Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjemmeblandet foder, opskrifter?  (Læst 11591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Dato: 09 ſeptember , 2014, 21:28 »
jeg skal til at blande alt mit foder selv.

søger derfor opskrifter på blandingsforholdet. både til startfoder, vokse/slagtefoder og æglægningsfoder.

jeg vil bruge disse fodermidler:

hvede
byg
fiskemel
majs
vitaminer/mineraler (vispumin)
foderkridt hvis nødvendigt


og hvis andet bliver nødvendigt. eks lidt levertran hvis pulverne ikke vil binde på kornet og ligger tilbage i fodertrugene.

er der nogle der ligger inde med blandingsforhold som dækker kyllinger/ællinger og som voksne dyr?

jeg ønsker ikke at bruge de dyre sække start og æglægningsfoder mere, som alligevel indeholder mest korn. men har svært ved at finde blandingsforholdene så det dækker dem ind.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2014, 21:54 »
Nu har jeg den desværre lånt ud, men i min gamle bog om hønsehold som er fra trediverne, skrevet af W A Koch (tror jeg nok han hedder), står det præsist hvordan man gør, ellers står der forskellige opskrifter i " den nye komplette håndbog i selvforsyning " af John Seymour.
Jeg har brugt de første som guide i flere år, og de virker, også selv om nogle af foder emnerne ikke kan skaffes i dag.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2014, 13:16 »
Næringsindholdet i både hvede, byg, majs og fiskemel kan svinge en del, også alt efter opbevaringen. Anbefalingerne til foder svinger også lidt. Dyrenes behov afhænger også af vind og vejr.
Så det er ikke let at finde/lave præcise opskrifter.

Men mon ikke det er noget i retning af:

Byg og hvede: 80 %
Majs: 11 %
Fiskemel: 6 %
Foderkridt: 3 %

Kornmængden bliver jo ret høj når du kun har fiskemel til at hæve proteinmængden. Jeg ved ikke om det er hensigtsmæssigt. Så vidt jeg kan se bør man aldrig bruge mere end 10% fiskemel. Har du overvejet ærter?

Du skal næppe bruge mere majs end dette. Så kommer mængden af fiskemel nok for højt op.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline ThomasSLaursen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2014, 15:03 »
Jeg blander lidt i hånden hver dag. Det giver lidt variation, og jeg kan vurdere lidt på, hvad de skal have.
Jeg syntes nemt foderkridt kommer til at virke "dominerende" i blandingen, så jeg har lidt fortrudt købet af 25kg af det!!! 3% lyder for mig meget højt, men det afhænger nok også af, hvad hønsene ellers har adgang til. Med 3%, så vil maden være grå af kridtet, og mine høns vil ikke syntes om det. De foretrækker knuste skaller.
Solsikke er også et sikkert hit, hvis du skal have lidt mere variation i foderet. Og der er lidt ekstra brændstof til vinterperioden. 
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline Jaue

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2014, 17:14 »
Hvis man kender en mælkeproducent, kan man sikkert få lov at købe lidt rapskage og/eller soyaskrå hos ham. Det er noget billigere end på foderstoffen. Mine høns er faktisk ret vilde med rapskage.
Blandingen kunne se således ud
Hvede 50%
Byg 14 %
Majs 10%
Soyaskrå 9 %
Rapskage 10%
Fiskemel 4%
Foderkridt 3%

Bland selv videre i regnearket. Kolonne C13 skal give 100

1.5 New Hampshire

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #5 Dato: 10 ſeptember , 2014, 22:55 »
tak for alle de gode forslag  /o spørgsmål kommer nok også når jeg får kigget nærmere.

jeg har fået at vide fra flere at fiskemelet er nok protein mæssigt. også uden at give afsmag i kød og æg. havde ellers soyaskrå i tankerne også (selv om jeg kan huske hønsene ikke var så vilde med det)

jeg vil bruge fiske mel da jeg har haft problemer med mine ællinger ikke får nok animalsk protein på det ellers dyrt indkøbte foder.
rapskager har jeg muligvis let adgang til. det vil jeg lige undersøge hvis det er et hit hos dem og samtidig giver noget olie indholdigt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #6 Dato: 13 ſeptember , 2014, 22:32 »
en spand byg, hvede, ærter og majs + ½ spandfuld rapskage, + lidt vispumin, det hygger mine sig på alt fåes i øko, og det males ikk til hønsene

Offline MikeNorbert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #7 Dato: 16 ſeptember , 2014, 19:42 »
Det er vigtigt at tænke på protein indhold, jeg er selv igang med at finde opskrifter, og jeg er foreløbig kommet til følgende resultat, om det er start, vokse eller æglægnings foder indeholder de stort set det samme, der er nogle små variationer, men til sidst indeholder de lige meget protein, det er +/- 1g, alle indeholder de masser af korn.

