Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min hønsegård  (Læst 2460 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Min hønsegård
« Dato: 02 ſeptember , 2014, 19:05 »
Ja jeg er lidt i god tid, da kyllinger kun er ved at klække. Har bygget en lille hønsegård, selvom planen er, at de skal ud i haven hver dag. Er pladsen i indhegning ok til 5 høns?
Har ombygget gammel legehus, fuget alle træk steder og testet med stearinlys, så jeg er sikker på, at det ikke trækker. Har bygget 3 redekasserne, 2 sovepinde med lortebræt under. Væghængt vand og fodetrug.

Ser det om ud?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Min hønsegård
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2014, 19:09 »
Hvor ser det altså bare godt ud, og du har tænkt på det hele /o.

Når hønsene kommer på friland hver dag, er det indhegnede område ok til dem, men regn med, at de vil smudse dine fliser temmelig meget til ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Min hønsegård
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2014, 19:12 »
"Fliserne" er blot et beton underlag, som der var i haven. Tænkte, at ræven, mår, osv ikke kunne grave sig ind i huset så. De må skide alt hvad de vil, jeg fejer bare :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Min hønsegård
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2014, 19:52 »
FLOT er det /o /o

(sådan et drivhus kalder vi Hønse-Lalandia herhjemme, da hønsene elsker at hygge sig derinde på kolde vinterdage)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Min hønsegård
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2014, 19:55 »
Dejligt at høre, havde nemlig tænkt, at de måske ville bruge det om vinteren

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Min hønsegård
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2014, 20:15 »
Dejligt at høre, havde nemlig tænkt, at de måske ville bruge det om vinteren

De vil elske det - så kan man også få et tørt støv/jordbad hele vinteren igennem. Når der er hård nattefrost, har jeg tændte bloklys stående derinde. Det holder jorden frostfrit og det oplyste drivhus ser også hyggeligt ud i de mørke aftener.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frkrytter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Min hønsegård
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2014, 21:07 »
Brænder de sig ikke på det?

Et andet spg, skader det høns, at de gerne må gå ind i mit hus?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Min hønsegård
« Svar #7 Dato: 03 ſeptember , 2014, 06:43 »
Brænder de sig ikke på det?

Et andet spg, skader det høns, at de gerne må gå ind i mit hus?

Stearinlysene er kun tændt om natten, hvor hønsene sover i deres eget hus. Man skal bestemt ikke have levende lys tændt i nærheden af fjerdragter ;)

Til dit andet spørgsmål - he he ... nej, det skader ikke dine høns, at de må komme i DIT hus, men de synes nok, at det skader dem, når de en dag ikke må. Det første år jeg havde høns, fik fjerene også lov til at gå ind og hilse på, når det passede dem. Da det blev vinter og koldt, blev favoritopholdsstedet foran en tændt brændeovn



og så skulle der jo også lidt beskæftigelse til



den efterfølgende vinter havde jeg fået lidt flere høns, og jeg syntes også, at jeg havde brugt frygtelig meget tid på at gøre rent efter en dag med høns i huset, så herefter blev man kun inviteret indenfor en sjælden gang imellem  - sidste vinter var HønseLalandia et stort hit, og ingen forsøgte at komme ind til brændeovnen.

Jeg havde ikke tænkt på, at store temperatursvingninger ikke er så godt for høns, så mine gik en vinter inde i i godt 20 grader om dagen og gik så ud i den frosne luft og sov i deres hus i frostgrader - ingen fjer tog skade af det, men det er nok ikke så sundt for dem. Dette skal du lige tænke over, hvis du får medlidenhed med hønsene til vinter, hvor det er rigtig koldt ;)



« Senest Redigeret: 03 ſeptember , 2014, 10:25 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14