Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider  (Læst 8843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ThomasSLaursen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Blodmider
« Dato: 10 ſeptember , 2014, 14:52 »
Vi (hønsene) har fået blodmider, og behandlingen er på vej med posten, så det får vi nok snart styr på.

Men så kom konen lige med et godt spørgsmål.
- Går blodmider på mennesker og/eller hunde?

Nogen der ved noget?

 :o
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2014, 17:03 »
Det gør de ikke. De kravler gerne rundt på dig, men de suger ikke. Held og lykke med krigen mod miderne. Jeg er selv i fuld sving her.  :(
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Blodmider
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2014, 18:34 »
Men de kan godt gå på jeres andre fugle.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blodmider
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2014, 21:52 »
Gnavere, krybdyr og fugle skulle de holde sig til.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Blodmider
« Svar #4 Dato: 13 ſeptember , 2014, 21:29 »
Gid der fandtes nogle blodmide-ædene insekter, man kunne sætte ind i hønsehuset. Jeg HADER de små vampyrer. Opdagede dem heldigvis hurtigt i mit lille skrukhus denne gang. En høne blev karakterisk sløj...

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blodmider
« Svar #5 Dato: 14 ſeptember , 2014, 08:04 »
Gid der fandtes nogle blodmide-ædene insekter, man kunne sætte ind i hønsehuset.
Prøv at spørge Janni Hiltunen. Jeg mener hun købte rovmider da hun havde et angreb for nogle år siden. Om det virkede, kan jeg dog ikke huske. Jeg har givet op, og kørt en tur til Dr. Dyr med blodmider og en høne. Dyrlægen så miden i mikroskopet, og det gjorde jeg også! <R Så fik jeg en hel flaske medicin med hjem til at dryppe hønsene med. Der er tilbagehold på æg og kød i 30 dage, men jeg kan simpelthen ikke komme af med de kryb på anden måde. Jo, hvis jeg brænder hønsehuset af >:(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blodmider
« Svar #6 Dato: 14 ſeptember , 2014, 10:38 »
Jeg satte for sent ind med rovmiderne. Men det kan bruges forebyggende, sådan at man sætter den ud om foråret så de æder blodmiderne inden de formerer sig eksplosivt.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Blodmider
« Svar #7 Dato: 14 ſeptember , 2014, 10:48 »
Hvor køber man rovmider og hvad koster de?
Her er hønsehuset vasket i brun sæbe, og alt inventar står nu ude i regnen. Bæsterne og jeg er i krig. TØS bestilles strax i morgen og så får huset en omgang.
Venlig hilsen
Eva

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Blodmider
« Svar #8 Dato: 14 ſeptember , 2014, 10:49 »
Det vil jo være fint til foråret at sætte ind med rovmider der så arbejder hele sommeren.
Venlig hilsen
Eva

Offline vini

  • Bruger
  • Indlæg: 44
  • hønsefødder gulerødder...
Sv: Blodmider
« Svar #9 Dato: 14 ſeptember , 2014, 11:10 »
Blodmider, suk.
Syntes de har været vild svære at bekæmpe i år (måske det er varmen, der gør at de formerer sig sådan). Har vaske og tætnet og malet hønsehuset indvendig. Drysse med kiesel, hvor de støvbader og i går fyldte jeg redekasser med sand tilsat kiesel i stedet for halm. (nu venter jeg på og damerne accepterer og vil lægger æg der)
Har også chrysantemum (tror ikke det er stavet rigtigt) dråber som de får under vingerne.
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blodmider
« Svar #10 Dato: 14 ſeptember , 2014, 12:53 »
Jeg bestilte rovmiderne i Holland, kan ikke huske navnet men fandt det via Google. Men de kan vist sagtens købes herhjemme, de bliver brugt i drivhuse.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Blodmider
« Svar #11 Dato: 16 ſeptember , 2014, 21:01 »
WOW!!! Det må vi da ha styr på!! Biologisk bekæmpelse spiller MAX!! Og ethvert kneb gælder mod de små sataner.

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Blodmider
« Svar #12 Dato: 17 ſeptember , 2014, 09:05 »
Jeg er også ny med høns og her er mine første erfaringer med lopper, lus og blodmider på høns og i hønsehus- og gård.
Jeg fjernede alle siddepinde i hønsehuset og kunne konstaterede at der sad klaser af blodmider ved beslag i væggen.
Jeg sprøjtede direkte på utøj med Chok fluespray (købt hos amerika-thisted). Vaskede så alt af i brun sæde. Da det var tørt kalkede jeg vægge og gulv med Hemexcide blandet op med vand 1:3. (købt hos bangs.dk) Det er også blevet strøget tørt i halm, spåner og redekasser. Det hjalp øjeblikligt. Jeg satte nye siddepinde op.
Høns har fået droplop i nakken (købt hos købt hos amerika-thisted) og er blevet sprøjtet med Chok fluespray under hver vinge og i gumpen. (det blev gjort om aften hvor de var gået til ro)
Hønsene stortrives nu og æglægningen er gået 30 % op.
Hemexcide er et vidundermiddel, og økologisk. Det er knuste skaldyr der er lavet til pulver. Det virker på den måde at det klæber sig til miderne og lopper, som dør i løbet af et døgn. Det var et tilfælde jeg fandt ud af det. Jeg har endvidere fjernet alt gammel halm fra hønsegåden, og der også er sprøjtet med Hemexcide. Nu er der også meget få fluer tilbage.
Et stort arbejde, men en stor betydning det havde for hønsene. Jeg var ikke selv klar over at det var så galt fat

