Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bekæmpelse af mikroinsekter  (Læst 7691 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Carlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
  • 1 lys Sussex 1 Mørklægger
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #15 Dato: 30 August , 2014, 20:46 »
Kan det være på grund af blodmider inde i hønsehuset, at vores høns lige pludselig ikke vil 'gå i seng' i huset om aftenen? De går nemlig gerne derind i løbet af dagen og lægger æg i redekasserne. Men gå i seng derinde, som de indtil nu har gjort i månedsvis, vil de ikke længere. De bliver siddende på pinden udenfor.
Nu er vi begyndt at løfte dem op til hullet, så de går derind om aftenen. Men - vænner de sig ikke bare til den servicering???
Med venlig hilsen
Henrik Carlsen🐔

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #16 Dato: 30 August , 2014, 22:19 »
Det kan godt være pga. blodmider. I hvert fald har jeg, når hønsene begynder at insistere på at overnatte i volieren, kunne notere mig, at andre var flyttet ind i hønsehuset...

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #17 Dato: 31 August , 2014, 00:00 »
Ja, det kan det sagtens være!
I naturen sover fasanen aldrig ret mange nætter ad gangen i det samme træ, for så begynder krybene at indfinde sig - og fasanfatter finder sig et nyt træ at sove i.
Men vores høns - ja, dem har vi jo valgt for, og de kan så 'kun' vælge ikke at ville til pinds...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #18 Dato: 01 ſeptember , 2014, 10:03 »
Det er da klart at hønsene ikke har den store lyst til at gå ind i et hus om natten, hvor de ved at de bliver overfaldet af blodsugende kravl.

Blodmider kan være et så stort problem at der kan ses mistrivsel (afmagring/ nedsat æglægning) og endda død, hvis det er kyllinger og ungdyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub