Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtler i haven?  (Læst 4779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BodilV

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Vagtler i haven?
« Dato: 28 August , 2014, 09:08 »
Jeg kan se at stort set alle har deres vagtler enten i drivhus eller voliere.

Jeg har mine Kochin høns gående frit i haven i dagtimerne. Er det helt umuligt at have vagtler til at gå frit på samme måde som hønsene - vil de ikke søge tilbage til deres hus, mad og vand om aftenen på samme måde som hønsene?

Et næsten pinligt spørgsmål, men jeg blir' nødt til at spørge - de er nemlig så fine de små vagtler men jeg er mest til at holde mine dyr med så meget frihed som muligt.

På forhånd tak for svar. Bodil

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Vagtler i haven?
« Svar #1 Dato: 28 August , 2014, 10:56 »
Hej Bodil.

Vagtler bliver ikke tamme på samme måde som høns. Du kan sagtens gøre dem håndtamme, så de kommer hen og spiser af din hånd, men hvis de slipper løs, så stikker de af. Derfor kan de ikke gå løs på samme måde som høns. De kan heller ikke gå sammen med høns, da hønsene vil være for meget efter dem.

Så du må i gang med en stor voliere, der giver den frihed, du ønsker for dine dyr. De kan godt lide at have en masse lav bevoksning at gemme sig i, og de må ikke få træk. Det kan være lidt svært at finde litteratur om vagtler (især på dansk), men der er mange informative tråde herinde og ellers bare spørg. Her er mange gode mennesker med erfaring at dele af.

God fornøjelse!

De bedste hilsner
Christina
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vagtler i haven?
« Svar #2 Dato: 22 ſeptember , 2014, 16:06 »
En vagtel er en vild fugl og vil altid opføre sig sådan, men det er super nemt at have dem i drivhuset og har er de også beskyttet mod vind og vejr, som kan være farligt for dem..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Vagtler i haven?
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2014, 21:30 »
Vagtler flyver væsentlugt bedre end nogen hønserace, og hvis de bliver forskrækkede, vil de være langt, langt væk på nul komma fem. Så små som de er, er de også udsatte for høge, katte og andet rovkrapyl.
Nogle maraner, nogle araucana.