Hermexside kan købes hos bangs.dk i 25 kg sække. Det ligner mel. Det er lidt meget, men jeg har så delt ud til andre hønsevenner. Det var ikke dyrt ca. 260,- kr. og varen kan leveres til døren.

Jeg er aldrig mere i tvivl om, hvad jeg selv skal gøre, nu hvor jeg har set hvor godt og effektivt det virker med naturprodukter og det virker fra dag 1.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Blodmider
« Svar #13 Dato: 17 ſeptember , 2014, 12:20 »
Mine erfaringer med efterbehandling af blodmider er brunsæbe.  ”Ren brunsæbe” i alle revner og sprækker der må godt være varmt så det er mere tyndt flydende. Redekasser, gulv og vægge afvaskes med en mere stærkere blanding  af vaskevand end der bruges til gulv vask. Husk IKKE at efterskylle, kom strøelse og rede materiale i hønsehuset. Det kan være godt at blande Hemexcide i strøelse og rede materiale.  :)
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Blodmider
« Svar #14 Dato: 20 ſeptember , 2014, 11:58 »
Nu er kæresten desværre lige draget afsted med kameraet, hvor jeg ellers havde taget nogle skrækindjagende billeder til jer:
Et kyllingehus sort! - og jeg mener SORT!! - af blodmider.
Jeg fatter ikke, at jeg ikke har set dem før det kom så vidt! Meget pinligt…

I huset gik en høne med tre to-måneders dværgkyllinger. Ingen af dem har lidt skade, mærkeligt nok - de kunne ligeså godt have været ædt levende!
De blev selvfølgelig straks flyttet over i et andet kyllingehus (som først blev tjekket for mider, samt renset og sprøjtet og udluftet inden).

Og så gik jeg ellers i krig mod de sorte horder:

Blandede 1/2 liter vand med

- 12 dråber Insektfri Koncentrat fra ECOstyle: Koncentreret pyrethrin til opblanding, og af den naturligt udvundne slags udtrukket fra krysantemumblomsten.
Samme aktivstof som i StaldChok og FlueSpray og MatasInsektfri, men hvorvidt pyrethrinen heri er af den naturligt forekommende slags (krysentemum) eller en kemisk fremstillet ved jeg ikke. Same-same but different. Et argument for at bruge den naturligt forekommende kunne være, at den kemiske er 100 % det samme stof hver gang fremstillet efter en nøjagtig formel, mens det stof man udtrækker fra en plante vil være en lille smule forskelligt hver gang, fordi plantens indholdstoffer varierer med vind og vejr og ukrudts- og insekttryk. Og de små variationer kan være med til at forebygge resistens… har jeg læst... et eller andet sted ::)

- 12 dråber lavendelolie
- 12 dråber tetræolie
- 12 dråber grapefrugtkerneolie (BioCitridal)
- 6 dråber timianolie

som jeg tilfældigvis havde på lager, og som alle har insecticid og/eller antiseptisk virkning.

Sprøjtede alle kanter, revner og sprækker, mens miderne forsøgte at flygte. De nåede ikke langt. Og har ikke rørt sig siden  <B
Næste skridt er at få tømt huset næste gang jeg skal have bål, og så for det en tur med haveslangen, måske højtryksrenseren, samt en gang brun sæbe (det er nemlig godt - både ætsende og udtørrende) og måske også en gang hydratkalk. Og så tørre indtil næste år, hvor det sikkert lige bliver sprøjtet en ekstra gang med ovenstående, inden det bliver taget i brug igen.

Ovenstående blanding er MEGET stærk, så jeg kunne ikke drømme om at bruge den direkte på dyrene eller mens de er i huset.
En mildere blanding, måske halvt af hver, ville jeg nok -måske- turde anvende direkte på (voksne) dyr.
For selv om det er 'naturlige' planteudtræk, så er der jo tale om planternes eget værn mod bl.a. gnavende insekter, og stofferne kan i for høj dosis være giftige = forårsage hovedpine, kvalme, eksem osv.
Fordelen ved at bruge disse midler frem for f.eks. fipronil (virkestoffet i Frontline) er, at de nedbrydes hurtigt.
For pyrethrin er nedbrydningstiden ca. 3 dage.
For fipronil er den 60 dage (så hudt jeg visker).

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)