Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønse-venlig instruktion i drikkenipler?  (Læst 4526 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Hønse-venlig instruktion i drikkenipler?
« Dato: 29 August , 2014, 22:58 »
Jeg har en fin spand med 8 røde drikkenibler i fra America:
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&ukategoriid=451&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=8

Men... hvordan i alverden lærer jeg hønsene at drikke af dem??? <Q

Jeg har ladet hønsene "tørste" og så tålmodigt vist, hvordan der komme vand ud, når man nøkker til drikkebinplerne... nada, ikke en tanke... De kigger kun på jorden, hvor dråberne falder og forsøger så at drikke af jorden.....  <W

Hvad kan jeg gøre for at få ti-øren til at falde.... ?

Mvh. Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Hønse-venlig instruktion i drikkenipler?
« Svar #1 Dato: 30 August , 2014, 08:20 »
Tja! Jeg har faktisk opgivet. Der var enkelte af mine fjer, der godt kunne finde ud  af at drikke fra den, men resten.... ::). Så nu er den pillet ned og et stort drikketårn (det galvaniserede med plads til 30 l) opstillet i stedet.
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hønse-venlig instruktion i drikkenipler?
« Svar #2 Dato: 30 August , 2014, 09:59 »
At vand skal findes ved jorden, er jo den naturlige måde for høns at få noget at drikke på.

Om drikkeniblerne overhovedet er egnede til høns og om de får nok at drikke på den måde, blev for noget tid siden diskuteret i en laang tråd på facebooksiden
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Hønse-venlig instruktion i drikkenipler?
« Svar #3 Dato: 30 August , 2014, 11:18 »
Nu købte jeg mine fra honseland.dk og mine høns lærte det hurtigt. Men! Det virkede som om, de ikke var så interesserede i systemet når det blev sat op inde i huset. Da jeg satte det udenfor i deres løbegård begyndte de alle at bruge det. Måske fordi solen skinner på niplernes metaldel? Men de lærte at bruge den i løbet af en enkel dag. Beholderen er tilgengæld så stor og sort, at de var bange for den i starten, måske gjorde den dem nysgerrige.

Offline Dreamer81

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Hønse-venlig instruktion i drikkenipler?
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2014, 13:39 »
Fungerer fint hvis hønsene har haft dem helt fra de var kyllinger....

Offline DoktorLarsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Hønse-venlig instruktion i drikkenipler?
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2014, 15:56 »
Nu har jeg fået yderligere et par høns og de begyndte ca. fem dage efter deres ankomst at anvende niplerne (som jeg har fra honseland.dk)

Første gang jeg satte dem op var der kun en eller to der viste interesse for dem. Det var nok efter, at jeg et par gange havde vist dem, at der løb vand ned, når man rykkede på pinden.

Dagen efter fik de vand om morgenen som de drak op. Da de senere på dagen gerne ville have vand lærte de, at der kom vand ud af drikkeniplerne. Det gjorde de dels ved at se på den ene høne, der kunne bruge den og dels på mig, der aktiverede den så vandet løb til gulvet.

Nu bruger de alle sammen drikkeniplerne, og det til trods for, at jeg i forbindelse med anskaffelse af flere høns havde sat et drikkekar ud til dem. Ikke engang de nye gider bruge drikkekaret længere. Det er som om de finder det sjovt, at bruge drikkeniplerne, men hvad ved jeg om det. ::)
« Senest Redigeret: 06 ſeptember , 2014, 15:58 Fra DoktorLarsen »