingehus. Selv om hun er stækket kan hun klatre op af en 180 cm høj hegn. Efter to dage er alt i orden igen og passer hun ællinger som hun skal.
Det er til at leve med, men sådan en par kannibaler ville ikke få flere chancer ved mig.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ællingedrab blandt moskusænder
« Svar #4 Dato: 14 ſeptember , 2014, 22:59 »
ja er det foregået sådan så var de også slagtet her. det er ikke normal opførsel og det har jeg aldrig oplevet. her går de også ofte med deres ællinger til de er voksne.

jeg har aldrig nogle der ruger sammen mere. men det er sket få gange at nogle får ællinger samme dag/e og de derfor får blandet sig og begge mødre går med alle ællingerne sammen.

mine ruger i mælkejunger og jeg flytter normalt and og ællinger når alle er klækket. ikke fordi de ikke kan gå blandt flokken, men fordi det bare gør det nemmere med fodring og vandforhold til de små for sig med mor.

har andemor gået med sine ællinger i bare nogle dage, ved hun hvilke der er hendes (hvis de skulle blive blandet) og her bliver de beskyttet mere end hvad nødvendigt er.

jeg oplever også at de er forskellige og det er det samme hvert år. har en and der efter 3 -4 ugers ællinge pasning bare gerne vil tilbage til flokken igen. (begynder at ligge æg igen og gå meget ved hegnet).  har også haft en i år der blev taget fra sine ællinger da de var rimelig store og nemt kunne klare sig selv. hun går stadig indimellem nu ved hegnet med stort set voksne ællinger og gerne vil ind til dem. de kommer så også ud til deres mor nu da alle får det samme foder. men det er sjovt der er så stor forskel på dem.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Ællingedrab blandt moskusænder
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2014, 15:40 »
Tak for de kyndige indlæg - det har gjort beslutningen om at slagte dem (som vi jo egentlig godt vidste var nødvendigt) nemmere. Vi må se om der i ællinge-flokkene skulle være et par flotte hunner som kan overtage æglægnings- og udrugningsarbejdet.
Sonja

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ællingedrab blandt moskusænder
« Svar #6 Dato: 15 ſeptember , 2014, 17:51 »
jeg ved så ikke om den mærkelige adfærd er arvelig, men du må prøve og se.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællingedrab blandt moskusænder
« Svar #7 Dato: 16 ſeptember , 2014, 21:51 »
Kan det være den fælles rygning, der er skyld i det? Altså pludselig tror andemor at alle ællinger er den andens, og derfor bliver arrige overfor ællingerne?

Og du er sikker på,at det ikke er en andrik der har Været på spil?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Ællingedrab blandt moskusænder
« Svar #8 Dato: 16 ſeptember , 2014, 22:29 »
Om det er den fælles rugning ved jeg ikke, men det er ikke en andrik - han går sammen med de øvrige voksne vandfugle mindst 100 m væk fra mødre og børns indhegning.
Jeg har talt med en biolog, som siger at gæs og ænder, i modsætning til høns hvor det er instinkter, lærer deres omsorgsadfærd af erfaring (jeg kan ikke huske hvad det hedder på fagsprog). Det vil sige at maskinudrugede dyr har større udfordringer end naturligt udrugede med udrugning og forældrerollen - de 2 damer er maskinudruget. 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ællingedrab blandt moskusænder
« Svar #9 Dato: 17 ſeptember , 2014, 11:13 »
Det tror jeg nu ikke, jeg havde en Svanegås lavet med rugemaskine, som var en fortrinlig mor. Jeg tror nu mere på at der findes gode og dårlige mødre indenfor alle racer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ællingedrab blandt moskusænder
« Svar #10 Dato: 20 ſeptember , 2014, 21:56 »
jeg tror heller ikke det er maskin rugningen der gør det. de instinkter ligger så godt gemt. så tror jeg mere på de bare kommer fra dårlige mødre og det den vej er arveligt.

hører indimellem om nogle der har moskus der også er dårlige rugere. så nogle stammer kan så nok også bare være dårlige mødre.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.