Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bekæmpelse af mikroinsekter  (Læst 7656 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Carlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
  • 1 lys Sussex 1 Mørklægger
Bekæmpelse af mikroinsekter
« Dato: 28 August , 2014, 17:41 »
Vi har haft 2 høner (lys Sussex) siden ultimo maj i år. De stortrives i hønsegården, leverer flotte brune æg og er et par rigtige hyggelige 'madammer'. De får kraftfoder, grønt, guf, insekter osv.
Vi anvender strøelse i deres hus/redekasser. Nu har jeg opdaget, at der i strøelsen er nogle mikro små insekter (under 1 mm), der vimser rundt på hænder og arme i MASSEVIS, når jeg muger ud.
Vi har nu sprayet hønsehuset og høner med MATAS INSEKTSPRAY, skiftet strøelse-pakning for at få helt friskt strøelse ind men lige meget hjælper det.
Hvad er det for nogle dyr, og hvordan bekæmper jeg dem? Jeg er novice her..
Hilsen Henrik.
Med venlig hilsen
Henrik Carlsen🐔

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #1 Dato: 28 August , 2014, 18:01 »
Det lyder som blodmider, som i år (pga. af al varmen) har haft kronede dage.

Blodmider bor i revner og sprækker og kommer for det meste kun frem om natten for at suge blod fra hønsene. Så når de ses om dagen, så ER der rigtigt mange.

Blodmider kan gøre meget store skader og kan faktisk suge kyllinger "tomme" så de mistrives og dør.

Et meget effektivt middel mod blodmider er Hemexcide, som enten kan bruges tørt eller opslemmes i vand.

Prøv at søg på Hemexcide. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik Carlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
  • 1 lys Sussex 1 Mørklægger
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #2 Dato: 28 August , 2014, 18:56 »
Går disse dyr også på mennesker? Eller kan jeg regne med, at de 'falder af' og ikke suger menneskeblod?
Med venlig hilsen
Henrik Carlsen🐔

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #3 Dato: 28 August , 2014, 22:21 »
De kan kun leve på gnavere, krybdyr og fjerkræ
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #4 Dato: 29 August , 2014, 08:11 »
Blodmiderne kan du hjælpe over i en anden tilværelse ved hjælp af en lille gasbrænder. Sådan en man bruger til ukrudt. Mit eksemplar er en ret lille brænder, som skrues direkte på en lille, handy gasbeholder.
Når hønsehuset er ryddet helt for strøelse, brænder jeg alle flader og især samlinger. Mit hønsehus er ikke stort, det er af træ.  Derefter ren strøelse med Hemexide i. Af hensyn til små kyllinger har jeg ikke brugt insektspray, men et middel, som hedder Mitex. det er nu det samme aktive stof- men det her hældes mere eller mindre fortyndet i en ganske almindelig forstøverflaske. Så der er ikke så meget at indånde. Ekstra Hemexide  langs kanter og ved siddepindenes ender er ingen skade til og der er også gode erfaringer med tape rundt om siddepindene- med klistersiden ud ad og placeret helt ude i enderne. Så sidder miderne der- de kan ikke komme fra væggene ud til hønsene. Det skal være ordentlig tape. Ikke det der fesne Scottsman tape. Held og lykke med det.

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #5 Dato: 29 August , 2014, 10:38 »
Jeg glemte en vigtig ting. En dyrepasser fra Knuthenborg fortalte mig at de brugte varmebehandlet smuld til slangerne. Hvis de løb tør for varmebehandlet og hentede en pakke hos tigerne, så fik de blodmider. Så brug kun varmebehandlet smuld.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #6 Dato: 29 August , 2014, 11:38 »
Det er nemlig helt rigtigt, Hiltunen /o

Jeg har altid brugt Easy Strø, som er et varmebehandlet produkt, hos hønsene. Sidste gang jeg købte et par baller, havde DLG udleveret noget forkert og ikke varmebehandlet strøelse, uden jeg opdagede det - de satte efterfølgende en større eftersøgning i gang for at finde frem til mig og rette fejlen. Forhandlerne ved godt, hvor stor risikoen for blodmider er i ikke behandlet strøelse.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Henrik Carlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
  • 1 lys Sussex 1 Mørklægger
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #7 Dato: 29 August , 2014, 13:12 »
Tak for hurtige svar!
Jeg er lidt i tvivl, om det ER blodmider. Er de ikke sorte? Det ville være naturligt, eftersom de suger blod..
Vores insekter er nærmest grøn/brunlige og mindre end en blodmide, synes vi.
Kan de komme fra strøelsen, som jeg mener er spåner fra grantræer? De har invaderet hønsehuset.
Med venlig hilsen
Henrik Carlsen🐔

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #8 Dato: 29 August , 2014, 13:43 »
Har du prøvet at google lagermider? De kommer med foderet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline mkc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #9 Dato: 29 August , 2014, 15:14 »
Undskyld jeg blander mig i denne tråd, men hvor køber man det hemexcide henne? Kan det købes i Nordjylland? Døjer nemlig også men nogle små lysebrune dyr, som er over alt når man har været inde og fodre:)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #10 Dato: 29 August , 2014, 15:32 »
Blodmider er også meget små og meget hyppige "gæster" i et hvert fjerkræ hold desværre.

De kan kommer med vilde fugle og gnavere og de kan leve flere år uden blod.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik Carlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
  • 1 lys Sussex 1 Mørklægger
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #11 Dato: 29 August , 2014, 16:16 »
Jeg har i dag købt Hemexcide 25 kg, kr. 300 i en almindelig hønseavler/-sælger på landet (Vestsjælland).
Vi skulle strø 300 g (mindst 100) pr. m2 hønsehusareal. Ovenpå dette skulle jeg så lægge ren strøelse. dette skal gentages efter 14 dage (pga. udklækkede æg).
Derudover skulle hønsene have en balje med Hemexcide, som de kan støvbade i.
For en sikkerheds skyld har jeg selv smurt pulveret under deres vinger og i gumpen.
Med venlig hilsen
Henrik Carlsen🐔

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #12 Dato: 29 August , 2014, 17:07 »
 /o /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #13 Dato: 29 August , 2014, 17:08 »
Der er også en mide, der hedder Nordisk Fuglemide - prøv at søge på det her på forum.

Hermexide eller Tør Øko Sug (TØS) er samme produkt (diatoméjord) i forskellige indpakning. Igen kan man bruge søgefeltet her på forum, så dukker der både beskrivelser af brug og tips til indkøb frem.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline mkc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Bekæmpelse af mikroinsekter
« Svar #14 Dato: 29 August , 2014, 21:07 »
Jeg må prøve at søge mig frem til et sted :) forhører mig lige ved ham jeg køber foder af, måske han har forbindelser til noget :)