Min opskrift kommer til at se sådan ud til 1 kg foder.

Byg                  157g
Hvede               500g
Havre                 70g
Majs                   40g
Ærter                123g
Soja skrå, grov  100g
Fiskemel              10g
Derudover skal der tilsættes lidt Vispumin og lidt levertran, men det er i så små mængder at det ikke er regnet med i vægten.
Til vinter regner jeg med at give lidt mere majs, lidt mindre byg, der er mere energi i majs.
Jeg går ikke så meget op i om det er økologisk eller ej, det handler om at dyrene skal have det godt, og jeg er af den overbevisning, at foderpiller er opfundet af industrien, til industri høns, der aldrig ser et græsstrå, det er derefter lykkedes dem, at overbevise os om, at det er det eneste rigtige foder for vores høns, høns der går ude og skraber, de finder frø af div. planter og urter, de spiser græs og urter, de finder orm og insekter, altså naturlig adfærd.

Mvh Mike Norbert

Tværstribede Plymouth Rock 1,7,0
New Hampshire 0,0,10

Offline ThomasSLaursen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #8 Dato: 16 ſeptember , 2014, 20:54 »
Mike, ærter er det tørrede ærter?
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #9 Dato: 16 ſeptember , 2014, 22:56 »
Tak Mike.  /o

er det nødvendigt med den store andel ærter for at få protein delen op? og hvad ligger det samlede protein indhold på? tænker det lyder af meget uden at have prøvet at regne på det. ville rigtig gerne kunne købe ærter billigt, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde foder ærter til en fornuftig pris.

« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2014, 23:04 Fra maja1981 »
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Nina Vitale

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #10 Dato: 16 ſeptember , 2014, 22:59 »
en spand byg, hvede, ærter og majs + ½ spandfuld rapskage, + lidt vispumin, det hygger mine sig på alt fåes i øko, og det males ikk til hønsene
Kristian...... må man spørge hvad din kilopris ender på?
Nina
Sumatra, sort
Amrock
Maran, sort & blå kobber
Danske landgæs, broget
Moderne Engelske dværg kamphøns
0,1 Hønseelskende barn
1,0 Dejlig mand;-)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #11 Dato: 16 ſeptember , 2014, 23:26 »
har ikk regnet på det men med fodderstof priser vel 5-6 kr pr kg, men kender et par økologer og har nogle gange lavet fine handler med dem

korn og majs har ca 8-9 proteinenheder ærter er vist ca 18-20 og og mine rapskager ca 32, og det skal tilstræbes at ha ca 15 -16 stykker i den færdige blanding, jeg ligger vist på 13-14 stykker, men min dyr er heller ikk højt ydende produktionsdyr, men hyggedyr

Offline MikeNorbert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #12 Dato: 17 ſeptember , 2014, 18:15 »
Citér
Mike, ærter er det tørrede ærter?
Ja, det er tørrede ærter.

Citér
er det nødvendigt med den store andel ærter for at få protein delen op? og hvad ligger det samlede protein indhold på? tænker det lyder af meget uden at have prøvet at regne på det. ville rigtig gerne kunne købe ærter billigt, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde foder ærter til en fornuftig pris.
Ærter og fiskemel og soja skrå er for at få mere protein, må i øvrigt nok justere lidt på mængden, årets kornhøst er katastrofalt lavt på protein. Ærterne er købt hos Danish Agro, jeg mener jeg gav 3,86 pr kg, under halv pris af Land og Fritid, majsen er købt hos Land og Fritid til nogenlunde samme pris, jeg tog 100 kg af hver.
Jeg ender på ca 17g protein pr 100g
Mvh Mike Norbert

Tværstribede Plymouth Rock 1,7,0
New Hampshire 0,0,10

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #13 Dato: 17 ſeptember , 2014, 21:17 »
okay, tak for svar. det lyder som mere proteinholdig med den blanding, end det er.
jeg køber alt mit korn og majs af bønder (de sidste år er kornet fra kærestens job) og bruger ret store mængder. vi snakker mange ton. her er målt 9,1 % protein i hveden i år.

ærter ville jeg gerne finde den vej også, men det er endnu ikke lykkedes. husker ikke hvad jeg gav da jeg købte sidste år, men det var ikke billigt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: hjemmeblandet foder, opskrifter?
« Svar #14 Dato: 18 ſeptember , 2014, 14:17 »
ærter hos bønder findes bedst i byg ærteblandinger, hos kvægbønder