Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sussex eller australorps + daggamle kyllinger af samme, til slagtning  (Læst 6165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TurbanOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Hej med jer,

Jeg prøver at beslutte om jeg skal anskaffe mig australorps, orpington eller (som jeg lige nu hælder til) Sussex - formålet er at avle på dem til slagtekyllinger og indimellem da også et par æglæggere som en dag bliver til suppehøns.

Er der nogle der har haft en eller flere og spist dem som unghaner/kyllinger - og kan kommentere på smagen.

Kan det lade sig gøre at købe daggamle kyllinger af disse racer eller skal jeg anskaffe mig en hane eller er der noget jeg overser ??

Hvis man har en hane, og en hønde der bliver skruk, skal man så bare lægge æggende fra de andre høns under hende også, og hvormange skal hun have, eller hvordan virker det ??

Takker mange gange på forhånd.
Mvh. Torben

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Jeg startede med orpington høns og har spist flere af dem, så vidt jeg husker kødet var det lidt grovere og mørkere end fx Sussex og Brahma. Jeg er meget til Sussex høns, men Maraner er også rigtig gode spisefugle. Faverolles skulle også være kanone. Specielt forår og sommer kan du købe daggamle kyllinger, men du kan ikke være sikker på at få dem, når du lige ønsker det, medmindre du alliere dig med en, der har en rugemaskine. Det er super hyggeligt at have en hane, de passer deres høns utrolig godt som regel, og ja man tager bare æg fra andre høns også og putter dem ind under en skruk.                                                       
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline TurbanOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Mange tak -håber at kunne supplere med lidt sussex eller farveroles i foråret så :-)

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sussex har et - i mine øjne - delikat lyst skind. Har lige slagtes 3 unghaner på knap 4 mdr - i snit 1600 gr pr. Stk og super lækre  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline TurbanOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Tak :-) Lægger de hvide eller brune æg (vil helst have hvide, så de ikke bliver forvekslet med de nuværende )

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Jamen altså. Du køber da rugeæg af alle 3 racer til foråret og prøver dig frem til hvilken der smager dig bedst...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline TurbanOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Ja det lyder smart :-) men jeg har Inge rugemaskine og heller ingen skrukhøns (kun 3 hybrider som jeg lidt har fortrudt)

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Jeg skal til Jylland og hente nogle ca. 7-8 ugers Gul/sort Colombia Sussex kyllinger om en uges tid. Jeg vil prøve både, at have en hvid/sort sussex  stamme og en gul/sort sussex stamme. Hvis det kunne have din interesse har han vist flere kyllinger, det kræver selvfølgelig, at du vil køre en tur til Møn for at hente dem, men hvad gør man ikke, for at få flotte høns. Der er ikke så mange, der har den gul/sorte variant. Hvis du er rigtig heldig kan du måske købe en slagte klar sussex hane fra mig, så du kan smage dem allerede i år  :laugh:
Jeg er en af dem, der er blevet bidt af en gal høne og derfor har svært ved at begrænse mig.  ;D
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
PS Sussex lægger rimelig lyseæg, men ikke helt hvide
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline TurbanOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Takker - Lyder dejligt, men kyllinger bliver til foråret :-) den slagteklare vil jeg gerne høre om hvis det bliver. Kører iøvrigt til Jylland ifbm. Job indimellem

Offline Steen lillegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Hvis du kommer til Jylland alligevel, har jeg nogen slagteklare haner i lys sussex.

Offline TurbanOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Lyder spændende - jeg kører fra Kbh til
Silkeborg, nogle gange til Kolding - hvor i Jylland ??

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Jeg har en slagteklar hane, men er det ikke lidt langt at køre til Møn far en hanekylling? Vil kommer desværre ikke til Kbh i øjeblikket, og han skal snart afsted, da der er uro i flokken pga. For mange haner.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Steen lillegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Jeg bor i Ikast, det er tæt på Silkeborg.