Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rede med skruk udenfor ?  (Læst 3108 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
rede med skruk udenfor ?
« Dato: 14 ſeptember , 2014, 10:45 »
vores høns har altid fri adgang til haven, og nu har de så åbenbart i længere tid, lagt æg i en fin fordybning i en træstamme. Den rede fandt vi igår og med en skruk høne på. Men vi er jo i oktober før der Evt kommer kyllinger og udenfor er der jo regn osv. Bør jeg forsøge at flytte reden ind? eller måske helt stoppe det Pga årstiden?

Mvh og tak for Evt svar :-)
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: rede med skruk udenfor ?
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2014, 13:00 »
Det vil være en god ide at flytte hønen og æggene ind i hønsehuset. Men husk at Flytte dem/den i en kasse fra træstammen der er indrette til at hun kan fortsætte sin rugning i den. bunden i kassen skal være fugt jord eller sand og så strøelse, f.eks. halm, hø (tørret græs) eller spåner.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: rede med skruk udenfor ?
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2014, 17:20 »
Hvorfor fugtig jord?
Det har jeg ikke hørt om andre der har gjort og synes heller ikke det lyder så sundt for hverken æg eller høne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: rede med skruk udenfor ?
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2014, 18:03 »
Hvis du f.eks. bruger en kattetransportkasse til at høne ruger i og du kommer tørt strøelse i vil fugtigheden som æggen skal have vær får lav.
Er det sundt at ruge på jorden (hønens natur) ?
Jeg har selv prøve at der var for lave fugtighed. kyllinger døde på vej ud af ægget. I en rugemaskine skal man altid holde temperaturen og fugtigheden. Høne skal nok selv regulere temperaturen, men fugtigheden kan hun ikke selv.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: rede med skruk udenfor ?
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2014, 07:26 »
Hønen genererer selv den fugtighed der skal til, også selv om hun lægger på tørt strøelse. Mine skrukker ligger på spåner som bliver skiftet en gang pr. uge, og der kommer altid fine kyllinger ud. Jeg lægger æggene i vand (vandprøven) et par dage før klækning og lægger æggene fugtige ud under hønen, for at "booste" fugtigheden op til klækningen.
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2014, 08:13 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: rede med skruk udenfor ?
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2014, 07:51 »
Nu er jeg jo en gamle en, der jo har haft høns så længe jeg kan husk. Det har altid være en god ide at lægge en græstrov i bunden af redekassen. Høne kan ikke selv skabe nok fugtighed hvis de ikke har lave en naturlig rede, her vælger de et sted med den rigtige fugtighed. Redematerialet må ikke skiftes i rugeperioden da nogle hønene så forlade rede. Jeg kender godt til det råd hvis høne forlader rede så læg hende på æggen igen og en mursten på ryggen.
Forøvrigt så bruger jeg selv hampestrøelse, der er mindre fugtighed i så det suger bedre.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: rede med skruk udenfor ?
« Svar #6 Dato: 15 ſeptember , 2014, 08:25 »
Jeg skriver blot hvad mine egne erfaringer er. Jeg har haft problemer med utøj i redekasserne, så her skiftes alt redemateriale med jævne mellemrum, også selv om der ligger fruer på æg. De er heldigvis aldrig gået af reden af den grund. Min trofaste skruk på 5½ år blev "mor" igen for en uges tid siden. Hun havde ligget på tørre spåner iblandet lavendel, i hele perioden :).

For ikke at spamme tråden alt for meget, så er mit bud på skrukhønen udenfor: jeg ville flytte hønen indendøre, hvor der er ly for rovdyr, regn og blæst, og snart også nattefrost (brrr).
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2014, 08:28 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"